• magdalena 80

Bolibompa alldeles nyss

Lät barnen titta på Bilobompa alldeles nyss. Plötsligt hör jag en massa svordomar från TVn o rusar dit i tron att barnen bytt kanal. Men nej, det är Bolibompa som håller på! Tanten i rutan sitter där o förklarar att fan, jävlar o satan är de vanligaste svordomarna osv osv... Alltså, vad håller de på med???!!!! Jag försöker verkligen tänka på vilka ord jag använder så att barnen inte ska lära sig en massa fula ord i onödan o så har Bolibompa ett helt avsnitt om just de orden!!!
    Trodde faktiskt att Bolibompa var ett program som man kunde låta barnen se utan att behöva hålla lite koll på vad de säger o visar...
    Kan tillägga att mina barn är 2½ o 4½ o snappar upp precis allt. Sen glömmer de det inte heller, vi har hållit på i flera månader nu med "Dumma mamma" efter att de sett Lotta på Bråkmakaregatan. Inte för att det är så farligt, men det blir lite tjatigt att höra det 50 gånger per dag. Vill verkligen inte att satan, fan o jävlar ska bli lika vanligt förekommande...

• Svar på tråden Bolibompa alldeles nyss
  • Parvel

Det repriseras nu för er som vill se!

Livet är härligt *oftast*
  • Mamma 0406

Men de kan väl visa program för lite större barn senare på kvällen istället då... Vi har som vana att när barnen är lediga så får de ha TV:n i rummet på en stund efter frukost. Stora tjejen tycker det är mysigt att ta det lite lugnt en stund. Jag har ingen koll på vad som är direkt, och har ingen lust att hänga vid tv.nu eller liknande varje dag för att kontrollera att det inte är något olämpligt. Bolibompa är en barnkanal, och då förväntar jag mig att det ska vara program som min tjej kan se.
    I alla fall på morgonen.

• S vali s

Ehhh... Barnkanalen är just en barnkanal och barn är man väl längre än upp till 3-4år
    Är man orloig för att barnen ska se nå´t olämpligt o inte orkar ha koll på programtablån så får man väl helt enkelt ladda en film, som förälder ha man ansvar över vad man låter sina barn se på - det ansvaret kan man väl aldrig lägga över på någon annan Förvånad

Den late får brått när det blir kväll
  • Snossan

Tycker det låter absurt att man ska behöva ha koll på vad som sänts på barnkanalen.

Jag anser att jag ska kunna sätta mina barn framför tv i 30- 40 min med vetskapen om att det är just barnprogram och dit hör inte det språket. Efter 20:00 får dom sända sånt tycker jag, för större barn kan säkert tycka att det kan vara kul.

Tänker inte kolla på Bolibompa , där går gränsen.

• enny signatur
    Snossan skrev 2008-09-30 03:33:03 följande:
    Tycker det låter absurt att man ska behöva ha koll på vad som sänts på barnkanalen. Jag anser att jag ska kunna sätta mina barn framför tv i 30- 40 min med vetskapen om att det är just barnprogram och dit hör inte det språket. Efter 20:00 får dom sända sånt tycker jag, för större barn kan säkert tycka att det kan vara kul.    Tänker inte kolla på Bolibompa , där går gränsen.
    fast vad folk tycker är olämpligt varierar ju starkt. jag gillar itne våld, aboslut inte könsindelning (så inga klänningar på enbart flickor...) osv.
  • Snossan

Sant, fast jag som 70-talist har jag starka minnen av just sådant, typ kalle är pojke men vill ha kjol mm mm.

Anser att könsdiskussionen(förutom att pojkar och flickor är likavärda) inte har något med barnprogramen heller att göra fast det är ju självklarhet inget jag skulle stänga av tv för heller utan bara snabbt tänka att kan dom inte bara få vara barn. Mitt minne var att det va ju inte så kul. Har även förståelse för att om man tycker precis tvärtom och anser att det är ett förträffligt forum för just detta.

Det jag försöker komma fram till är att jag vill att det ska vara ren underhållning för dom mindre barnen. Utan krav och samhällsinformation och gärna med skratt.

När det gäller vad föräldrar anser olämpligt tror jag inte som du att det varierar så starkt.

• La Lola
    Snossan skrev 2008-09-30 03:33:03 följande:
    Tycker det låter absurt att man ska behöva ha koll på vad som sänts på barnkanalen. Jag anser att jag ska kunna sätta mina barn framför tv i 30- 40 min med vetskapen om att det är just barnprogram och dit hör inte det språket. Efter 20:00 får dom sända sånt tycker jag, för större barn kan säkert tycka att det kan vara kul.    Tänker inte kolla på Bolibompa , där går gränsen.
    Allvarligt?
    Du lägger hela ansvaret på tv-kanalen?!
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Anki85

vi ser så sällan på bolibompa här, men jag skulle ju aldrig låta mitt barn sitta och lyssna på svordomar!

vi ser istället på disneykanalen: toondisney, det är en bra kanal anpassad till små barn.
    stänger även ner kl 19 på kvällen efter en trevlig godnatt sång

• Anaiah
    Snossan skrev 2008-09-30 04:05:06 följande:
    Det jag försöker komma fram till är att jag vill att det ska vara ren underhållning för dom mindre barnen. Utan krav och samhällsinformation och gärna med skratt.När det gäller vad föräldrar anser olämpligt tror jag inte som du att det varierar så starkt.
    Så du vill inte att programmen ska vara pedagogiskt utformade över huvud taget?  Det är nog ingen höjdare. Jag tror att barn lätt blir uttråkade om det blir bara underhållning, alla gillar ju att få tänka lite. Det finns inte ett barnprogram eller en film i världen som inte har en pedagogisk tanke bakom och som ofta förmedlar denna också. Det är vår uppgift som föräldrar attt sålla agnarna från vetet när vi ska välja vilken information våra barn utsätts för. SVT tillhandahåller bara programmen, det är vi som har ansvaret.
    Someone is WRONG on the internet!
  • Sencha

Jag tycker att Evas superkoll (eller vad det heter) är ett utmärkt program för min 4½-åring, och det tyckte jag även för ett år sedan.

Skriver ofta med bebis i famnen -> blir kortfattad, stavar fel. F'låt!
  • ellen81

Exakt!

Och sen kanske barn då inte behöver ha TV inne på rummen där de sitter alldeles själv. det kan ju komma upp annat som de vill diskutera eller fråga om, som inte är svordommar eller annat "skrämmande".

S vali s skrev 2008-09-29 22:35:09 följande:
    Ehhh... Barnkanalen är just en barnkanal och barn är man väl längre än upp till 3-4år Är man orloig för att barnen ska se nå´t olämpligt o inte orkar ha koll på programtablån så får man väl helt enkelt ladda en film, som förälder ha man ansvar över vad man låter sina barn se på - det ansvaret kan man väl aldrig lägga över på någon annan
  • Karinski

Bullen var ett barnprogram, men knappast nagot jag skulle tycka var lampligt for min 2-ariga son...Man far val kolla VAD de visar och sedan besluta vad som passar ens barn i den aldern. En 2-aring och en 12-aring har ju lite olika krav pa underhallning.

• La Lola
    Karinski skrev 2008-09-30 09:51:35 följande:
    Bullen var ett barnprogram, men knappast nagot jag skulle tycka var lampligt for min 2-ariga son...Man far val kolla VAD de visar och sedan besluta vad som passar ens barn i den aldern. En 2-aring och en 12-aring har ju lite olika krav pa underhallning.
    Bullen var ett program som i första hand vände sig till tonåringar.....
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • lillvilda

håller med ts om att de språket är olämpligt att ha i småbarnsprogram å det ä så trist att man ska behöva granska tvprogram riktat till barn. Samtidigt som jag håller med dig ts så är det ju så att vi föräldrar bär yttersta ansvaret över vad barnen ser på tv å det går en massa skit. Tyvärr innebär de att man får granska vad barnen ser. Vi har iförsig gjort valet att just nu inte ha tv eftersom vi tyckte tv slukade tid som vi kunde göra nått vettigare av. Min 17 mån får nu se "tv" ibland å då är det dvd på datorn eller webtv men då sitter vi med. Han får tillexempel se ibland när jag ammar lillebror. Genom att vi alltid ser vad han tittar på så har vi upptäckt en hel del dåliga program osv å vet vad vi föredrar att han ser på. Sen e de klart man kan inte skydda dom hur länge som helst men just nu är de skönt att kunna styra.

• Snossan
    La Lola skrev 2008-09-30 06:48:32 följande:
    Allvarligt?Du lägger hela ansvaret på tv-kanalen?!
    Ansvaret?? Jag skriver att det är absurt att man ska behöva passa på ett barnrogram om att det sänts sådant som är lämpligt.
    Anaiah skrev 2008-09-30 07:29:08 följande:
    Så du vill inte att programmen ska vara pedagogiskt utformade över huvud taget?  Det är nog ingen höjdare. Jag tror att barn lätt blir uttråkade om det blir bara underhållning, alla gillar ju att få tänka lite. Det finns inte ett barnprogram eller en film i världen som inte har en pedagogisk tanke bakom och som ofta förmedlar denna också. Det är vår uppgift som föräldrar attt sålla agnarna från vetet när vi ska välja vilken information våra barn utsätts för. SVT tillhandahåller bara programmen, det är vi som har ansvaret.

Pedagogik är inte samma sak som könsdiskussionen.

• Anaiah
    Snossan skrev 2008-09-30 22:23:16 följande:
    Pedagogik är inte samma sak som könsdiskussionen.
    Nä, men du sa att du ville att barnprogrammen skulle vara ren underhållning utan krav och då undrar jag om du menade att barnprogrammen inte behöver vara pedagogiskt utformade. Med det menade jag väl framförallt om du ville se barnprogram utan sensmoral varesig det är könsroller, etik, acceptans eller nåt annat? Det kanske jag uttryckte lite luddigt förra gången.
    Someone is WRONG on the internet!
  • Cissela

Har inte läst hela tråden men programmet finns att se på SVTs hemsida. Såg det alldeles precis med min treåring för att ha koll innan jag skrev något här.

Jag tycker att programmet var bra och tror inte att något barn svär mer för att de sett det, förhoppningsvis mindre. Hon förklarade på ett bra sätt varför man svär och att man inte bör göra det. Dessutom så vänder sej nog programmet till lite äldre barn och har innehåll som passar dem, min treåring tröttnade rätt så snabbt på det.

Svar på tråden Bolibompa alldeles nyss