• Mammate2

Långa barn

Hej!
    Har en dotter som är väldigt lång. Hon är 5 1/2år och 141.5cm (ca normal 10-åring). Hon är under utredning redan, men jag skulle vilja komma ikontakt med andra föräldrar till långa barn. Var själv ett långt barn, och kände mig jämt klumpig och utanför pga det. Vill ge henne långa kompisar, så hon inte känner sig så ensam.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 11:25
    Dottern är nu 10år och har passerat 177cm.

• Svar på tråden Långa barn
  • Buffy26

Min dotter är 9 år och är 140 cm, och det är normalt, min 2 åring är 95,5 cm.

• Mammate2

Kläder är jättesvårt Demon - min dotter har allt från storlek 164-170 och ibland även vuxenstorlekar beroende på formen på kläderna. Jag blir mest ledsen över att hon inte kan ha samma typ av kläder som sina kompisar. Antingen är det mindre storlekar, smala modeller eller något annat som inte fungerar. Vuxenplaggen kan vara nog så tuffa - men de är också smala och urringade/genomskinliga, så det är ett elände.

• Marie Curie

Vet inte om jag platsar här men jag har en son som troligen kommer att bli väldigt lång. Han var 93cm vid 18 mån, nu är han 20 mån och jag ser redan på kläder att han växt ännu mer. Han ligger ca 3 std över medel. Visserligen är han ännu väldigt liten men jag tror inte det kommer att plana ut utan han verkar följa samma tillväxtmönster som sin pappa (som slutade på 210 cm) och jag skulle helst inte vilja att han blev så lång. Tyvärr verkar det inte finnas mycket man kan göra åt långa pojkar.

• zika
    Marie Curie skrev 2011-01-12 17:52:16 följande:
    Vet inte om jag platsar här men jag har en son som troligen kommer att bli väldigt lång. Han var 93cm vid 18 mån, nu är han 20 mån och jag ser redan på kläder att han växt ännu mer. Han ligger ca 3 std över medel. Visserligen är han ännu väldigt liten men jag tror inte det kommer att plana ut utan han verkar följa samma tillväxtmönster som sin pappa (som slutade på 210 cm) och jag skulle helst inte vilja att han blev så lång. Tyvärr verkar det inte finnas mycket man kan göra åt långa pojkar.
    Min son var på 2årskontrollen 97,5cm

Nu ligger han över översta kurvan hos bvc ;)
  • Mammate2

Det finns faktiskt hjälp för pojkar också numera. Mekanisk stoppning. Tidigare har detta utförts mha plattor inopererade i benen, som liksom håller benen i fast grepp så de inte kan växa. Numera har den metoden förfinats och nu har man en metod att stoppa benen som inte blir ärr och missprydd benväxt. Detta verkar vara en ganska ny metod, som bla används då barn har olika långa ben. Hur mycket som detta kan stoppa ett barn vet jag inte, men jag tror de håller på att kolla på allt runt detta. Tills ditt barn hunnit upp i den ålder där de kan göra något har de säkert hunnit finslipa metoden ytterligare. Jag har själv blivit stoppad, och kontaktade den läkare (numera professor) som höll i min behandling, och han svarade att det inte finns mycket information för allmänheten ännu inom detta området. Kika på länken, så kan ni läsa mer inom området. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=676

• Mina småtroll

Finns det någon kvar i denna grupp? Min dotter är och har alltid varit lång. 114 cm på 4-årskontrollen. Hon har alltid vuxit i snitt 1 cm i månaden. Innan har inte BVC reagerat eftersom hon har följt sin kurva, och vi föräldrar är långa. Men nu hade hon hoppat upp ett rejält snäpp från sin kurva, det oroade BVC och naturligtvis blir vi också oroliga...

• Mammate2

Hejsan!

Jodå, jag hittar in emellanåt. Jag rusade själv när jag var i 3års åldern enligt mamma. Jag tror att du ska be dem ta blodprov och kolla hormonnivåerna om det inte redan gjorts. Detta för att se att allt ser OK ut. Du kan också be dem remitera till endokrinska för att få en tidig uppföljning på henne där - och se att allt är OK. Min dotter blev remiterad till barnmottagningen på sjukhuset där vi går med endokrinsk uppföljning ca 1gång per år. Har nu fått reda på att prognosen säger 195cm.....

• Mammate2

Hejsan!
    Nu kommer det en uppdatering. Dottern, nu 10år + har nu passerat 177cm. Diskussion om operation pågår. Problem smärta i knä och rygg påtagligt. Ska snart till sjukgymnast för att se om de kan göra något åt hennes stela fotleder. Men det verkar inte som de är så intresserade av henne - kanske blir det ortopedisk sjukgymnastik. Blir lite ledsen - vi kan inte vara de första som behöver hjälp med detta....

• Mina småtroll

Mammate2:
    Vad jobbigt för er...hur känner er dotter för sin längd? Hade hon gjort skelettröntgen? 

Vid 4,5 år extramätte och vägde vi vår dotter på BVC. 120 cm lång var hon o vägde 19 kg. Som vanligt blev BVC-ssk fundersam över om hon mätt rätt så vi fick mäta om 2-3 gånger. Men det stämde. Jag frågade om röntgen av skelettet för att mäta kroppens faktiska ålder. Och hon tyckte att vi nog skulle göra det, men att vi skulle vänta tll hon är 5,5 år av någon anledning...

Hon har även strl 31 i skor. O för en månad sedan började hon tappa tänder, så nu har hon tappat två st. Kan säga att hon ser ut som ett skolbarn.      

Svar på tråden Långa barn