• Mammate2

Långa barn

Hej!
    Har en dotter som är väldigt lång. Hon är 5 1/2år och 141.5cm (ca normal 10-åring). Hon är under utredning redan, men jag skulle vilja komma ikontakt med andra föräldrar till långa barn. Var själv ett långt barn, och kände mig jämt klumpig och utanför pga det. Vill ge henne långa kompisar, så hon inte känner sig så ensam.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 11:25
    Dottern är nu 10år och har passerat 177cm.

• Svar på tråden Långa barn
  • Mammate2

Hej Carinamamma84!

Jag måste bara fråga - var du lång som barn? Min kompis systerdotter var mycket längre än sina kompisar tills hon komi tidig pubertet och slutade växa. Jag tror att hon blev 167cm. Om inte annat verkar det som dina barn har mycket växtkraft. Klart impad över din sons storlek. Har han fortsatt växa enligt sin kurva, eller har han lugnat ner sig något?

Din dotter - har hon legat över kurvan hela tiden, eller har hon gjort ett större språng efter 1-års åldern?

• annagussen

hej myse2! Jag har två pärlor, men dom växer helt olika!

Dotter snart 11: 160 cm och 40 i skor
    Son 13: 150 cm och 38 i skor.

Inte så kul för "storebror"...

• Carinamamma84
    Svar på #11
    Hej min doter ligger fortfarande över hela max kurvan precis som min son
    Nej dottern växer på och det göra lilla mannen med konstigt nog
    Jag är bara en cigg fimp haha jag är 164cm

Ebbas pappa är bara 189cm
    Amadeus pappa är bara 167cm
  • lurksmulan

Min son är också lång. Han blir 4 år i januari och vi köper 110/116 i kläder åt honom. Jag vet inte exakt hur lång han är men han var 108 cm för ett halvår sen ungefär.
    Han har längden i generna också, min pappa var 196 cm lång, själv är jag 176 cm.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Mammate2

Hejsan!
    Denna tråden är väldigt gammal, men frågan är ständigt aktuell ivårt fall. Dottern som snart fyller 8år är ca 157lång. Var inne på åldersbestämmande skelettröntgen i fredags och väntar nu på resultatet. Tyvärr behandlas långa barn dåligt av omgivningen, eftersom längden visar en 12-13åring och uppförandet en 7-8åring.

• LillaFlingan

nu är båda mina söner väldigt unga ännu, min äldsta son är 20mån och lång.
    ligger på +2 på bvc kurvan.

jag har Alltid varit huvudet längre än alla de jag känner även när jag gick i skolan.
    kom i puberteten vid 9års ålder, fick mens först när jag var 12år dock.
    men var alltid pinnsmal och gick på regelbundna ryggkontroller just för att jag var så pass lång.

slutade växa när jag var 15år, är 178cm.
    min pappa var 186, min farfar 190, mina mostrar är båda 175, min mormor var 175. (min mamma e 169 och min tvillingsyster är 160)..
    min man är 186cm o den längsta i hans familj!! hans farfars bröder däremot var jättelånga.. ;)

jag stördes aldrig av att vara längre än andra när jag var liten, tvärtom.
    har ALLTID varit otroligt stolt över att jag är lång. Kanske för att min mamma hela tiden uppmuntrade mig angående min längd? :) Och framhärdade att det var Fint att vara lång.

Det var otroligt roligt när vi var små att få folk att förstå att vi var tvillingsystrar när min syster var mer än huvudet kortare än mig!;) Det ser ut att skilja flera år på oss redan när vi fyllde 2år. Jag ser ut att vara 4år och hon ja typ 2.. :)

Däremot hade jag en uppblåst mage, men jag var inte tjock, utan väldigt väldigt smal.
    Att jag kom i puberteten tidigt vet jag inte om det beror på min längd, jag har pco-s, så det kan bero på det senare.
    För annars borde jag ha slutat växa vid 9års ålder? Eller?

Under mellanstadiet växte jag 10cm/år.. =)
    Hade skostl 40 när jag var 10år.. idag har jag 42-43..

• Mammate2

Hejsan!
    O - vad jag känner igen mig... Jag är 185cm lång - började stoppas  i 11-årsåldern då jag var 173cm... Mina föräldrar är lite över snittet, men inte mycket. Mina 2 äldre brödrar är runt  188-190cm medans storasyrran är 169cm.
    Jag har alltid varit stolt över min längd, samtidigt som den har varit besvärlig och jag har ofta kännt mig klumpig under uppväxten. Jag hade långa armar och ben och kort tjock bål.... Dottern min har lite viktproblem och har en mage som är lite större än vad den borde vara, men resten av kroppen stämmer liksom välöverens med allt, men det är tufft att växa så. Jag hade 39-40 i skostorlek som 10åring - min dotter har oftast 39 men det kan variera från 38-40 beroende på form på skon.
    Hennes pappa är 195cm och det är väl dit hon siktar....
    Min dotter var 112cm då hon var 2år och 8månader.
    Min son växer också på bra, men håller sig inom normalkurvan.

Men vi har väl en lång gen i familjen - min systers barn är alla över snittet.

• zika

Jag har en väldigt lång son på 4år 5 månader. Vid 4 år var han 121,5cm
    Är orolig och undrar hur lång han kommer bli egentligen men bvc säger bara att de skulle vara mer oroliga om han var kort. Han var 54 cm vid födseln i v 38+3
    Jag är 171cm och Pappan 194cm
    Känns inte kul då sonen är längre än de flesta av dotterns kompisar i förskoleklassen
    Dottern är 126,5cm. Finns dock flera tjejer i klassen som är långa och en är ganska mycket längre än min dotter så där är jag inte lika orolig
    Har dock aldrig träffat en 4åring som är lika lång som min son

• Mammate2

Som jag skrev när min dotter var 5 1/2år - då 141,5cm. Jag tror min dotter passerade 121 i 3,5-4års åldern. Saken är väl den att flickor i regel växer mer än pojkar i den åldern. Gör ni extrakontroller för hans längd? Jag tvingade husläkaren att flagga min dotter hos berörd avdelning redan när hon var 3,5år (sköterskan frågde efter en 3åring och "en 6åring" gick emot henne). Eftersom hon reagerade som hon gjorde tog jag upp det med husläkaren som lade in en flaggning. Normalt sett tar de koll på när man passerar 150cm och sedan höjs aktivitetsgraden när man passerar 160cm. Idag finns stoppmetod med mediciner - iallafall för tjejer, samt mekanisk stoppning. Inte förrän barnet har kommit upp över 170cm kan man ge en någerlunda prognos om slutlängden enligt expertisen.

• zika

Ingen på bvc eller nåt verkar tycka det är nåt konstigt att han är lång. Har inte fått någon reaktion på att jag tycker han är lång. Ska fråga lite extra när vi ska till bvc om ett par veckor
    Har ju iofs sett på mannens gamla skolkort att han alltid varit minst ett huvud längre än alla andra i klassen så han växte väl också mycket när han var mindre. Tycker absolut det skulle vara ok om sonen landade på pappans 194cm men det kan inte vara lätt att vara över 2m

Tycker även att  inte tillväxten planar ut som alla säger. Han bara växer!
    Vi köper stl 128/134 nu. han har lång överkropp så överdelar får vi köpa större
    Tycker det är det värsta att man får köpa kläder som ser ut att passa en tonåring i färg och form...
    Sen är det ju som ni andra säger att tex min son ser ut som 6-7år men beter sig som en 3-4åring ibland

Svar på tråden Långa barn