• Tingelina

Smärta under revbenen?

Tjoho, mitt första inlägg under tredje trimestern!

Jag är i v. 29 och det har börjat göra jävligt ont under de understa revbenen. Särskilt när jag sitter längre stunder. Jag har köpt en ny BH för jag tänkte att det var den som stramade men det ömmar ändå. Någon som känner igen det? Vad göra?

Är det livmodern som växt såpass högt redan? Jag har tre månader kvar, vart ska JAG få plats??

• Svar på tråden Smärta under revbenen?
  • BejbyBoo

Har precis lika. Känner av det med en gång om jag sitter lite för hopsjunken. Var hos bm idag och hon mätte livmodern. Den når helt klart upp till revbenen och jag är övertygad om att det är den i samspel med alla tarmar som nu trängs där uppe som gör att jag får ont. Inte så konstigt egentligen och det enda som hjälper är att räta ut kroppen så att allt där inne får så mycket plats som möjligt!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • Tingelina
    Jag är student och har massa föreläsningar att sitta igenom.. Snart känns det som att jag måste stå upp under föreläsningarna, 3 timmars härliga tråkiga irrelevanta föreläsningar...!

I vecka är du?
  • Mullbäret

Hej! Jag skrev precis en tråd om det här i eftermiddags! Jag är (bara) i vecka 26 och har sedan en vecka tillbaka en återkommande brännande smärta under brösten/ovanför livmodern. I den tråden spekuleras det i allt från att det är magsyra, bebisen som trycker mot revbenen eller ev. muskeltöjning/muskeldelning. Men ingen verkar veta säkert. Bränner som sjutton gör det i alla fall för mig, framför att om jag ätit eller suttit still länge.

Hoppas att någon kanske vet mer säkert vad som orsakar smärtan och hur man lindrar det, i den här tråden. För jag blir verkligen tokig av det här!

Länk till den andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m36721351.html

• gaffsan

Det är inte kul, den känslan kan man lätt vara utan. Men det ju inte konstigt, alla organ i buken får ju flytta sig när livmodern växer. Tänk att den är liten som ett päron från början.Jag tycker det är fantastiskt var man än har ont som gravid så säger läkare och barnmorskor : Det är normalt .... Ja ja .Men ONT gör det även om det är normalt. Kram på er alla gravida kvinnor som kämpar med svamp, foglossning, vatten i kroppen,hormonsvängingar. Vi är tuffa, tänk på förkylda karlar.

• Tingelina

Hahaha, gud vilket bra inlägg gaffsan!! Jag brukar säga det till min sambo när han himlar med ögonen när jag för tusende gången klagar över fogarna och det högra benet som håller på att ramla av... Han skulle ALDRIG klara av det. Och om det var männen i världen som var gravida, så skulle man få betald ledighet från plusset tills barnet var 1 år gammalt.

• Sanna86

Det är troligtvis bröstkorgen som töjer ut sig lite eftersom livmodern växer. Jag är nu i vecka 39 och känner fortfarande av det ibland. Kände av det jättemycket för ca två månader sedan men efter ett tag så lugnade det ner sig. Känns det mer när du precis har ätit? För isf så kan det vara att det blir rätt trångt inne i magen. Så blev det för mig men då satte jag handen på ovansidan av magen där livmodern slutade och tröck den nedåt.

Men precis som andra sagt tidigare.. det är normalt (som de flesta saker tydligen är under en greviditet :P)

• Tingelina

Jojo, NORMALT. Jag dör inte av det, men jag lider ju för det. Hehe, jag har också prövat det med att trycka neråt, men jag tycker inte det hjälper så värst. Och det är sant, det känns mer när jag ätit, så jag har försökt äta lite mindre också.

• nenababe

Har haft så nu alla 3 graviditeter, det är bäsen och allt sånt som trycker på.

För mig känns det som en brännande smärta.. är i vecka 21+5 och har haft det runt nån vecka redan... med all denna tid kvar hehe *panik*
    De blir inte bättre tyvärr, kanske en aning då magen sjunker, jämnfört med innan den sjunkigt.
    Du ska känna så underbart de känns då förlossningen är över och smärtan bort blåst hehe :)

Kram!

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 4 feb 09 ღ ¸.?°´¯)
  • gaffsan

Hade männen fött barn så hade vi inte hft någon att snacka med här i kväll ... Ha ha vi de hade bara klarat en eller en halv graviditet var. Snacka om glesbygd ....

• Ana

jag är sjukskriven sedan v.26 för tietzes som orsakats av graviditet. sök på tietzes...

• ibisen

Här är ännu en...men jag tror att min smärta beror på bebis...Den ligger nämligen med huvud ner, rumpa vid vänster revben och benen under magen och fötterna under revbenen på höger sida. Och jag har ont, som om jag hade värsta lårkakan just på höger sida, vilket ibland, särskilt när jag rör mig gör så ont att jag inte ens kan ta ordentliga andetag eftersom det vidgar bröstkorgen/revbenen...

Helt underbart att man ska få barn, men det börjar bli riktigt tungt nu med alla krämpor och fler lär det ju bli innan man får njuta av sin lilla skapelse *irr*

• Thegran

känner också igen det. är i v. 35 och har haft så senaste månaden iaf.
    trodde också det var bh: först men har kommit fram till att det inte är det.

• Tingelina

Jag hittade det här på tietzes, inte så pålitligt och medicinskt kanske men lättläst - gastrolab.1g.fi/a015s.htm
    Om man går efter det så är det inte det som besvärar mig, för det ska göra ont vid ansträngning och jag får ont när jag sitter ner. Skönt att vara sjukskriven *avundsjuk*, jag kan inte bli sjukskriven pga att jag pluggar och ekonomin inte tillåter det..

• Tingelina

När brukar magen sjunka, i vilken vecka?

• Mullbäret

Ana: Jag lider ju också av det här, och är i vecka 26. Hur kom de fram att det var just tietzes? Och vad gör du åt det? Sängliggande?

Låter riktigt jobbigt!

• Jessica Lindell

de är nog bebisen som sparkar och trycker mot erat revben, de gör de på mig enligt bm..

• Mullbäret

Jessica Lindell: Jo, kan nog vara bebisen. Problemet för mig är att jag känner bebisen sparka på hela andra ställen, nedåt till exempel, medan jag känner den brännande smärtan (som ju sitter i alla fall 5 cm från livmoderns övre kant. Och jag märker av markant smärtökning när jag ätit eller suttit länge.

• Anubisa

Jag känner precis igen det där med smärta under revbenen. Framförallt hade jag på vänster sida och barnmorskan mätte livmodern och såg att den var mycket högre upp där än på häger. Så i mitt fall var det definitivt pga att livmodern gick för högt upp. Nu är jag vecka 36+2 iaf och har inget problem med det längre då jag sitter vilket är skönt, så förmodligen har det sjunkit ngt. Däremot kan det kännas ibland på natten då jag legat på en sida för länge att det trycker mot revbenen men då lägger jag en kudde under magen så blir det bättre :)

• Ana

Jag får ont även om jag inte anstränger mig. Alla framåtlutande ställningar gör ont och även ibland liggande på sidan.
    Jag kan vara upprät kanske en till två timmar på fm innan det blir outhärdligt. Måste ligga ner mkt, på rygg då.
    Man kan trycka på bröstbenet och om det känns ömmare än i vanliga fall så kan det vara tietzes.

Tietxes är som inflammationer i brosket närmast bröstbenet. Jag har mest ont på höger understa revben och när jag har haft ont ett tag utan att vila strålar det ut på rygg och skulderblad.

Min läkare sjukskrev direkt och ordinerar vila. det är dock inte farligt, gör bara jävulskt ont. Går ej att behandla under graviditet.

Svar på tråden Smärta under revbenen?