• snapdragon

borderline/psykopat

jag har svårt att se hur kopplingen görs mellan pbd och psykopater?

• snapdragon

då tycker du rätt för det är verkligen inte samma sak.

EnFruSislak skrev 2008-09-28 09:23:02 följande:
    borderline och psykopat tycker jag väl inte är samma sak.
  • snapdragon

...vilket inte på något sätt innebär att ha borderline och att vara psykopat är på något sätt samma sak, enda likheten är väl att båda typerna rör sig inom psykiatrin.

Anonym skrev 2008-09-30 11:17:29 följande:
    Jo det är det, du kan läsa på tex www.wikipedia.se om borderline. Även om borderline inte ordagrant betyder att någon är psykiskt sjuk så på många håll är det den vanligast förekommande diagnosmanualen för psykiska störningar,
  • snapdragon

"rör sig inom psykiatrin"...jag vet inte hur jag fick ihop det, jag menade att det är två sorters psykiska problem, men absolut inte samma.

• snapdragon

du kan ju inte mena att du tycker det krävs mycket idag för att få en borderlinediagnos?

borderline har varit psykiatrins slasktratt länge nu, enligt min erfarenhet är det en diagnos som man slänger runt hur som helst utan att ha riktig kunskap om vad den innebär.

• snapdragon

saken är ju den att det finns olika sorters psykopater, enkelt förklarat så är det uppdelar i tre facetter, varav facett 2 - affektiv motsvarar kriterierna för Borderline personlighetsstörning.

jag anar att det är detta som får folk att röra ihop det, men att ha borderline och att vara psykopat är verkligen inte samma sak.

Svar på tråden borderline/psykopat