• Ella 78

Amning

Är amning verkligen så komplicerat som man lätt får känslan av genom alla skräckhistorier? Börjar känna mig rädd för att inte få till det... Och hur gör man egentligen- ammar man från ett bröst per gång, eller växlar man mellan båda vid varje tillfälle? Kanske en dum fråga, men jag vet verkligen inte mycket om detta.

• Svar på tråden Amning
  • mamma79

Ett hett tips är att stanna några dagar på BB om du har möjlighet. Där kan du få hjälp med att från att lägga barnet rätt till mjölkstockning mm. Jättebra! Det är väldigt olika hur "bra" det går i början, lite knixigt är det nog för alla. Ett annat kanontips är att ringa till amninshjälpen, där finns det mammor som kan svara på det mesta. Försök ta det lugnt så ordnar det sig på nåt vis.

• Tess76

Amningen är väldigt olika, för mig funkar den jättebra och har gjort det sen första början. Hur man gör beror också på barnets behov. Min dotter äter sig för det mesta mätt på ena bröstet. Annars när hon är färdig med ena så byter jag. Då äter hon kanske inte lika mycket på det andra, i så fall börjar jag med det bröstet vid nästa amning. På BB kan du få hjälp om det inte fungerar, och var då inte rädd för att fråga och be om hjälp. Har du problem så stanna så länge som möjligt och få hjälp, ha inte bråttom hem förrän du känner dig redo att försöka själv. Det kommer säkert gå jättebra!
    Lycka till!

• ursul

Nej, endel får till det med detsamma, beror på barnet, brösten och hur man mår. Stressa inte upp dig utan ge det sin tid, både du och barnet kommer vara nybörjare så ni måste ju lära er. Det viktigaste är att du måller barnet mitt för bröstvårtan och att barnet tar ett stort tag om bröstvårta +vårtgård. Efter varje amningstillfälle ska du titta på bröstvårtan och är den sne så ska du justera barnets läge och är den ihoptryckt så tar barnet ett för litet tag. Ett eller två bröst per gång är upp till dig.

Men som sagt stressa inte upp dig utan ta det lugnt

• Atena

Vissa har stora problem med amningen; andra inga alls! Jag tillhör lyckligtvis den andra gruppen; amningen har funkat perfekt. Jag ammar fortfarande min 10 mån 1 ggn/dag och har aldrig haft några problem med sår, ont, stockning osv. Mina bröst har aldrig ens läckt men sonen har fått i sig tillräckligt och gått upp i vikt precis som han ska. (Nu är han ett matvrak som gärna äter annat, så amningsperioden är nog snart över)

Räkna inte med att det blir problem; det kanske går som smort! Blir det svårigheter med amningen finns det jättebra hjälp att få från BB och amningsmottagningen.

Om man ammar från båda brösten varje gång eller ett i taget är nog olika. Jag har alltid ammat från båda vid varje tillälle men försökt växla mellan vilket jag gav först. Oftast känner man vilket bröst som är fullast. Man ska låta barnet suga färdigt själv eftersom den fetaste mjölken kommer sist. Det är alltså inte bra att själv avbryta för att byta bröst, då hinner barnet bara äta den första tunnare mjölken från båda sidor. Låt istället barnet äta klart på ett bröst och erbjud sedan det andra. Om barnet är mätt och inte vill ha tar man det bröstet nästa gång istället.

Lycka till! När är det dags?

• sami

Säg ifrån att du känner dig osäker på amningen på BB och att du är orolig för att det inte ska fungera... så får du hjälp.... Att få stanan någon dag tills amingen verligen kommit igång kan ju kännas tryggare än att gå hem tidigt... det tar en 3-4 dagar innan mjölken ritkigt runnit till... och ajg har konsekvent vägrat att gå hem innan amningen kommit igång för de thar kännts som om det blir ett avbrott om man ska hem och röja rundor innan det basala kommit igång... men det är ju jag det....
    Det är itne svårt att amma... men om man hamnar snett kan det bli jobbigt och man blir ororlig och då blir det ännu mer knepigt... Jag har 5 barn och alla har varit olika att amma och haft olika vanor... och förmodligen komemr mitt 6:e ha sina egna...

Det känns lite knepigt i början och inte helt naturligt för alla men man vänjer sig... med lite stöd och jälp så kommer det at gå hur bra som helst... men det är lite som att köra bil eller någåot annat som man måste vänja sig vid.... Det tar lite tid... att vänja sig vid en ny modell hihi att det tar en ca 3 månader innan man är inkökrd på alla signaler och turer är inte ovanligt...

Be om hjälp så får du det... personalen är utbildad på det här med amning och fråga mycket och be dem visa och gör det om och om igen... de är vana och dina frågor visar att du vill få det rätt och att du är mån om ditt barn...

Om man ammar från båda elelr det ena är en smak sak... men lite såhär är det.. för mjlken är lite olika vid olika tillfällen...
    Den första mjölken är lite tunnare och släcker törsten (förrätten) det som kommer efter en stund är lite tjockare och är lite som huvudmålet och det sista är det som verkligen mättar.... så att låta barnet suga sig färdig på ena sidan är ett gott tips och ger lugn och ro... sen vilar man lite och rapar,går omkring lite kanske byter blöja och sen kan man erbjuda det andra bröstet för att se om barnet vill ha lite till... så har jag märkt att mina barn blvit nöjda...
    det som är lite knepigt är att man kan ha svårt att komma ihåg vilket bröst man tog senast... men det lär man sig eftersom det man tog senast kännsl ite mer fylligt... sen kan man ju ha ett litet gem eller annat på b-h ån så man kommer ihåg... man blir inte sned med ett tungt bröst och ett tomt... eftersom brösten tillverkar den mängd som efterfrågas... det tar ca 30-60 minuter att amma... varje gång... men i bland vill barnet bara ha lite tröst elelr en liten slurk och då tar det kortare tid... men att det tar tid att amma är helt klart... men helt klart lättare än att springa upp stup i ett och laga välling....

Sen är det inte alla som kan amma så man ska nog ha det i åtanke vad man vill göra om det inte skulle fungera av en eller annan anledning...

Så be om hjälp och lyssna på dig själv och din bebis... så får ni nog till det!

kram och lycka till

• sundborn

DU har fått många bra svar här ovan,ser jag, så jag har bara ett litet tillägg.
    Sami skrev att det tar 30-60 minuter per tillfälle, men jag skulle nog snarare säga att jag ammar min son i 15 minuter. Fast det är ju väldigt individuellt!
    I början ammade jag alltid 30 minuter, kollade klockan och så, men nu är det betydligt kortare. Min son är nu drygt två månader.
    Har haft lite små problem med ömma bröstvårtor, men sammanfattningsvis tycker jag att det är trevligt att amma. Det är ju ett underbart samspel mellan mor och barn och varje "par" bestämmer själva vad som funkar bäst. Visst grät man några gånger de första veckorna (det gör ofta rätt ont i början!), men efter en månad är det ofta bättre. Nu ammar jag ofta utomhus, när vi är ute och går med vagnen och sonen vill ha en slurk.

• Ella 78

Kom precis tillbaka från min fikapaus på jobbet. Tack för alla jättebra svar och tips, tjejer! Kul att få höra om när det fungerar oxå! Är i vecka 31 nu, så det är ett tag kvar innan det blir aktuellt med amning än. Har ändå saknat information om detta, nämndes t.ex. inte mycket på föräldragruppen. Sköt om er i värmen!

Svar på tråden Amning