• Anonym

Får man hjälp av soc fast man är skriven i en annan kommun?

Jag flyttade från en stad ganska nyligen. Bor för tillfället hos mina föräldrar men vill inget hellre än flytta tillbaka till den staden. Har stora problem med mina föräldrar. Vill söka hjälp av soc. Kan inte heller vara skriven hos några kompisar i den staden då jag har sjukdomar och får ofta kallelser som jag måste ha. Har inte råd med en box heller. Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

• Svar på tråden Får man hjälp av soc fast man är skriven i en annan kommun?
  • Anonym

Socialtjänsen i den kommun du befinner dig i är skyldiga att hjälpa dig. Sen tror jag att de i sin tur riktar krav mot kommunen du är skriven i.

Låter som en jobbig situation, hoppas att det löser sig!

kram

• Anonym

Socialen är skylldig och hjälpa i den kommun man bor i..inte i villken stad som hälst.

• aronnax

Jag tror annorlunda!
    Jobbar inom psykiatrin och då vi kontaktar sos tar dom INGA ärenden även om personen kommer att skriva sig där, man måste vara skriven där för att få hjälp, tror altså att du skall vända dig till den kommun där du är mantalsskriven elelr vad det nu heter.

• Anonym

Jag jobbar på soc, man ska vända sig till den kommun där man står skriven, vi går rakt av på vart man är skriven någonstans.

• superanna

Du måste enligt lag folkbokföra dig där du bor även om det är tillfälligt! Man skattar ju i dne kommun man är folkbokförd i så självklart hjälper inte någon annan kommun dej. Du behöver ju inte adressändra posten eller så skaffar du eftersändning så att du får din post (kallelserna).

• Lejån

nej men det är ju vistelsebegreppet som gäller!? Alltså den kommun där "kroppen" befinner sig. Men man ska skriva sig i den kommunen man befinner sig i och räkna med att soc kontoren tar kontakt med varandra.

Men enligt Länsrätten så är det iaf vistelsebegreppet som är det gällande.

• Anonym
    Lejån skrev 2008-09-28 10:07:20 följande:
    nej men det är ju vistelsebegreppet som gäller!? Alltså den kommun där "kroppen" befinner sig. Men man ska skriva sig i den kommunen man befinner sig i och räkna med att soc kontoren tar kontakt med varandra. Men enligt Länsrätten så är det iaf vistelsebegreppet som är det gällande.
    EXAKT!
  • Åsa

Här i Göteborg har detta varit uppe en hel del i pressen. Socialkontoren här hänvisar vad jag förstår generellt till den kommun där personen senast skrivit sig, även när han/hon inte har någon bostad /kvar/ där eller vistats mycket lång tid på andra orter, ex vid säsongsarbete. (Det är ofta hemlösa som hamnat mellan stolarna det skrivits om och de har ju problemet att de inte har någon ny adress att skriva sig på.)
    Sedan kan å andra sidan "skrivelsekommunen" få för sig att hänvisa till vistelsebegreppet; båda kontoren har ju sparbeting som ska hållas.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-28 09:52:47 följande:
    Jag jobbar på soc, man ska vända sig till den kommun där man står skriven, vi går rakt av på vart man är skriven någonstans.
    Då följer ni inte lagen. Enligt lagen så är den kommun där man vistas skyldig att hjälpa till om behov uppstår. Däremot kan den hjälp man är berättigad till variera beroende på hur tillfällig vistelsen är. Om man t ex vill resa hem till hemkommunen så kan vistelsekommunens skyldighet att hjälpa till begränsas till reskostnader och ev kläder men om man vistas längre tid eller inte har för avsikt att lämna vistelsekommunen så ökar givetvis vistelsekommunens ansvar.
  • Anonym

Du ska vända dig till den kommun där du vistas, de är skyldiga att hjälpa dig. Hänvisa till 2 kap 2 § socialtjänstlagen: "Kommunen har det yttersta ansvaret för att de som VISTAS i kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver.Detta ansvar innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän."

Svar på tråden Får man hjälp av soc fast man är skriven i en annan kommun?