• reflections

borderline/psykopat

frisk och frisk...känner flera med BL och de har både jobb och sambo/partner och förmåga till empati. sen känner jag till andra med BL som behöver vård dygnet runt. jag har själv under stora livskriser haft symtom som liknar BL men har inte den diagnosen, jag var deprimerad och desperat och då kommer de gamla sätten att hantera livet fram, ångest, rädslor mm. omogenhet. inom psykiatrin finns ju inga gränser skrivna i betong - allt är flytande.

• reflections
    Anonym skrev 2008-10-02 11:19:56 följande:
    Ni tar illa upp för att ni vet att de med diagnosen BL aldrig kommer att bli helt frisk. Jag skulle aldrig vilja att mina barn skulle umgås eller, gud förbjude, bli kära och bli sambos med någon som har eller har haft BL. Förr eller senare kommer symptomen tillbaka och då är det de närmaste som råkar illa ut. De personer som blir upprörda nu eller tar illa upp är det som vet att jag har rätt.
    men alltså, du skriver att en BL aldrig kan bli helt frisk. vad är då "helt frisk"? vad jag ville exemplifiera med mitt tidigare inlägg var att även BL:s kan ha ett helt fungerande liv, empati och ja...t om bli friska. (vem som nu bestämmer att någon är frisk) Vem är förresten frisk? du? vem vet hur någon reagerar på en kris? du måste ju kunna se nyanser. en del BL:s är precis så hemska som man kan läsa om lite här och där...andra inte.
Svar på tråden borderline/psykopat