Anonym skrev 2008-09-26 10:11:30 följande:
Idag är det inte lätt då arbetsmarknaden bygger helt och hållet på social kompetens(vad nu det är?), prestation och marknadsföring. Detta innebär att det finns en hel del människor som faller mellan stolarna! Jag anser att vi signalerar i vårt samhälle,- kan du inte arbeta är du värdelös! Jag tror att alla människor kan arbeta men alla kan inte arbeta på samma sätt. Det intressanta blir då " vad är ett arbete"? Min fru har psykiska problem. Hon vill inget hellre än arbeta och många gånger har hon påbörjat jobb som hon senare får slutapå egen hand då det inte fungerar. Den sorg och förtvivlan som hon känner går inte att beskriva. Hon känner sig så misslyckad!Vi vet precis vilket jobb hon skulle klara av men tyvärr finns inte dessa jobb i nulä
get.Vi försöker på alla sätt komma på lösningar och hoppet har ännu inte dött. En dag kommer det att lösa sig men tills dess så slits vi mellan hopp och förtvivlan!
Jag skulle vilja påstå att ett jobb som barnskötare varken kräver särskitl stora mått av social kompetens (utom mot barnen då), prestation eller marknadsföring. Har man svårt för föräldrakontakter kan ju någon annan i personalgruppen ta hand om dem.
Har mött många förskolepersonal som varit ganska blyga eller kantiga i kontakterna med vuxna men som funkar oerhört bra ihop med barnen.
är det inte snarare en del i de psykiska problemen att man intalar själv att man inte klarar det?