Amning
Säg ifrån att du känner dig osäker på amningen på BB och att du är orolig för att det inte ska fungera... så får du hjälp.... Att få stanan någon dag tills amingen verligen kommit igång kan ju kännas tryggare än att gå hem tidigt... det tar en 3-4 dagar innan mjölken ritkigt runnit till... och ajg har konsekvent vägrat att gå hem innan amningen kommit igång för de thar kännts som om det blir ett avbrott om man ska hem och röja rundor innan det basala kommit igång... men det är ju jag det....
Det är itne svårt att amma... men om man hamnar snett kan det bli jobbigt och man blir ororlig och då blir det ännu mer knepigt... Jag har 5 barn och alla har varit olika att amma och haft olika vanor... och förmodligen komemr mitt 6:e ha sina egna...
Det känns lite knepigt i början och inte helt naturligt för alla men man vänjer sig... med lite stöd och jälp så kommer det at gå hur bra som helst... men det är lite som att köra bil eller någåot annat som man måste vänja sig vid.... Det tar lite tid... att vänja sig vid en ny modell hihi att det tar en ca 3 månader innan man är inkökrd på alla signaler och turer är inte ovanligt...
Be om hjälp så får du det... personalen är utbildad på det här med amning och fråga mycket och be dem visa och gör det om och om igen... de är vana och dina frågor visar att du vill få det rätt och att du är mån om ditt barn...
Om man ammar från båda elelr det ena är en smak sak... men lite såhär är det.. för mjlken är lite olika vid olika tillfällen...
Den första mjölken är lite tunnare och släcker törsten (förrätten) det som kommer efter en stund är lite tjockare och är lite som huvudmålet och det sista är det som verkligen mättar.... så att låta barnet suga sig färdig på ena sidan är ett gott tips och ger lugn och ro... sen vilar man lite och rapar,går omkring lite kanske byter blöja och sen kan man erbjuda det andra bröstet för att se om barnet vill ha lite till... så har jag märkt att mina barn blvit nöjda...
det som är lite knepigt är att man kan ha svårt att komma ihåg vilket bröst man tog senast... men det lär man sig eftersom det man tog senast kännsl ite mer fylligt... sen kan man ju ha ett litet gem eller annat på b-h ån så man kommer ihåg... man blir inte sned med ett tungt bröst och ett tomt... eftersom brösten tillverkar den mängd som efterfrågas... det tar ca 30-60 minuter att amma... varje gång... men i bland vill barnet bara ha lite tröst elelr en liten slurk och då tar det kortare tid... men att det tar tid att amma är helt klart... men helt klart lättare än att springa upp stup i ett och laga välling....
Sen är det inte alla som kan amma så man ska nog ha det i åtanke vad man vill göra om det inte skulle fungera av en eller annan anledning...
Så be om hjälp och lyssna på dig själv och din bebis... så får ni nog till det!
kram och lycka till