• Tussebus

Vad anser ni...?

Min fru o jag blev utslängda/ avstängda från en frikyrka som vi var med i (hon var med sen födseln o hennes familj är typ ultrareligiösa) när de kom på att vi var tillsammans och på köpet hade gift oss! Hennes mamma blev jätteledsen och ansåg (förstås) att allt va mit fel ;)

Vad jag vill veta nu är vad ni anser om tro/ religion o kyrkor samt bara öppna en ny tråd för att diskutera nåt annat än sex ;) Fritt fram att spekulera hej vilt :)

• Svar på tråden Vad anser ni...?
  • Anonym

jag är jättekluven... o vet inte riktigt hur jag ska tycka o tänka i frågan.

är själv uppvuxen frireligiöst och har lärt mig och läst själv att bibeln dömer homosexuella väldigt hårt och det står dessutom i klartext så det går inte att missförstå eller feltolka heller...

samtidigt vet man ju av rent sunt bondförnuft att gud älskar alla människor och att alla har samma värde. och det är väl det som slår högst egentligen.

så om man ska se på det krasst så ska man tydligen inte vara kristen och homosexuell samtidigt.... *ler skevt*

• Anonym

Det går inte lära gamla hundar sitta säger jag bara! (Där kyrkan är hunden)

Kan bara säga grattis!!!! Hitta ett annat samfund som välkomnar er och er kärlek för vad den är istället; vacker och könlös!
    Leta efter gud i alternativa andligheten utanför det låsta religiösa istället där man redan är indelad i fack. Allt vi är ändå är trots allt energi och ljus och i den finns inga kön!! Det är fler och fler nu som vaknar upp för andligheten i sig och det är färre som låter sig låsas in i frireligiösa fängelser just pga sånt här för exempel.

• Anonym

Jo..kyrkan säger att d e fel. Samtidigt som d ju heter att gud älskar alla..svårt att veta riktigt vad man ska tro..

• Anonym

Skall man lyssna på kyrkan eller på sitt hjärta, där gud bor, i hjärtat alltså.

• Trannie

Jag brukar tänka så här: Om det finns något högre väsen, Gud eller någon annan, så måste ju denne acceptera allt som går ut på att vi och andra skall trivas. Alltså så länge vi inte förgör varandra borde allt vara tillåtet. Detta med religiösa regler och andra regler som fördömer oliktänkande, alltså minoriteter, är bara ett mänskligt påfund för att behålla makt.

• Trannie

...sen TS är det bra att det även diskuteras annat också än bara sex. Visserligen är sex viktigt men det finns ju också annat. Själv är jag i stort behov av att prata vilket jag skrivit i en annan tråd.

• Elisabeth76

Min åsikt är att alla borde vara välkomna till kyrkan. Alla borde få lov att gifta sig där, döpa sina barn och begravas där om de vill det. För mig går det inte riktigt ihop att kyrkan diskriminerar...

Själv är jag hetro men jag vill hellre gifta mig på en fjälltopp än i kyrkan. Min "bröllopsplats" i kyrkan kan ju stå till förfogande för någon homo som vill gifta sig där ;)

Om det ändå vore så lätt...

• Gaytjej

Vad tycker ni om att gifta sig i kyrkan eller att döpa sina barn ifall man inte är troende?

undrar Gaytjej som efter att ha pratat om det i flera år äntligen fått tummarna ur och skrivit ut blanketter och adresserat ett kuvert till min församling! http://www.uturkyrkan.se/

• Trannie

Under förutsättning att lagstiftningen ser ut som den gör så skall man få gifta sig var man vill så länge den som utför vigseln är behörig därtil.

Däremot, och detta är något annat, skall ett visst samfund få säga nej, om vederbörande inte är medlem i samfundet eller inte delar samfundets åsikter. Det är precis som om man är med i en fotbollsklubb eller fackförbund.
    Att betänka är dock att om samfundet säger nej kan det även säga nej till samhällets bidrag eftersom detta förutsätter att samfundet rättar sig efter samhällets regler.

• Chozzzan

jag tycker att alla borde vara välkomna. därför är jag en mycket stolt medlem av Svenska Kyrkans Unga... på hemsidan svenskakyrkansunga.se finns dnna lilla presentation:

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar.

Detta är Svenska Kyrkans Ungas syftesparagraf som både beskriver vad vi är och vad vi vill. Hos oss är gemenskapen viktig. En gemenskap där man får vara sig själv. Du får vara kille eller tjej, tjock eller smal, smart eller trög, homo eller hetro och troende eller inte. För oss är det viktigt att alla unga människor får träffas för att diskutera och fundera tillsammans på Gud och livet. Unga människor kan och vill. Därför vill vi också vara en ung röst för att forma och påverka vår kyrka och samhället.

Svar på tråden Vad anser ni...?