Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Krom mot sötsug, funkar det?

Är det någon som provat att äta krom-tabletter och upplevt minskat sötsug?
    Hur fort märkte ni skillnad efter att ha börjat med krom?
    Eller har nån provat krom och inte känt nån skillnad alls?

Har köpt hem en burk till min tonårsdotter, som skåpäter nåt vansinnigt, när hon kommer hem från skolan. det blir kakor, godis, bullar, istället för det tillåtna, frukt!
    Jag ser att hon har lätt för att lägga på hullet, och dessutom är hon inte hungrig när middagen serveras, pga. av att hon käkat en masa onyttigheter innan.

• Svar på tråden Krom mot sötsug, funkar det?
  • mimmi 1

jo visst, men man måste väl kunna ha fikabröd hemma utan att ens tonåring är där och käkar, på tokiga tider... godis har vi inte hemma så mycket av, men efter helgen kan det ju vara kvar...

Nu är det ju inte bara hemma som det snaskas, ofta följer hon med någon kompis hem efter skolan, och det fikas, ( vid 15.30, som är alldeles för sent, med tanke på att vi äter middag vid 17.00)

Jag har fler tonåringar i huset, som inte är sugen på sötsaker, och därför undrar jag bara om det kan hjälpa på något sätt att tillföra krom, så hon inte är så sötsugen hela tiden...

• mimmi 1
    Honeymother skrev 2008-09-28 10:28:28 följande:
    Jag vet tyvärr inte alls OM det hjälper, men jag vet att det ofta nämns i de sammanhangen. Kan du inte gå in i en hälsokostbutik och fråga, det kan ju finnas andra preparat också som kan fungera.Lycka till!
    Jag har köpt hem en burk och på den står det att det ska minska hungerkänslor och sötsug.. men det jag undrade var om någon provat och tyckt att det funkar!
    Bettan1.. hur länge åt du krom innan du märkte nån skillnad?
  • mimmi 1

Tack Disan för ditt svar! hon började äta dem i går, så nu ska det bli intressant att se om de har nån verkan på henne!

Jag lägger faktiskt en tablett vid min mans tallrik åxå han vill gärna gå upp på nätterna och dricka pepsi!!! hur katten man kan vara sugen på sliskdricka mitt i natten, fattar jag inte!

• mimmi 1

tack för alla svar! då är det bara att vänta och se om de hjälper eller inte... var lite nyfiken att höra om någon blivit hjälpt, och det var det ju
    och så var jag nyfiken att höra om man ska vänta några veckor på resultat, eller några månader? ibland är det för lätt att ge upp för tidigt när man provar nåt nytt!

• mimmi 1
    helene306 skrev 2008-10-01 10:39:25 följande:
    Ett annat tips istället för tabletter kan vara att dra ner på kolhydrater, det är oftast de som triggar sötsuget. När jag till viss del uteslutit kolhydrater ur kosten har sötsuget försvunnit direkt. Nu försöker jag äta efter LCHF (fuskar emellanåt) men jag har inget sötsug trots att det kan slinka in en och en annan mörk chokladbit .
    Javisst, det vet jag åxå, men inte min tonårsdotter.. eller hon vill inte höra på det örat... och eftersom hon är så sötsugen, är hon ju heller inte så motiverad att minska på kolhydraterna heller.. det är därför jag tänkte testa krom
  • mimmi 1

tack dr.steffo för en utförlig beskrivning

det är ju ett problem med ungdomar som går i skolan.. inne under den ljusa tiden av dagen, har liten eller ingen möjlighet att äta ofta under dagen, frukost på morgonen, lunch vid 11 och sedan ingenting alls till dom slutar strax efter 15, och inte hemma förän vid 15.30-15.45.... att säga åt dom att ta med sej frukt, eller en fiberbars, ja, då får man bara en konstig blick tillbaka.. ingen annan har ju med sej, så varför jag??

Men, jag foersätter hoppas

• mimmi 1

fortsätter hoppas att allt ordnar sej... skulle det stå på slutet

• mimmi 1

menar du att effekten avtar under tiden du äter krom?
    eller gör du uppehåll?
    jag förstod inte riktigt det du skrev om några månader...

Gör du uppehåll i några månader?

• mimmi 1

peppar..peppar.... jag tycker att min dotter redan skåpäter mindre!! igår sa hon tom själv, att"-idag har jag inte tagit nånting efter skolan.. var inte sugen"

Hon vet inte om att hon äter krom för att minska sötsuget, jag har bara sagt att det är en bra mineraltablett...

Man får gå varligt fram med tonårsdöttrarna!!

• mimmi 1

salt är deffinitivt inget jag vill ge henne! salt bindet vätska och är dessutom inte alls bra..

javisst finns det massor av alternativ, jag har provat allt!! men eftersom hon inte själv är motiverad, så funkar det bara inte... nötter och solrosfrön.., naturgodis, torkad frukt, färsk frukt.. you name it.. hon vill inte ha sånt "skit" ( hennes uttryck)
    På kromburken står att det minskar sötsuget, och på hälsokostaffären där jag köpte dom, så påstod dom att det verkligen funkade . men,, det jag efterlyste i min tråd här, var folk som provat krom, och deras erfareheter

Svar på tråden Krom mot sötsug, funkar det?