Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Krom mot sötsug, funkar det?

hejsan jag tycker mulberry kosttillskott hjälper mig mer än kromtabletter
    mimmi 1 skrev 2008-09-27 22:11:20 följande:

Är det någon som provat att äta krom-tabletter och upplevt minskat sötsug?Hur fort märkte ni skillnad efter att ha börjat med krom?Eller har nån provat krom och inte känt nån skillnad alls?Har köpt hem en burk till min tonårsdotter, som skåpäter nåt vansinnigt, när hon kommer hem från skolan. det blir kakor, godis, bullar, istället för det tillåtna, frukt!Jag ser att hon har lätt för att lägga på hullet, och dessutom är hon inte hungrig när middagen serveras, pga. av att hon käkat en masa onyttigheter innan.
  • Maddisen80
    Svar på #10
    mimmi det kan ta upp till en månad innan man märker skilllnad så du få prova
  • Maddisen80

Hejsan jo håller med dig ,äter man lite men ofta så är blodsockret jämn nivå,jag har börjat skärpt till mig ordentligt nu och även med vattendrickande

drSteffo skrev 2008-10-04 16:52:02 följande:
    Genom att äta lite, men ofta, håller sig blodsockret på en jämn nivå hela dagen. Man bör äta 4-5 mål mat om dagen för att undvika att sötsuget sätter i.Men maten är faktiskt inte allt när det kommer till sötsuget. Forskning har visat att serotoninet, en signalsubstans, påverkar en region i hjärnan som heter hypotalamus. Hypotalamus utsöndrar en polypeptid som kallas Cholecystokinin och som fungerar som ett mättnadshormon. Man tror sig veta att en obalans i serotoninnivåerna inte bara påverkar vårt psyke, utan även vår aptit.Det finns flera sätt att stabilisera serotoninnivåerna. Att vara ute mer när det är ljust, speciellt på morgonen vet man är positivt för detta. Man kan även behandla det genom ljusterapi, vilket visat sig vara väldigt effektivt när det gäller att bota sötsug och depressioner. Även så kallade SSRI (Selektiva serotoninåterupptagshämmare), mer kända som antidepressiva läkemedel hjälper. Jag har dock svårt att tro att någon läkare skulle skriva ut dessa mediciner för att bota sötsug.Krom har visat sig öka insulinkänsligheten.Hög insulinkänslighet innebär att det krävs mindre insulin för att transportera runt näring. Mindre insulin innebär att lipoproteinlipas (ett enzym som finns i bland annat fettvävnader) inte stimuleras lika mycket, iaf inte det som påverkar fettcellerna. Detta i sin tur gör att triglyceriderna (fetter) inte tas upp i blodet och lagras som bilringar.Krom är alltså bra både för att motverka sötsug och att undvika viktuppgång.
  • Maddisen80

mulberry kosttillskott fungerar bättre men tyvärr har de slutat sålt den sorten jag tycker är bras

hymafr skrev 2008-10-06 00:59:40 följande:
    Jag har ätit kromtabletter i olika omgångar.De har funkat jättebra för mig, men tyvärr har jag efter några veckor märkt att effekten avtagit.Kanske det inte är så för alla...?Efter några månader har jag kunnat börja igen och de har haft effekt i några veckor till.
  • Maddisen80
    Svar på #27
    hmm är sur på halsokostgrossisten som inte säljer mulberry alcost längre utan finns en annan dyrare sort
  • Maddisen80
    Svar på #30
    Mimmi som jag sa krom hjälptes inte för mig iaf, men de hjälps för vissa har jag hört
Svar på tråden Krom mot sötsug, funkar det?