Fredagsmat för barnen?
Vad gillar era barn för "festligt" jag har en liten son på 1½ och tänkte hitta på någon mysig fredagsmat då det bara är vi 2 hemma ikväll. Vad myser ni med på fredagarna förutom Tacos ??
Vad gillar era barn för "festligt" jag har en liten son på 1½ och tänkte hitta på någon mysig fredagsmat då det bara är vi 2 hemma ikväll. Vad myser ni med på fredagarna förutom Tacos ??
Fråga sonen vett jag, när jag var liten brukade jag få välja, oftast valde jag köttbullar eller korv i små bitar med stuvade mackaroner till.
Visserligen inte så mkt fredags mat kanske. Men gör chokladpudding till efträtt eller något sånt. Ha en mysig kväll!
Tack, men kan vara lite svårt att fråga en som är 1½
Pizzabullar.
Å lät gott!! Recept
små pizzor av mackor...
Kavla ut pizzadeg ungefär som när du gör bullar. Bred på tomatsås/passerade tomater. Strö på strimlad skinka, ananas riven ost, svamp eller vad ni nu vill ha på. Rulla ihop, skär i 2 cm tjocka skivor och lägg i bullformar, pensla med lite ägg och in i ugnen (200 grader) tills dom fått fin färg.
Recept på pizzadeg:
25 g jäst
1½ dl ljummetvatten (37 grader)
2 tsk majsolja
½ tsk salt
ca 3½ dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke och häll ivattnet, rör tills jästen löst sig. Blanda i resten av ingredienserna och rör till degen är jämn och fin. Låt jäsa i ca 30 minuter.
Lycka till!
Pizzabullar är kanon! Funkar bra att göra på vanlig bulldeg också - fast utan socker då...
Plockmat brukar väl småbarn gilla... skär korv i slantar, lite grönsaker, frukt, pannkaka kanske? och chokladbollar!?
Å vad mycket gott. Tror jag ska prova pizza bullarna ikväll. Det lätt roligt och gott. Men tar tacksamt emot flera idéer och recept!!
Pizzamackor? (alltså tomatsås, skinka, ost och ev. grönsaker på ex. hönökaka/polarkaka/rostbröd)
Grönsaksstavar med dip? (min son älskar dip i alla former, får passa sig så det inte blir för mycket bara )
hamburgare? och pommes frites? (kul att äta med händerna...)
Naturgodis till kvällen? Eller popcorn, inte så fett och dyrt som chips... och frukt såklart... som man kan äta med tandpetare...
glass med frusna bär - mums! kan dessutom mixas till en smoothie om man gillar det bättre...
sallad? Det är också lätt att äta själv... med kyckling, tonfisk, skinka, kassler eller räkor. Och ris eller pasta? och salladssås såklart