Dagens moderna samhälle förespråkar likställdhet inom i stort sett alla områden. Om man t ex tillåter 30 % skatteavdrag för skuldräntor, så är det en självklarhet att avdragsrätten skall tillåtas på alla skulder där en skuldränta betalas, oavsett vad man lånat pengarna till. Det är alltså ovidkommande om pengarna lånats till villa, bostadsrätt, bil eller för den delen bara vanlig konsumtion.
På samma sätt är det på tiden att vigsel, äktenskap eller vad man nu än vill kalla det, likställs alldeles oavsett i vilken form det tillkommer eller mellan vilka parter.
Det korrekta hade varit att samhället, staten, hade legaliserat/registrerat ett samlevnadslöfte som två människor ingått. Det är för övrigt så ett äktenskap upplöses idag, det är endast genom äktenskapsskillnad i domstol som ett äktenskap kan upplösas mellan två levande personer.
Härutöver kan sedan de kyrkliga samfunden, domstolar, kommunen, eller varför inte fackförbund om man så vill, utföra sin egen ritual om dess medlemmar vill så.
Hur dessa sedan skall utföra sin ritual eller vilka dess regler skall vara är upp till dem och dess medlemmar att bedöma.
Att betänka är att Romarriket, ett framstående samhälle för 2000 år sedan, inte hade vigsel som begrepp utan använde sig av "sängledning". Detta innebar att om två personer under vissa former gick till sängs med varandra så var de "gifta" med varandra. Även om detta kanske inte passar så bra i dagens samhälle vill jag ha sagt med detta, att varje tid har sina egna begrepp och värderingar och det är på tiden att vi lämnar 1800-tals värderingarna bakom oss!
Som trans vet jag hur jobbigt det är med förlegad inställning, tro mig!