Inlägg från: Puppan67 |Visa alla inlägg
  • Puppan67

accepterar ni alkohol?

Vi har två söner, en som är 18 och en som snart är 17. De har fått sedan de var runt 15 fått dricka på fester med vår vetskap. Vi tog hem en broschyr från systembolaget som handlar om alkoholskador och vad som händer i kroppen när du dricker och inte har växt färdigt.
    Den här broschyren gick vi igenom med våra barn och kom överens med dem om att OM de dricker så ska vi veta innan, för att man då kan låta bli och själv ta sin lördagsgrogg om någonting skulle hända, då kan man ju åka och hämta dem.
    Så våra regler var som följer:
    1. Vi ska veta innan
    2. De får inte under några som helst omständigheter någonsin, överhuvudtaget smaka på hembränt
    3. De har en begränsad mängd på hur mkt de får dricka
    Såvitt vi vet...
    ... så måste man ju säga - eftersom man aldrig kan vara helt säker, så har vår äldsta aldrig varit riktigt full innan han fyllde 18. Han blev 18 i maj och i augusti här var det fest i grannbyn och det var nog första gången han konstaterade att han hade druckit lite för mkt. (Han ringer nämligen alltid hem och talar om hur han mår under kvällen när han är på fest (det ska tilläggas att han kanske inte är på fest mer än 3-4 ggr på ett år)).
    Tyvärr måste erkännas att yngstepojken första året i gymnasiet, en av de första veckorna hade varit på fest och uppenbarligen druckit hembränt (det här var på en söndag) - han ringde mig på måndagkvällen och sa att han hade åkt på vinterkräksjukan så han hade varit hemma från skolan. Dagen efter fick jag höra rykten om någon fest som hade varit på söndagkvällen, så jag ringde honom och frågade vad han hade gjort på söndagkvällen när han kom ner till staden där han går på gymnasiet. Hans svar var bara en motfråga, varför känns det som om du redan vet det?
    Men så berättade han i alla fall vad som hänt osv. Han hade tydligen redan fått en utskällning av sin storebror som å det skarpaste hade ifrågasatt varför han inte hade hört av sig till mig och berättat om allt redan.
    Efter det har det inte varit några incidenter - så vitt vi vet
    Vi tror på öppenhet och att man kan prata med varandra! Vi hoppas och tror att det har funkat. Pojkarna själva säger att de tycker att vårt system är bra - de lider med sina kamrater som alltid ska smyga med allt.

Svar på tråden accepterar ni alkohol?