• Emmylou

ÄD på KS Huddinge del 2

Hej alla HS ÄD-mammor och blivande mammor (på ett eller annat sätt)! Pappor som hittar hit är förstås lika välkomna.

Hörde genom vindruveklasarna att första tråden var stängd. 3 månader försvinner i ett nafs..

Pricken- jag blev så arg när jag läste om ditt senaste besök på HS. Hur kan de vara så dåligt informerade? Visst, Kristina är Ms ÄD, men kom igen! Det minsta man kan begära är väl att man som lekman får korrekt information av proffsen. Särskilt i en sån här känslig fråga. Förstår att det tändes ett hopp för er Usch. Men ni kommer dit snart (se bara hur snabbt 3 månader går). Snart, håll ut Vännen! Stor Kram till dig

Hoppas ni alla har en härlig lördag! Min kära man står och gör smaskig mat, så nu är det dags att lägga på ett kol nmed dukningen.
    Många kramar- E

• Svar på tråden ÄD på KS Huddinge del 2
  • Emmylou

Hej på Er!

En snabb titt från jobbet.

Pricken- nu är du väl färdigkladdad då! Skönt att testcykeln är avklarad! Jag vet exakt hur du menar- medicinera utan resultat liksom. Det är ju bra ändå att de gör en testcykel, men jag kände också lite som att jag kastade pärlor åt svinen so to speak (eller proggisar ialla fall).

MammatillMiranda: Underbart att du ska donera!
    Jag skulle gärna vilja veta varför vår donator väljer att donera. Om hon har barn sedan tidigare är en annan intressant fråga tycker jag. Men, framför allt skulle jag vilja säga Tack från djupet av mitt hjärta till henne. Det är en fantastisk och osjälvisk gåva till någon man aldrig träffat Massor av Lycka Till!

Kexan- Ladda på! Det lilla embryot ligger i tryggt förvar så länge.

Kram på er tjejer!

• Pricken76

Emmy: Jepp nu är jag färdig kletad. Inte tagit något på 2 dagar och det är såå skönt. Hur snabbt fick du mens?
    Har du hört något mer om datumför er del?

MammatillMiranda: Wow, ännu en helt otrolig kvinna
    Jag skulle gärna veta hur du är som person , precis som Kexan sa. Intressen, varför du vill göra detta. Hur ditt liv ser ut, barn, man , hus, utbildning.

En svår fråga. Eftersom jag vet att jag inte får veta något om min donator, så vore det kul om barnet ( om det vill) kan få en lite mer utförlig beskrivning om vem man fått sina gener av. Fast jag vet inte om barnet bryr sig. Det är ju jag som är mamma. Gener kanske inte spelar så stor roll... Det finns många frågor.

Om ngn hade kontaktat mig och frågat om jag ville komma fram fortare i kön hade jag JUBLAT. Du får sätta ut en annons på blocket hi hi...

Vi kommer självklart säga att vi fick hjälp för att få barnet. Vi har pratat en hel del om detta i vår gamla tråd. Det är inte helt lätt hur man går till väga.

Jag vet inte riktigt vad du menar med frågan korsdonation... För du hade väl ingen kompis du skulle donera åt? ... eller är jag trög kanske?

• Emmylou

Hej Pricken och alla andra!

Det är skönt när man får slippa kletet. Snart nog blir det kladdtider igen för min del. V 44 blir det ET! Tagit sista Provera-tablett idag (reglerar menscykeln efter donatorns). Sen M efter x dagar, då ska jag börja med Progynon-tabl. Sen v 43 UL. Då tas beslut om när jag ska börja med Proggisar. I slutet av v 43 ska vi få besked om datum för ET v 44. SÅ spännande!

Tiden bara snurrar iväg. Full fart mot helgen igen! Har för en gångs skull ingenting planerat, vi kan göra precis vad vi vill i helgen. Som jag har längtat efter en sån helg!

Efter testcykeln fick jag M efter 4 dagar när jag slutat med Progynon.

MammatillMiranda: Såg att jag hastat förbi sist utan att svara på andra delen av din fundering. Vi vill absolut berätta för vårt barn hur det kom till. Tror helt klart att det är bäst att berätta när barnet är liten. Det h*n förstår tar h*n in, sen får man väl fortsätta berätta lite då och då tills barnet är stor nog att få ihop alla bitar. Barn är okomplicerade, till skillnad från tonåringar (tänk att få veta då- usch vilken ångest och känska av svek).

Vi har berättat för vår familj och våra närmaste vänner om ÄD. Men jag tror inte att jag vill berätta för folk och fä. Jobbarkompisarna tex känner jag inte behöver veta. Men, självklart skulle jag berätta för alla att vi fått hjälp på traven, men säger till dem som inte står tillräckligt nära i min privata sfär att det var konventionell IVF. Sen tycker jag att barnet när den är stor själv ska få bestämma till en viss del vilka som får veta och inte. Det är inte säkert att h*n uppskattar att min jobbarkompis Agneta vet om att h*n är resultatet av ÄD. Men, jag är medveten om att det kanske faktiskt är jag själv som tycker ÄD är udda och därför förstås tror att andra också ska tycka det. Tuff nöt att analysera, det där..

Nu mina vänner måste jag dra mig tillbaka, ännu en datorlös biblioteksbesökare står på tur. Längtar efter internet hemma. Man vet vad man har..

Sköt om er! Kramis!

• Pricken76

Emmy: Vad fort tiden går. Och vilken spännande tid du har framför dig. Såå kul, äntligen sker det som du väntat så på.
    Nu har jag lite mer koll på hur själva ET går till. Provera, låter typ som Proviva, men det verkar vara lite starkare...
    Vad lyxigt det känns att inte behöva ta en massa sprutor för en gångs skull.

Jag fick mens idag, så nu är allt på 0 igen. Så nu är det bara att vänta lite till för mig.

Segt att du inte har dator hemma. Men då får du tid för lite annat kan jag tro.

Vi hörs. Ha det bra. Kram från mig.

• mandrea
    Svar på #7
    Hej mammatillmiranda!
    Varför vill du hjälpa fram folk i kön? Även om min bästa väninna behövde behandling skulle jag, i rättvisans namn, donera till den som stod först på tur (vem det är har ju sjukhuset kunskap om)!
    Att människor ska behöva vänta upp till två år bara för att de inte har turen att få tag på en egen donator är ju under alla omständigheter oacceptabelt!
  • Emmylou

Hallo Pricken!

Nu sitter jag på biblioteket igen. Jo, jag har ju mer tid över där hemma, men abstinensen är svår så jag irrar mest omkring

Det är verkligen lyxigt att slippa ta sprutor. Och att slippa ÄP, vilket glid på bananskal! ÄP var inte det bästa för mig, tills dom kom på att droga mig lite extra. Jag har kanske knarkar-gener som inte rubbas lätt vad vet jag?

Håller med om att tankarna förs till Proviva. Men det är inte riktigt lika nyttigt.. Jag blev lite smådeppig och (extra) grubblande av Provera. En vanlig biverkning. Brösten däremot blev jättesnygga. Cleavage here I come, liksom. Dom kommer jag sakna..

Jag fick mens redan i dag, dagen efter att jag slutat med Provera. Den ska komma inom ca 5 dagar, vad jag förstår är det vanligast efter ca 4. Jag undrar vad detta kan betyda.. Försökt ringa KS, men det fanns ingen kvar strax innan 17 utan jag hänvisades till sjukvårdrådgivningen. Tror inte att dom vet SÅ värst mycket om mens efter Provera.. Så jag fick inte tag på nån att fråga. Ska försöka ringa i morgon. Som sagt, grubblande hjärna

Jag är lite skraj att det inte ska bli av och då missar ju vi vår donator som jag redan känner att jag vill ha. Låter kanske konstigt att jag vill ha henne som jag inte vet någonting om och aldrig träffat, men känslomässigt är det så i alla fall. Det är vår donator (ser oss som bandaljärerna som ser tjuren Ferdinand "honom ska vi ha", men vi ser vår donator i stället).

Må så gott! Stora kramen!

• Maria 2

mandrea

visst kan jag hålla med dig om detta att erbjuda sig att vara donator till någon och hjälpa den....MEN har själv väntat 2 år och fick inte ägg när vi var mottagarpar nr. 2 förra veckan. Antar vårat kösystem inte heller varit "rättvist".Nu tickar tiden för oss och antagligen får vi inte ens ett försök.Vi kan endast få hjälp då OM vi har en egen donator.Har alltså inte haft förtur förut.Kanske känns det lite orättvist att vi inte ens får ett försök pga ålders reglerna.Om de också lyssnat på mig tidigare och funderat på mina symtom kanske vi hade valt äd på en gång ???

Tycker inte du det vore fint om vi fick en chans med egen donator ? vad är egentligen rättvist i detta ? och detta kösystem ? jag tycker naturligtvis inte att unga tjejer med problem ska få stå tillbaka i kön pga av de är unga.Hur ska det vara för att det ska vara rättvist ?

Jag kommer att vara tvungen att hitta en donator för att få möjlighet.Har ännu inte bestämt om vi orkar.......*kram*

• mammatillmiranda
    mandrea skrev 2008-10-09 14:24:11 följande:
    Svar på #7Hej mammatillmiranda!Varför vill du hjälpa fram folk i kön? Även om min bästa väninna behövde behandling skulle jag, i rättvisans namn, donera till den som stod först på tur (vem det är har ju sjukhuset kunskap om)! Att människor ska behöva vänta upp till två år bara för att de inte har turen att få tag på en egen donator är ju under alla omständigheter oacceptabelt!
    jag kan absolut tänka mig att bara lämna äggen till den som står först i kön, men på samma gång kan jag tänka mig att göra en korsbefruktning som "egen" donator åt någon. Ett exempel är ju Maria 2 (inlägg 17), tycker att även hon och hennes man ska få en chans trots sjukhusets "slarv". Hon är ju tyvärr inte ensam...
    Om jag gör en korsdonation med någon längre bak i kön så får den personen ju ägg tidigare, men den som står först i kön får ju trots allt ägg när de blivit lovade ändå (alltså mina ägg)

Jag kan känna att det blir mer "personligt" om jag gör en donation och har ett par i huvudet som jag vet att jag hjälper, även om de inte får mina ägg. kan inte riktigt förklara hur jag menar, men... jaja.

Håller med om att det är helt sjukt att människor ska behöva vänta i två år för att ens få en chans... Om fler skulle kunna tänka sig att donera så skulle kön inte vara så lång...

Förresten, är det någon som har koll på hur många som donerar ägg per år i sverige??
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas änglar
  • Emmylou

Hej Pricken, Kexan, mammatillmiranda och alla andra härliga människor

Nyss har jag pratat med BM på KS. Jag fick mens "för tidigt" i planeringen, bara 1 dag efter att jag avslutat Proverabehandling. Och nu finns risken att min och donatorns cykler är helt osynkade Man vet inte med säkerhet förrän om ett par veckor om det kan bli ET/ ÄD v 44. Annars kanske det blir totalfrys av embryon eller ett sämre alternativ- att någon annan får vår donator. BM kunde inte säga om vi i så fall får behålla vår donator eller om det blir någon annan lycklig mottagare. Jag kommer nog snart in i livsfilosofin att det finns en mening med det som sker. Men just nu känns det inte så kul. Jag vill inte förlora vår "Ferdinand" Jag trodde i min enfald att ÄD var ett säkrare kort än alla hemska IVF:er som lovade guld och gröna skogar och bara blev platt fall. Det är bara att vänta ut tiden och hoppas på inga fler pladask. Sköt om er flickor och ha en trevlig Helg! Kram!

• Skorpis

Men Emmy, vilken otur.
    Vet dom varför mensen kom som fort? Hade inte heller en susning om att det kunde bli trubbel nu. Men det är klart, inget ska gå lätt för oss. Hoppas det ordnar upp sig och att det blir er tur nu. Det kanske bara är någon som skräms lite på vägen,,,, hoppas jag.

Vad är det man inte vet nu, men som dom vet om ett par veckor? Ska du fortsätta med ngn medicin eller vad händer?

Maria 2: Hoppas verkligen att det löser sig för er. Vad segt att ni inte fick några ägg som mottagar par 2. Vad är det för åldersgräns för ÄD på HS? Lycka till.

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge del 2