• magdalena 80

Bolibompa alldeles nyss

Lät barnen titta på Bilobompa alldeles nyss. Plötsligt hör jag en massa svordomar från TVn o rusar dit i tron att barnen bytt kanal. Men nej, det är Bolibompa som håller på! Tanten i rutan sitter där o förklarar att fan, jävlar o satan är de vanligaste svordomarna osv osv... Alltså, vad håller de på med???!!!! Jag försöker verkligen tänka på vilka ord jag använder så att barnen inte ska lära sig en massa fula ord i onödan o så har Bolibompa ett helt avsnitt om just de orden!!!
    Trodde faktiskt att Bolibompa var ett program som man kunde låta barnen se utan att behöva hålla lite koll på vad de säger o visar...
    Kan tillägga att mina barn är 2½ o 4½ o snappar upp precis allt. Sen glömmer de det inte heller, vi har hållit på i flera månader nu med "Dumma mamma" efter att de sett Lotta på Bråkmakaregatan. Inte för att det är så farligt, men det blir lite tjatigt att höra det 50 gånger per dag. Vill verkligen inte att satan, fan o jävlar ska bli lika vanligt förekommande...

• Svar på tråden Bolibompa alldeles nyss
  • Bonanza

Var det Evas funkarprogram eller? Jag tycker att det är ett bra program, som förklarar saker på ett enkelt sätt.

Varför ÄR egentligen svordomar så farliga?

Sitt med dina barn nästa gång de ser på TV så kan du byta om det kommer något du inte gillar.

• pattisza

Just för att barn snappar upp allting så hör de ju svordomar, i affären eller på tv eller av vänner och då är det bra om någon förklarat för dem vad det är och varför man säger så och att man inte skall säga så. Föräldrar tycker olika och man kan inte vara säker på att allt innehåll är godkänt av alla föräldrar.

• mrs Byggare Bob
    Bonanza skrev 2008-09-29 09:51:54 följande:
    Var det Evas funkarprogram eller? Jag tycker att det är ett bra program, som förklarar saker på ett enkelt sätt.Varför ÄR egentligen svordomar så farliga? Sitt med dina barn nästa gång de ser på TV så kan du byta om det kommer något du inte gillar.
    Håller med fullkomligt.
  • magdalena 80

Jag vet inte vad det var, stängde hastigt av då jag hörde språket. Jo jag brukar sitta med, men nu skulle minstingen ha mat så då tänkte jag göra det lätt för mej o låta de andra två se på TV så länge jag matade lillen.
    Personligen tycker jag faktiskt att det låter ganska otrevligt då små barn (och vuxna åxå för den delen) svär o därför vill jag inte att mina barn ska göra det.

• Stargirl

Det är Evas funkar program. Det är ett bra programt tycker jag. De kommer att höra jävlar, satan osv varje dag från andra håll. Våra barn hör det säkert 1000 ggr om dagen men det är bara 7 åringen som EN GÅNG sagt jävlar.

*~Bugaboo RULES~*
  • Sencha

Jag tycker det är bra att barnen får förklaringar till sådant.

Själv är jag av uppfattningen att svordomar i sig inte är något farligt. Bara kraftuttryck. Men vi har pratat med store sonen om detta ett flertal gånger: att många människor blir ledsna av dessa ord, och att vi därför bara vill att han använder dem hemma.

Och jag  har nog nästan aldrig hört honom svära. (Han är 4½ år.)

Skriver ofta med bebis i famnen -> blir kortfattad, stavar fel. F'låt!
  • Anaiah

Håller med föregående talare, svordomar blir de utsatta för i alla fall. Jag tycker det är bra att de förklaras.

Someone is WRONG on the internet!
  • Anaiah
    Anaiah skrev 2008-09-29 10:00:31 följande:
    Håller med föregående talare, svordomar blir de utsatta för i alla fall. Jag tycker det är bra att de förklaras.
     Oj, jag håller alltså med pattisza
    Someone is WRONG on the internet!
  • Lovali

Var det det programmet så var det säkert bra & peadgogiskt.
    Det brukar Evas program vara. Hon brukar förklara ALLT & lite till och säkerligen sa hon även att dessa ord får man inte använda!! Som sagt så hör barnen svordommar på andra håll med. Mina barn KAN massa svordommar men använder dem ALDRIG. De vet att man inet får det & påpekar det ofta för mig som dessvärre inte alltid lyckas hålla mitt språk svordomsfritt hemma....

Stargirl skrev 2008-09-29 09:58:54 följande:
    Det är Evas funkar program. Det är ett bra programt tycker jag. De kommer att höra jävlar, satan osv varje dag från andra håll. Våra barn hör det säkert 1000 ggr om dagen men det är bara 7 åringen som EN GÅNG sagt jävlar.
  • Fula Fisken

Tycker inte det hör hemma i barnprogram. Att använda svordommar bevisar ju på et dåligt ordföråd av vanliga ord. Annars tycker jag Evas funkar program är bra, men där gick gränsen..

Men man måste verkligen sitta med barnen även när det är bollibompa. Hörde en av figurerna i "Den fabolösa farmen" prata om att ska vi inte gå in och rulla runt i sänghalmen..

Svar på tråden Bolibompa alldeles nyss