Inlägg från: Atena |Visa alla inlägg
  • Atena

Amning

Vissa har stora problem med amningen; andra inga alls! Jag tillhör lyckligtvis den andra gruppen; amningen har funkat perfekt. Jag ammar fortfarande min 10 mån 1 ggn/dag och har aldrig haft några problem med sår, ont, stockning osv. Mina bröst har aldrig ens läckt men sonen har fått i sig tillräckligt och gått upp i vikt precis som han ska. (Nu är han ett matvrak som gärna äter annat, så amningsperioden är nog snart över)

Räkna inte med att det blir problem; det kanske går som smort! Blir det svårigheter med amningen finns det jättebra hjälp att få från BB och amningsmottagningen.

Om man ammar från båda brösten varje gång eller ett i taget är nog olika. Jag har alltid ammat från båda vid varje tillälle men försökt växla mellan vilket jag gav först. Oftast känner man vilket bröst som är fullast. Man ska låta barnet suga färdigt själv eftersom den fetaste mjölken kommer sist. Det är alltså inte bra att själv avbryta för att byta bröst, då hinner barnet bara äta den första tunnare mjölken från båda sidor. Låt istället barnet äta klart på ett bröst och erbjud sedan det andra. Om barnet är mätt och inte vill ha tar man det bröstet nästa gång istället.

Lycka till! När är det dags?

Svar på tråden Amning