Ingelalalala skrev 2008-10-13 23:39:19 följande:
Svar på #32Zaria! Så klockrent skrivet! Alla här skriver om hur barnen måste anpassa sig efter de vuxna... Men hur kommer det sig att pappan och barnen måste anpassa sig helt efter vad bonusmamman tycker. Att det är endast hennes känslor som räknas? Att pappan vill ha barnen i sängen är helt oviktigt i sammanhanget?Mycket märkligt resonemang. Så ifall bonusmamman tycker A och pappan och barnen tycker B så är det alltid A som gäller? Man ser framför sig hur en bonusmamma inte uppskattar att barnen sitter med vid matbordet. Pappan vill ha dem där, barnen vill gärna äta middag vid matbordet, men bonusmamman känner sig inte bekväm då. Genast måste barnen givetis flyttas bort från bordet, vad spelar pappans och barnens känslor för roll i sammanhanget?Jag säger inte att det är så ts menar. Det är främst alla svaren ts fått om att hennes känslor är viktigare än resten av familjens som jag vänder mig emot.
Nej, barnen skall inte anpassa sig helt efter vad bonusmamman tycker, lika lite som bonusmamman skall anpassa sig helt tvärt emot sina känslor. Tycker barnen A och bonusmamman B så får man hitta en lösning C som är acceptabel för BÅDA parter. Och här måste man faktist tänka på att det är PAPPAN som har valt att leva tillsammans med bonusmamman, det innebär att han kanske borde vara den som gör den största uppoffringen i och med att framför allt han har ansvar för att familjelivet fungerar för både hans barn och hans nya partner.
Sen tycker jag att just sängen och sovrummet är en väldigt speciell sak. Om man skall klara av att vara bonusmamma så behöver man ofta ha NÅGOT utrymme i hemmet dit man kan dra sig tillbaka och bara få vara i fred. För min del har vårt sovrum fått ha den funktionen i och med att vi inte har hur många rum som helst i huset så något rum som är "mitt" har vi inte plats med. Jag kan gott och väl tänka mig att det är samma för många andra. Barnen har sin privata sfärer också som bonusmamman inte bör inkräkta på (deras rum).
I de allra flesta fall är det skillnad att vara en bonusfamilj och att vara en biofamilj. Då måste man respektera att det finns behov av "privata sfärer" dit man kan dra sig undan och slippa umgås med de övriga när man känner att man inte orkar det, annars orkar man inte med bonusfamiljslivet i längden och vem är det som tjänar på det?