• Anonym (höstlöv)

borderline/psykopat

Ni som har borderline eller känner någon som har borderline, stämmer följande punkter in på er eller era anhöriga/vänner? Jag menar inte att såra någon utan undrar endast om följande punkter är förenligt med borderline.

Om inte, hur är er uppfattning om borderline, särskilt ifråga om förmåga till insikt/förnekande samt förmågan till att bortse från sina egna behov till förmån för ex. sitt barns behov.

1 - Första mötet, trevlig, pratglad, forskar fram svagheter för att användas senare.

2 - Hjälpsam och ivrig, tar över vardagssysslor, sår här sina första frön för att skapa ett beroende.

3 - Pratar gärna illa om andra och framställer sig själv som den som blivit förorättad.

4 -Tidigare liv döljs, kommer det ändå på tal är det mesta osanningar.

5 - Om någon utomstående antyder något negativt är denna en idiot och ingen att lyssna på.

6 - Släkt och vänner i offrets tidigare liv får många nya fel och brister, umgänget med dessa ska brytas till varje pris.

7- Vännerna blir färre och färre därför att den drabbade inte törs eller får träffa dessa och höra vad de tycker eller tänker.

8- Anhöriga som fortsätter att bry sig orsakar psykopaten obehag och ilska, det blir lugnast för offret att vara till lags, utesluta även dessa och på så vis bidra till sin egen isolering.

9. Isoleringen är fullbordad.

• Svar på tråden borderline/psykopat
  • Haraaz

Bara en upplysning, borderline är inte samma som psykopati. Borderline är en personlighetsstörning, psykpati är en psykisk störning.

• Anonym

Håller med Haraaz och har inget mer att tillföra.

Jo, jag kan säga att jag har HAFT diagnosen borderline, så jag vet allt om den.

Undrar du något om den saken kan du alltid fråga.

• Anonym (höstlöv)

jo tack, jag vet att det inte är samma sak. Undrar dock om borderline och psykopati är förenligt med varandra samt om dessa nämnda symptom på psykopati även finns inom borderline.

• Anonym (höstlöv)

ja du, jag undrar om du känner igen dig i de ovanstående punkterna eller om det känns helt främmande för dig?

Anonym skrev 2008-09-28 01:32:33 följande:
    Håller med Haraaz och har inget mer att tillföra.Jo, jag kan säga att jag har HAFT diagnosen borderline, så jag vet allt om den. Undrar du något om den saken kan du alltid fråga.
  • Haraaz

Ja, det är förenligt. Alla människor med en diagnos är ju inte samma så man kan inte sätta in någon i en ram direkt, men det går att ha flera psykiska störningar samtidigt och även tillsammans med personlighetsstörningar. Störningen sitter ju inte på samma ställe om man säger så.

• Anonym

Anonym (höstlöv) skrev 2008-09-28 01:35:05 följande:

jo tack, jag vet att det inte är samma sak. Undrar dock om borderline och psykopati är förenligt med varandra samt om dessa nämnda symptom på psykopati även finns inom borderline.
    Men inget av det du skriver har med borderline att göra, kanske med psykopati dock?

Det enda som eventuellt kan likna bps är isåfall nr5 - men då handlar det om att ömsom idealisera, ömsom hata samma person.
  • Anonym

Detta låter ju mer som psykopati än borderline. Dock skall man inte häva ur sig den ena diagnosen efter den andra, det finns folk som arbetar med detta, och dom tror jag inte arbetar här.
    Däremot kan man som lekman konstatera att man finner drag hos dom flesta människor som på ett eller annat sätt kan förknippas med båda ovanmämda diagnoser.
    I vilket fall som helst kan nog bara en psykitriker besvara denna fråga, och det efter en grundlig utredning av personen som beskrivs.

• Anonym (höstlöv)

tack för svaret Haraaz,

funderar på det här med psykopater, att de är manipulativa och dålig förmåga till empati till andra människor, och personer med borderline som jag inte har uppfattningen att de funkar så. Alltså jag tänker mig att psykopater är mer känslokalla och personer med borderline inte alls är det. Är detta fel? Om inte, kan du hjälpa mig att förstå hur något som tycks som motsatser kan finnas "i" samma person.

• Anonym (höstlöv)

jag är inte ute efter att klargöra för omvärlden en annan persons psykiska tillstånd, jag vill bara förstå det.

• Anonym (vårdare)

Borderline personlighetsstörning är en sak och patalogisk psykopati en helt annan.

Båda är dock psykiska störningar alternativt sjukdomar.

En fråga till dig Haraaz: Hur kommer dig sig att du "haft" diagnosen borderline personlighetsstörning? Hade läkare/psykiatier diagnostiserat fel? Vilken diagnos har du idag?

Svar på tråden borderline/psykopat