• Anonym (Lisa)

Jag passar inte för nåt jobb :-(

Jag är arbetslös och lever på min mans lön.

Jag är utbildad barnskötare och sociolog men jag får inget jobb. Jag har social fobi och mycket ångest men är för frisk för att bli sjukskriven.
    Jag har gått i terapi och kbt men det hjälper inte. Äter antidepp.

Jag kan inte jobba på dagis för klarar inte föräldrakontakten. Sociolog kan jag heller inte jobba som då jag ej kan "sälja min kompetens"

Jag har försökt jobba som telefonförsäljare men fick sparken då jag var för dålig.

Det är helt skört för mig

• Svar på tråden Jag passar inte för nåt jobb :-(
  • MINA GOA BARN
    Svar på #8
    Anonym skrev 2008-09-25 22:50:48 följande:
    du kanske kan jobba med nåt arbete som inte innefattar så mycket mänsklig kontakt utan är mer ett ensamarbete som tidningsbud på natten eller väktare osv
    Så du menar att vätare inte är ett socialt arbete? Men hallå!
  • Vardagsmorsan

Leta upp din lust, sluta och tänk på allt du inte kan,tillåt dig att fantisera om det goda,experimentera, du har tur som har en man som försörjer dig, så du har möjlighet. Att läsa arbetsbeskrivningar är attslå sig i huvudet, som att läsa en läkarbok och känna igen sig i en massa sjukdomar. Utsätt dig inte för sådana negativa saker.Se tll att du ger dig själv goda intryck, som kan nspirera dig att ta dig ur låsningen.

• Anonym
    Har själv lidet av social fobi och vet vilket helvete det är. Har man aldrig lidet av det så tvivlar jag starkt på att man kan tänka sig hur det är att leva med det!
    Jag klarade knappt att gå utanför min dörr och i det läget hade jag inte kunnat jobba. Man va ju rädd bara att man skulle träffa på grannen.

Ett rent jävla helvete!

En stor kram till dig och jag hoppas verkligen att du snart mår bättre
  • Anonym (Precis lik)
    Anonym skrev 2008-09-25 22:58:44 följande:
    Har själv lidet av social fobi och vet vilket helvete det är. Har man aldrig lidet av det så tvivlar jag starkt på att man kan tänka sig hur det är att leva med det!Jag klarade knappt att gå utanför min dörr och i det läget hade jag inte kunnat jobba. Man va ju rädd bara att man skulle träffa på grannen.Ett rent jävla helvete!En stor kram till dig och jag hoppas verkligen att du snart mår bättre
    Hur gick det för dig sen då? Det låter som att du kommit ur det? Hur?
  • LoveIsBeautiful

Känner igen mig väldigt mycket. Men vill inte skriva så mycket om det här. Så du får gärna skriva till min inbox om du vill

Kram!

• Anonym (kbt)

Jag tror inte alls lösningen för dig är att hitta en annan yrkesbana.

Att anpassa sig efter sina fobier är ingen långsiktig lösning. Satsa på kognitiv beteendeterapi och jobba bort dina problem istället, och sedan tar du jobb på dagis.

Tror inte att du mår sämre av att jobba även om det är jobbigt i början. Jag har levt med en person med social fobi och den personen mådde definitivt sämre för varje dag han satt hemma och det tror jag gäller de flesta. OK om det är ett helvete i början. Hade du levt i ett land där du behövde arbeta för att överleva hade du fått genomlida det helvetet ett tag och då hade du säkert inte haft social fobi nu.

• Anonym (x)

Fundera ut vad du kan jobba med istället för att fokusera på vad du inte kan jobba med.Och har inte terapin gett resultat så får du ju fortsätta tills den gör det.

• Anonym

Idag är det inte lätt då arbetsmarknaden bygger helt och hållet på social kompetens(vad nu det är?), prestation och marknadsföring. Detta innebär att det finns en hel del människor som faller mellan stolarna! Jag anser att vi signalerar i vårt samhälle,- kan du inte arbeta är du värdelös! Jag tror att alla människor kan arbeta men alla kan inte arbeta på samma sätt. Det intressanta blir då " vad är ett arbete"?

Min fru har psykiska problem. Hon vill inget hellre än arbeta och många gånger har hon påbörjat jobb som hon senare får sluta
    på egen hand då det inte fungerar. Den sorg och förtvivlan som hon känner går inte att beskriva. Hon känner sig så misslyckad!
    Vi vet precis vilket jobb hon skulle klara av men tyvärr finns inte dessa jobb i nuläget.Vi försöker på alla sätt komma på lösningar och hoppet har ännu inte dött. En dag kommer det att lösa sig men tills dess så slits vi mellan hopp och förtvivlan!

• Anonym (kbt)
    Anonym skrev 2008-09-26 10:11:30 följande:
    Idag är det inte lätt då arbetsmarknaden bygger helt och hållet på social kompetens(vad nu det är?), prestation och marknadsföring. Detta innebär att det finns en hel del människor som faller mellan stolarna! Jag anser att vi signalerar i vårt samhälle,- kan du inte arbeta är du värdelös! Jag tror att alla människor kan arbeta men alla kan inte arbeta på samma sätt. Det intressanta blir då " vad är ett arbete"? Min fru har psykiska problem. Hon vill inget hellre än arbeta och många gånger har hon påbörjat jobb som hon senare får slutapå egen hand då det inte fungerar. Den sorg och förtvivlan som hon känner går inte att beskriva. Hon känner sig så misslyckad!Vi vet precis vilket jobb hon skulle klara av men tyvärr finns inte dessa jobb i nuläget.Vi försöker på alla sätt komma på lösningar och hoppet har ännu inte dött. En dag kommer det att lösa sig men tills dess så slits vi mellan hopp och förtvivlan!
    Jag skulle vilja påstå att ett jobb som barnskötare varken kräver särskitl stora mått av social kompetens (utom mot barnen då), prestation eller marknadsföring. Har man svårt för föräldrakontakter kan ju någon annan i personalgruppen ta hand om dem.

Har mött många förskolepersonal som varit ganska blyga eller kantiga i kontakterna med vuxna men som funkar oerhört bra ihop med barnen.

är det inte snarare en del i de psykiska problemen att man intalar själv att man inte klarar det?
Svar på tråden Jag passar inte för nåt jobb :-(