• Liiza

Hjälp, hur laga Reimaoverall???

Vi har en reimaoverall som fått en liten eva i rumpan.
    Hur lagar vi detta på bästa sätt,
    någon som har något tips?

Ska vi köpa en stor lapp och sy på hela rumpan?

Har sett att det finns som självhäftande "tejp", kan det vara något,
    vart köper man sån?

Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-28 08:49

-----------------

eva, REVA ska det ju vara föståss..

alltså ett litet hål

• Svar på tråden Hjälp, hur laga Reimaoverall???
  • yodi

jag tror det är bättre med en tygglap som man klistrar på än att sy i tygget, annar har jag tyvär ingen aning men fråga där dom säljer reima overaller eller om ni har någon tygg butik i närheten.

• Liiza
    yodi skrev 2008-09-28 09:41:12 följande:
    jag tror det är bättre med en tygglap som man klistrar på än att sy i tygget, annar har jag tyvär ingen aning men fråga där dom säljer reima overaller eller om ni har någon tygg butik i närheten.
    ok, tackar.

nån med mer tips?
    eller som vet vart man köper sådana självhäftande lappar?
  • The Bumblebee

Jag frågade en tjej här på FL (Da Mutt - som verkar ha koll på det mesta i klädväg ) samma sak för några veckor sedan . Hon svarade så här:

Ja reima-overaller har jag lagat/förstäkt många genom åren... De är ju ganska tunna i tyget och blir lätt slitna på knäna.

Overallen är lätt att laga, men viktigt att tänka på att man ine får sy i materialet, samt att de ska lagas från insidan!

Som laglapp kan man använda de självhäftande nylonlaglapparna som finns på tex coop och ica stormarknad. För att laga små hål, täta lagade sömmar och förstärka kanterna runt en laglapp kan man använda Liquisole eller Seamsealer (en slags gummiaktigt limmspackel).

För att tex. laga småhål på ett nött knä gör man så här:

*Vänd overallen ut-och-in.
    *Ta upp innefodret vid någon söm så att du når insidan av yttertyget.
    *klipp till en lagom bit laglapp (gärna så att den täcker hela knät), fäst den enligt anvinsing på lappen. Spackla ev. runt kanterna med liquisole. Låt torka.
    *Sy ihop innerfodret och vänd overallen rätt.

Lagningen håller att tvättas och brukar inte synas utifrån.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Liiza

The Bumblebee skrev 2008-09-28 13:03:31 följande:

(Da Mutt )
    Åå, tack till er båda
  • krypet fem

Annars så finns nylon-laglapparna (självhäftande) att köpa i olika färger i syaffären och på Coop... om man inte orkar med nåt avancerat.

• War

Silvertejp från biltema borde vara det billigaste om än inte det mest estetiska valet.

• krypet fem

Sorry, jag SÅG nu att det redan stod ovan att dom finns på Coop. Men hela inlägget såg så avancerat ut med klipp o klistra, så jag blev lite trött i ögonen. Men jag sparar inlägget ovan för framtiden, då jag ska bli en mamma som orkar laga från insidan.

The Bumblebee skrev 2008-09-28 13:03:31 följande:
    Jag frågade en tjej här på FL (Da Mutt - som verkar ha koll på det mesta i klädväg ) samma sak för några veckor sedan . Hon svarade så här:Ja reima-overaller har jag lagat/förstäkt många genom åren... De är ju ganska tunna i tyget och blir lätt slitna på knäna.Overallen är lätt att laga, men viktigt att tänka på att man ine får sy i materialet, samt att de ska lagas från insidan!Som laglapp kan man använda de självhäftande nylonlaglapparna som finns på tex coop och ica stormarknad. För att laga små hål, täta lagade sömmar och förstärka kanterna runt en laglapp kan man använda Liquisole eller Seamsealer (en slags gummiaktigt limmspackel).För att tex. laga småhål på ett nött knä gör man så här:*Vänd overallen ut-och-in.*Ta upp innefodret vid någon söm så att du når insidan av yttertyget.*klipp till en lagom bit laglapp (gärna så att den täcker hela knät), fäst den enligt anvinsing på lappen. Spackla ev. runt kanterna med liquisole. Låt torka.*Sy ihop innerfodret och vänd overallen rätt.Lagningen håller att tvättas och brukar inte synas utifrån.
  • lillamye

ja jag sj hade en pytte reva i rumpan på dotterns reima vi köpte köpte självhäftade lapp på ica maxi(röd) klippte till ett hjärta och klistrae över sitter hur bra som helst och sött med hjärtat blev det

älskar mina små prinsessor
  • Liiza
    War skrev 2008-09-28 18:22:46 följande:
    Silvertejp från biltema borde vara det billigaste om än inte det mest estetiska valet.
    sant, eller kanske bara trä på en ICA påse utanpå overallen...
  • Liiza

krypet fem skrev 2008-09-28 18:23:53 följande:

Sorry, jag SÅG nu att det redan stod ovan att dom finns på Coop. Men hela inlägget såg så avancerat ut med klipp o klistra, så jag blev lite trött i ögonen. Men jag sparar inlägget ovan för framtiden, då jag ska bli en mamma som orkar laga från insidan.
    Ska kolla på Coop å Ica Maxi...
    (I vilken hylla hittar man sånt?)

Så får vi se om jag är duktig å klistar på insidan, eller om det blir snabba vägen-utsidan
  • Liiza
    lillamye skrev 2008-09-28 18:40:06 följande:
    ja jag sj hade en pytte reva i rumpan på dotterns reima vi köpte köpte självhäftade lapp på ica maxi(röd) klippte till ett hjärta och klistrae över sitter hur bra som helst och sött med hjärtat blev det
    Bra tips!

Då förstärker man hela rumpan.

Låter som att det går snabbt också..

(detta är ju en "extra-overall" )
Svar på tråden Hjälp, hur laga Reimaoverall???