Inlägg från: Jappen |Visa alla inlägg
  • Jappen

Operation av hals mandlar

Min son opererade bort mandlar och polyper i somras, då var han 4 1/2!
    För oss var beslutet enkelt-fördelarna för honom vägde över nackdelarna.
    I hans fall så snarkade han oerhört med andningsuppehåll samt var otroligt trött och gnällig, vilket inte var så konstigt med tanke på hur hans nätter såg ut....
    Själva operationen gick bra, dock snedtände han på narkosen vilket jag inte alls var förberedd på. Det var inte speciellt roligt och som tur var kommer han inte ihåg timmarna efter operationen!
    Efter 2 timmars sömn vaknade han som sig själv igen och det första han ville ha var den efterlängtade Piggelinen och sen 4 till.....dagen efter åt han youghurt med mjuk macka och massor av glass.
    Han klagade bara på smärta när alvedonen höll på att klinga av, så mitt tips är att hålla honom " jämt" smärtstillad de första 4 dagarna( om ni genomför operationen).
    Nu i efterhand är vi jätteglada över att vi fick det gjort även om det kändes i hela mamma/pappahjärtat när han åkte in till operation. (Jag grät som en bebis inne på toaletten)
    Han mår SÅ mycket bättre både fysiskt och psykiskt. Har gått upp 3 välbehövliga kilon(barn med förstorade mandlar och polyper äter oftast sämre) plus att han är mycket mer jämn i humöret som reultat av hans MYCKET förbättrade nattsömn!
    Mitt råd är att väga fördelar mot nackdelar-i vårt fall var det dock solklart-har du frågor om själva operationen så är det bara att fråga, jag lusläste allt som fanns och ställde tusen frågor så är det något du undrar så svarar jag gärna!

Stort lycka till!
    Love

• Jappen
    Svar på #2
    Han opererades på Karolinska i Stockholm-tyckte det var bra där!!!!
    Låter som att våra söner har/hade samma problematik...jag drog inte heller slutsatsen att han var smal för att hans mandlar var förstorade men min syster som är läkare i Malmö förklarade för mig att förstorade mandlar och polyper är ungefär som att äta med en golfboll i svalget-inte speciellt roligt och det resulterar i att de sväljer mycket luft och blir mätta för snabbt....kändes logiskt när hon sa det och ångesten vällde över mig....jag som alltid tjatade om att han skulle äta upp!

Och hans tal har förändrats otroligt mycket, från att ha varit grötig och rejält nasal så har han nu med hjälp av en talpedagog kommit i kapp sina kompisar och hans självförtroende är på topp!!!

Ha det gott!
    Ittisen skrev 2008-10-01 16:25:50 följande:
    [citat]
    Hej!Äntligen någon som svarar Tack för svaret!Det lutar åt att vi skall operera sonen. Han snarkar, klöks väldigt lätt och har problem med talet. Dessutom är han väldigt smal, men det har jag aldrig satt i samband med mandlarna... Vilket sjukhus opererades er son på?Min son sövdes för att göra en MR för ett par år sedan och det var fruktansvärt...det är jobbigt när de skall under narkos.Tack än en gång för ditt svar och dyker fler frågor upp så hör jag av mig till dig MvhCarita
    [/ci
  • Jappen
    Svar på #5
    Hej!
    Jag förstår din oro totalt-det är inte roligt att se den man älskar mest vara rädd eller ha ont....
    Men när vi väl bestämde oss för att han skulle operera sig så lade vi allt fokus på hur bra han skulle må efter operationen-var det som fick mig att vara stark inför honom innan han skule sövas! Sen gick jag in och lipade på toaletten i 20 minuter och då var operationen nästan färdig.....puuuuhhh
    Precis efteråt så mådde han inte bra eftersom han snedtände totalt på narkosen, det är väldigt ovanligt så jag säger det inte för att skrämmas men i hans fall så reagerade han med att skrika som typ Darth Wader för fulla muggar i 1 1/2 timme.....det var inte optimalt för en nyopererad hals så därför blödde han en del precis efter utbrottet men det slutade så fort han somnade in igen! Han har som tur är inget som helst minne av detta.....
    Tiden efter att vi kom hem trodde jag skulle bli katastrof men det var inga som helst problem, han hade ont men inget som inte var hanterbart. Vi höll honom "jämnt" Iprenad tills vi märkte att hann inte hade ont längre och det gick mycket snabbare än jag trodde!
    Han slukade 2 hela paket Piggelin under en vecka så han kommer bara ihåg den perioden som då det var lördag hela veckan...
    Men för att komma till alla fördelarna som kommit efter är det första nog sömnen-när svullnaden efter OP lagt sig så gick det en natt sen sov han som en Gud!!! Det var helt otroligt-han mår såååå mycket bättre nu (såklart)när han inte behöver kämpa för varje andetag och skillnaden är helt fantastisk!!!
    Hans humör har vänt från gnällig, trött, hängig till pigg, hungrig och stark!
    Han var jättetidig med talet och har inte haft problem med ordförrådet, hans problem var att uttala vissa konsonanter eftersom hans mandlar var så stora...men nu har det blivit jättebra!!!
    OJ märkte att jag skrivit en hel novell, förlåt-hoppas du orkar läsa dig igenom!
    Supermega lycka till på tisdag och är det något mer du undrar så är det bara skriva!!!!!!!
    Vet att det svider som fan i mammhjärtat, men tänk på att man gör honom en otjänst genom att inte operera.....det var det som fick mig att inte ta honom och springa därifrån när de skulle börja söva honom...
    Ok, jag ska sluta! Ha det gott!!!!!
    Ha det gott
    Mamma J skrev 2008-10-08 22:18:52 följande:
    Min son ska opereras på tisdag och jag är jätte orolig.Läkarna tycker det är bäst med operation eftersom han snarkar med andningsuppehåll och hans ena mandel är jätte stor, vi har dock inte haft några andra problem, inget problem med vikten absolut inte något problem med talet tvärtom han har varit väldigt tidig med talet.Men man vill självklart hans bästa, men det känns ju inte direkt som ett problem just nu och man vill ju inte söva honom och låta han opereras om det inte behövs.Någon som drabbats av blödningar efter operationen?Jappen: Hade din son väldigt ont efteråt?Märkte du stor skillnad på sömnen?
  • Jappen
    Svar på #17
    Vi sov inte över-åkte hem efter ett par timmar, vi bor 300 meter från Södersjukhuset så om något hade hänt hade det varit nära till sjukhuset!
    Braxton skrev 2008-10-29 21:21:47 följande:
    En fråga. Ni som har barn som tog bort hela halsmandlar och polyper, fick ni stanna över en natt på sjukhuset? Det ska göras på min son, och jag är nervös för efterdblödningar. TAnken på att ta hem honom samma dag känns...skrämmande.
Svar på tråden Operation av hals mandlar