• happyhappy

accepterar ni alkohol?

Min 15-åriga dotter är en riktig rockn roll tjej. Så även hennes kompisar. Väldigt intresserad av kläder, kompisar, musik och sånt som oftast hör till tonåren.

Hon dricker när det är fest. Jag och hennes bonuspappa + riktiga pappa tycker förståss inte om det. Uppmuntar till att INTE dricka. Men vad hjälper det? Hon dricker och gör det än så länge ballanserat och "lagomt".

Flera av hennes kompisar törs inte säga hemma att de dricker. Vår flicka berättar allt. Ibland blir jag riktigt chockad och förvånad. Hon har sina ciderflaskor i hennes rum. Vad tycker ni om det?

Vår motivation till att vi accepterar hennes festande är att hon kommer aldrig att sluta dricka bara för att vi total förbjuder det. Tvärtom, då kommer hon bara att smyga med det och gömma utomhus. Vid kris ska hon alltid kunna komma hem, prata osv.

Är vi för tolleranta?

• Svar på tråden accepterar ni alkohol?
  • Familytime

Ja, med tanke på att det är olagligt exempelvis. Vart får en femtonåring tag på cider ifrån? DEN frågan kanske ni bör ställa er. Och VAD betalar hon med? VAD kan de mer få från en langare? Eller är det NI som köper ut?

Nej, ni får ursäkta, men jag är strängeligen emot sånt här. Det är just en sån här nonchalans som gör mig vansinnig när man går på stan och ser fulla tonåringar överallt. Varför kan inte olagligt få vara förbjudet? Ska man tillåta viss typ av misshandel också då, om det är lite lagom? Eller lite grann snatteri? För man får ju (gud förbjude) förbjuda sin barn något. Då kan de ju bli arga och göra tvärsemot! Nej, det är bäst att låta barnen hållas, de klarar det NOG...

USch!!!

• Frontline

Det är ju bara att gå tillbaka några år och se efter hur man var själv vad man gjorde och inte gjorde...

Jag själv provade på alkohol första gången när jag slutade 9:an
    det vart ett par gånger under gymnasiet och man var nog runt 18 när man började festa lite mer...
    Min mamma visste om det och kunde ju naturligtvis inte förhindra att jag gjorde det men det var ju inte lönt att jag frågade dom om sprit eller att jag hade något eget hemma...

Hur jag kommer att göra den dagen som våran son börjat att dricka
    är ju svårt att sia om det beror lite på hur han är som person då antar jag...

• livetärgött

Hade lika öppen dialog med mina föräldrar som tonåring å så även mina kompisar. Var runt 16-17 när vi började "gå ut". Har dock haft förmaningen att hellre fråga om drickat hemma än att köpa hembränt å att vi alltid ska hålla koll på varandra.

Vårat kompisgäng har alltid festat med förnuft å inte tagit det för långt. Det var nog tvärtom med de som aldrig fick smaka hemma å inte fick lov att dricka. Alla förbud är lockande att bryta anser jag.

Kommer nog ha samma förhållningsätt gentemot min son när det är dags. Tycker ni gör helt rätt, visst inte lagenligt men det bästa tycker jag.

• Majsan70

Jag accepterar inte alkohol till mina minderåriga. Vi har pratat igenom det och bestämt hur vi skall göra. Vi har en överenskommelse (muta) om betalt körkort om de inte dricker eller röker.
    Jag har alltså inte satt ett förbud utan lagt det på deras ansvar. MEN de vet exakt vad jag tycker om det. De vet oxå att OM de bryter mot regeln så blir jag inte arg utan de kan ringa hem i lugn o ro, men deras muta ryker.

Jag hade aldrig accepterat alkohol hemma i barnens rum lika lite som cigaretter.

Dessutom har vi valt att vara närvarande föräldrar till barnen. Vi hämtar o lämnar, vet vart de är o med vem osv osv. Vi har inte fria tider för att ränna ute på kvällarna heller.

• Soul

Idealet vore naturligtvis om man kunde förbjuda och stoppa dem att dricka alkohol tills de är äldre, men jag minns hur det var när jag var 15 år och helt ärligt kan jag inte komma på något som skulle ha stoppat mig. Möjligtvis om mina föräldrar låst in mig, men det är nog inte att rekommendera heller. Jag gömde alkholen för mina föräldrar och söp med kompisarna i smyg. Mina föräldrar trodde nog att de hade koll (jag var ju såååå skötsam i övrigt), men de hade ingen aning om var vi var eller höll på med.

Nej, jag tror på att prata med ungdomarna. Absolut inte köpa ut till dem eller festa med dem, men prata om riskerna och hur alkohol påverkar. Prata också om hur viktigt det är att man håller ihop när man har druckit och tar hand om de som har druckit för mycket. Försäkra sig om att de vet att de ALLTID oavsett vad som har hänt kan komma/ringa hem, att man som förälder alltid kommer att finnas där.

Istället för börbud tror jag på att lära sina barn vettiga värderingar och ge dem självkänsla nog att kunna stå på sig och inte dras in i något de inte vill. Jag hoppas verkligen min dotter kommer våga prata med mig om sånt här och ljuga om festandet som jag gjorde. Jag är hellre medveten om vad som pågår och kan hjälpa till om jag behövs än lever med skygglappar och inte har en aning.

• Thaleia
    Majsan70 skrev 2008-09-26 15:10:28 följande:
    Jag accepterar inte alkohol till mina minderåriga. Vi har pratat igenom det och bestämt hur vi skall göra. Vi har en överenskommelse (muta) om betalt körkort om de inte dricker eller röker.Jag har alltså inte satt ett förbud utan lagt det på deras ansvar. MEN de vet exakt vad jag tycker om det. De vet oxå att OM de bryter mot regeln så blir jag inte arg utan de kan ringa hem i lugn o ro, men deras muta ryker.Jag hade aldrig accepterat alkohol hemma i barnens rum lika lite som cigaretter. Dessutom har vi valt att vara närvarande föräldrar till barnen. Vi hämtar o lämnar, vet vart de är o med vem osv osv. Vi har inte fria tider för att ränna ute på kvällarna heller.
    Så är jag också uppfostrad, förutom mutan då. Vi visste väldigt tydligt var gränsen gick med våra föräldrar. Men det här med lämning och hämtning var likadant, föräldrarna i vårt kompisgäng turades om att komma och hämta och ngn av mina föräldrar var alltid uppe när vi kom hem och vi hade en tid att passa. Sen fick vi inte vara ute och ränna vaje helg heller. Nu är mina barn väldigt små än men jag känner att jag kommer att försöka att uppfostra dom på samma sätt.
  • Soul

* inte ljuga om festandet menar jag naturligtvis (sista stycket)

• Majsan70
    Thaleia skrev 2008-09-26 15:17:13 följande:
    Så är jag också uppfostrad, förutom mutan då. Vi visste väldigt tydligt var gränsen gick med våra föräldrar. Men det här med lämning och hämtning var likadant, föräldrarna i vårt kompisgäng turades om att komma och hämta och ngn av mina föräldrar var alltid uppe när vi kom hem och vi hade en tid att passa. Sen fick vi inte vara ute och ränna vaje helg heller. Nu är mina barn väldigt små än men jag känner att jag kommer att försöka att uppfostra dom på samma sätt.
    Jag tror man kan förskjuta alkoholdebuten något med det förhållningsreglerna. Jag är oxå uppfostrad på samma sätt av min mamma och jag gillade hennes sätt redan som tonåring.
  • Grenna

Nej jag accepterar inte att mina tre tonåringar dricker alkohol och det vet dom. Men de vet också att de kan ringa hem när som helst om det skulle hända dem eller någon kompis nåt oavsett om det är alkohol inblandat eller inte.

Kom hem eller ring så hämtar jag är det som jag försöker pränta in i dom - hittills har det skett vid två tillfällen.

• Sabre135
    livetärgött skrev 2008-09-26 15:07:09 följande:
    Hade lika öppen dialog med mina föräldrar som tonåring å så även mina kompisar. Var runt 16-17 när vi började "gå ut". Har dock haft förmaningen att hellre fråga om drickat hemma än att köpa hembränt å att vi alltid ska hålla koll på varandra.Vårat kompisgäng har alltid festat med förnuft å inte tagit det för långt. Det var nog tvärtom med de som aldrig fick smaka hemma å inte fick lov att dricka. Alla förbud är lockande att bryta anser jag.Kommer nog ha samma förhållningsätt gentemot min son när det är dags. Tycker ni gör helt rätt, visst inte lagenligt men det bästa tycker jag.
    Precis så hade jag det också hemma. De som blev absolut fullast och inte kunde ta hand om sig själv var de som under inga omständigheter fick komma hem onyktra. Med resultat att en del somnade utomhus, stannade över natten hos killar de eg inte kände, åkte omkring i bil med mer elle rmindre okända människor osv tills de vågade sig hem. Och i norrland kan man lätt frysa ihjäl en vinternatt...
Svar på tråden accepterar ni alkohol?