Vad anser ni...?
Min personliga åsikt är att eftersom det är ganska svart på vitt i vissa religioner att tycka si och så om homosexuella så borde de antingen hålla sig till det eller förkasta resten.
Nu är jag ju inte religiös själv.. men jag tycker att det är respektlöst på något sätt med den flexibla inställning som många 'troende' har till sin religion. Antingen så tror man att den värdegrund och världsuppfattning som förs fram är baserad på någon form av högre sanning eller så tror man inte det. Om man ändrar saker för att man tycker att det borde vara så, eller för att man vill att det ska vara så då placerar man ju sig dels över resten av sina trosanhängare (eftersom man av någon anledning anser sig ha klarare uppfattning om den högre sanningen än de har.) samt så hittar man ju bara på.
Så är man troende i en religion som fördömer det man gör eller den man är så finns i min mening bara alternativen:
- Försöka leva ett 'korrekt' liv i alla fall.
- Leva ett 'syndigt' liv och ta den eventuella smällen.
- Fundera om det verkligen är rimligt att tro på det där.
Att försöka tvinga en massa troende att ändra uppfattning för att det passar en själv eller samhället verkar ju helt galet (förutom om de är direkt farliga). Att argumentera för att de inte företräder en högre makt är väl en sak.. men att påstå att de har fel om vad den högre makten säger är skumt.