• Tussebus

Vad anser ni...?

Min fru o jag blev utslängda/ avstängda från en frikyrka som vi var med i (hon var med sen födseln o hennes familj är typ ultrareligiösa) när de kom på att vi var tillsammans och på köpet hade gift oss! Hennes mamma blev jätteledsen och ansåg (förstås) att allt va mit fel ;)

Vad jag vill veta nu är vad ni anser om tro/ religion o kyrkor samt bara öppna en ny tråd för att diskutera nåt annat än sex ;) Fritt fram att spekulera hej vilt :)

• Svar på tråden Vad anser ni...?
  • Trannie
    Chozzzan skrev 2008-10-02 00:35:56 följande:
    jag tycker att alla borde vara välkomna. därför är jag en mycket stolt medlem av Svenska Kyrkans Unga... på hemsidan svenskakyrkansunga.se finns dnna lilla presentation:Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar. Detta är Svenska Kyrkans Ungas syftesparagraf som både beskriver vad vi är och vad vi vill. Hos oss är gemenskapen viktig. En gemenskap där man får vara sig själv. Du får vara kille eller tjej, tjock eller smal, smart eller trög, homo eller hetro och troende eller inte. För oss är det viktigt att alla unga människor får träffas för att diskutera och fundera tillsammans på Gud och livet. Unga människor kan och vill. Därför vill vi också vara en ung röst för att forma och påverka vår kyrka och samhället.
    Det låter som om kyrkan har anpassat sig till samhällets förändring och inte lever kvar i det förflutna. Inget illa om vissa av kyrkans värderingar eller om de personer som delar dessa värderingar men det måste finnas plats även för det nya i samhället. Annars distanserar sig kyrkan från samhället och får färre och färre medlemmar som resultat. I dagens hårda och brutala samhälle finns verkligen plats för en rörelse eller samfund som på ett människovärdigt sätt försöker nå fram till de som behöver det. Jag tycker att du skall vara stolt!
  • Trannie

Dagens moderna samhälle förespråkar likställdhet inom i stort sett alla områden. Om man t ex tillåter 30 % skatteavdrag för skuldräntor, så är det en självklarhet att avdragsrätten skall tillåtas på alla skulder där en skuldränta betalas, oavsett vad man lånat pengarna till. Det är alltså ovidkommande om pengarna lånats till villa, bostadsrätt, bil eller för den delen bara vanlig konsumtion.

På samma sätt är det på tiden att vigsel, äktenskap eller vad man nu än vill kalla det, likställs alldeles oavsett i vilken form det tillkommer eller mellan vilka parter.

Det korrekta hade varit att samhället, staten, hade legaliserat/registrerat ett samlevnadslöfte som två människor ingått. Det är för övrigt så ett äktenskap upplöses idag, det är endast genom äktenskapsskillnad i domstol som ett äktenskap kan upplösas mellan två levande personer.

Härutöver kan sedan de kyrkliga samfunden, domstolar, kommunen, eller varför inte fackförbund om man så vill, utföra sin egen ritual om dess medlemmar vill så.

Hur dessa sedan skall utföra sin ritual eller vilka dess regler skall vara är upp till dem och dess medlemmar att bedöma.

Att betänka är att Romarriket, ett framstående samhälle för 2000 år sedan, inte hade vigsel som begrepp utan använde sig av "sängledning". Detta innebar att om två personer under vissa former gick till sängs med varandra så var de "gifta" med varandra. Även om detta kanske inte passar så bra i dagens samhälle vill jag ha sagt med detta, att varje tid har sina egna begrepp och värderingar och det är på tiden att vi lämnar 1800-tals värderingarna bakom oss!

Som trans vet jag hur jobbigt det är med förlegad inställning, tro mig!

• Becker

Jag är kille och hetro, där av är mitt inlägg utan svammel som vissa andra läggningar verkar gödas av.

Kyrkan ser jag som en förening som kan välja vilka medlemmar den vill ha.
    Att din frus morsa skyller på dig är bara för patetiskt. Tycker din fru, inte du, ska ta ett snack med henne om det här.

• Myzteria26

Tycker det är så jävla trmasigt!
    "Alla är lika värda och alla är välkommna"
    Så sägs det ofta i kyrkor fram tills dom får reda på att det är en bi/homo då är dom helt plötsligt hel galna och ska försöka driva ut demonen ur den som är gay. Helt makalöst fjantigt!

• Trannie
    Becker skrev 2008-10-03 14:30:38 följande:
    Jag är kille och hetro, där av är mitt inlägg utan svammel som vissa andra läggningar verkar gödas av.Kyrkan ser jag som en förening som kan välja vilka medlemmar den vill ha.Att din frus morsa skyller på dig är bara för patetiskt. Tycker din fru, inte du, ska ta ett snack med henne om det här.
    Ja, ja, det som andra kallar argument, kallar du för svammel för att du inte förstår bättre.

Sen är det ju synd att du redan tidigt visar din inställning att den "riktiga" läggningen är heterosexuallitet för dess killar svamlar inte, vilket vissa andra läggningar gör. Kan bara berätta, när det nu inte är dig bekant, att det i alla fall inte är läggningen som svamlar utan personen i fråga.
  • Anonym (PRIDE!)

jag har själv gått på bibelskola och hatar att kristna dömer ut människor. deras dömande attityd står mig upp till halsen! ""så här ska det vara och såhär är det"". lev i verkligheten för sjutton! jag är själv tjej och har haft flickvän...

man ska inte neka sig själv, man ska inte ljuga för sig själv. det skulle bara leda till självförakt vilket inte är kärlek.
    är inte GUD kärlek..

Im Gay And Im Proud Of It!

• Skogsflickan

Jag kan säga att jag inte tillhör ngt trosamfund då jag anser att alla ska få gifta sig oavsett läggning. Tills de kommit på det och tillåter det då går jag med svenska kyrkan t.ex..

Men jag själv och uppfostrad till att alla är människor och alla lika värda..Jag tycker bara det är tragiskt med såna som tror homosexualitet är en sjukdom och om du rör /umgås med en homo så blir du det själv...För dem kan hjärntvätta dig...Sen att kyrkan/moske/m.m anser att gud skapade allt liv..Men då ska de ju fatta att om gud skapade alla så skapade han homosexualitet oxå..Hade nu gud inte velat det så hade han skapat alla perfekta..

• Anonym

jag har svårt för det, kan inte förstå va samma kön ser hos varandra, jag menar dom kan inte fortplanta sig, om man inte räknar med danmark då *s* . nä men allts jag kommer aldrig godkänna det o varför ska vi tvinga kyrkan till de

• Skogsflickan

Anonym: kyrkan /präster/imamer m.m tror ju att gud skapade människan?? Och eftersom homo inte är en smittsam sjukdom utan medfödd så har ju s.k gud skapat det med?? För om nu gud inte velat ha det hade han inte skapat det heller.Annars är det ju att gå emot det man tror på...

• Gaytjej
    Anonym skrev 2008-10-24 20:28:01 följande:
    jag har svårt för det, kan inte förstå va samma kön ser hos varandra, jag menar dom kan inte fortplanta sig, om man inte räknar med danmark då *s* . nä men allts jag kommer aldrig godkänna det o varför ska vi tvinga kyrkan till de

1) Vad har fortplantning med a) kyrkan b) kärlek att göra?! Förklara!

2) För din bildning: Sedan 1/7 2005 så får även lesbiska hjälp av landstingen med insemination. Men FYI så behöver man varken besöka sjukhus eller Danmark för att bli gravid...

• Anonym (_-_)

Min personliga åsikt är att eftersom det är ganska svart på vitt i vissa religioner att tycka si och så om homosexuella så borde de antingen hålla sig till det eller förkasta resten.

Nu är jag ju inte religiös själv.. men jag tycker att det är respektlöst på något sätt med den flexibla inställning som många 'troende' har till sin religion. Antingen så tror man att den värdegrund och världsuppfattning som förs fram är baserad på någon form av högre sanning eller så tror man inte det. Om man ändrar saker för att man tycker att det borde vara så, eller för att man vill att det ska vara så då placerar man ju sig dels över resten av sina trosanhängare (eftersom man av någon anledning anser sig ha klarare uppfattning om den högre sanningen än de har.) samt så hittar man ju bara på.

Så är man troende i en religion som fördömer det man gör eller den man är så finns i min mening bara alternativen:
    - Försöka leva ett 'korrekt' liv i alla fall.
    - Leva ett 'syndigt' liv och ta den eventuella smällen.
    - Fundera om det verkligen är rimligt att tro på det där.

Att försöka tvinga en massa troende att ändra uppfattning för att det passar en själv eller samhället verkar ju helt galet (förutom om de är direkt farliga). Att argumentera för att de inte företräder en högre makt är väl en sak.. men att påstå att de har fel om vad den högre makten säger är skumt.

Svar på tråden Vad anser ni...?