• PrettyGirl

borderline/psykopat

Anonym skrev 2008-09-30 09:05:13 följande:
    Säger bara en sak till de som bor ihop med en eller är tillsammans med en som har borderline. AKTA ER!!! De kommer aldrig att bli helt friska från det och det tär oerhört mycket på samlivet. Min förra (som tur är)flickvän har Borderline och hon slog mig genom hela vårt förhållande. Hon ljög, hon isolerade mig, hon knäckte mig totalt och vet ni hur det slutade.....jo, när jag till slut tog mig mod att sticka en morgon efter att blivit slagen och biten hela morgonen så anmälde HON MIG för misshandel. Detta tog nästan 2 år med rättegång och advokatbesök. 2 hela dagars rättegång där jag får skulden för misshandel trots det var hon som slog mig.... Det slutade med att åtalet ogillades. Rättvisan segrade till slut. Idag är jag MYCKET lyckligt gift och vi väntar vårt första barn ihop. De som har Borderline kan ALDRIG bli 100% frisk från det så lämna i tid innan ni blir sårade. Det är inte lätt men tro mig..... Lycka till!! Vill någon ställa specifika frågor om borderline eller bara ha stöttning/hjälp för att lämna eller höra min berättelse mera i detalj går det bra.
    Inte ALLA BL-patienter är så!!!! Herregud, fick diagnosen i januari o idag är de flesta dragen borta o jag är ingenting av det du beskrivit!! BL är ett tillstånd o det GÅR att komma ur det. Din fd har med all sannolikhet ngn annan störning som gör att hon beter sig så. Hör sen!!
  • PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-09-30 11:04:46 följande:
    Smulisen: Man kan lindra Borderline såklart och det kan försvinna under längre perioder men man kan aldrig bli helt fri från det. Man kan vara "frisk" från det men kommer stressen eller bråken eller vad det nu är för något som framkallar det så dyker det upp förr eller senare igen. Ångesten, rädslan att inte klara av saker, kraven, svartsjukan.... om du haft det borde du veta vad jag skriver om.Man kan omöjligt bli 100% frisk och fri från Borderline, och speciellt inte efter endast 10 månaders terapi men visst kan det lindras för en längre period och har det blivit så för dig så grattis, vad skönt för dig! Jag hoppas att det håller i länge.Så om din psykolog eller läkare du har fått hjälp av säger att du blivit frisk så fråga om dom menar om det är för alltid eller om det är för "denna perioden" så bli du nog överraskad över svaret med tanke på vad du skriver ovan.Lycka till iallafall och hoppas att du mår bra fortsättningsvis också!!
    Jag mår toppen, 9 mån efter min diagnos. Se verkligheten i vitögat, vi är flera st.
  • PrettyGirl

Anonym (en drabbad) skrev 2008-09-30 18:18:07 följande:

det är absolut inte samma diagnoser, en psykopat kan inte känna och visa empati och det kan människor med borderline mkt väl!
    Alldeles riktigt. Jag är den som alltid har stått upp för utsatta människor o hjälpt andra. Eg heter det ju inte BL längre, utan läkarna vill att man ska säga Emotionellt instabil. Men bara för att man har haft oturen att utvecklat denna instabilitet med att man tex är rädd för separationer, så behöver inte det betyda att man inte kan känna för andra människor. Tvärtom anser jag, då är man mkt medveten om hur andra kan känna det då man vet hur det är att må dåligt.
  • PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-10-02 11:19:56 följande:
    Ni tar illa upp för att ni vet att de med diagnosen BL aldrig kommer att bli helt frisk. Jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle umgås eller, gud förbjude, bli kära och bli sambos med någon som har eller har haft BL. Förr eller senare kommer symptomen tillbaka och då är det de närmaste som råkar illa ut. De personer som blir upprörda nu eller tar illa upp är det som vet att jag har rätt.
    Jag har aldrig skadat ngn i min närhet, o skulle aldrig göra det heller. Tycker du är mkt orättvis i din åsikt o du skulle behöva lära dig lite mer om detta tillstånd. Hoppas dina barn får bli kära i vem de vill utan att du blandar dig i deras framtid.
  • PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-10-02 11:19:56 följande:
    Ni tar illa upp för att ni vet att de med diagnosen BL aldrig kommer att bli helt frisk. Jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle umgås eller, gud förbjude, bli kära och bli sambos med någon som har eller har haft BL. Förr eller senare kommer symptomen tillbaka och då är det de närmaste som råkar illa ut. De personer som blir upprörda nu eller tar illa upp är det som vet att jag har rätt.
    O vem är du att bestämma över andra eg???!!! Du har fel så det visslar om det!! JAG blir upprörd över din trångsynthet o att du har fel.
Svar på tråden borderline/psykopat