• Svar på tråden Hur firar ni Eid-al fitr?
  • hallonpannkaka
    0108 skrev 2008-10-01 20:31:04 följande:
    anna det var väll inte så dåligt grattis
    Näe, det får man faktiskt se som en ganska fin present :)
    Tack så mycket!
  • Qamar

Det händer inte så mycket tyvärr...
    har köpt eid present till sonen och vi ska kanske ut och äta. Eventuellt ska vi gå på eidfesten som ordnas här i Stockholm där vi bor, men sonen är lite för liten för att ha någon behållning av det än, blir nog roligare nästa år, inshaAllah:).
    Ska kanske iväg till några väninnor och äta Eidmiddag, får väl se hur det blir.
    Eid Said!

• Um muhammed

Köpte en massa kläder och presenter till barne se åkte dom med farbröderna och morbror till en massa lekställe
    och undertiden passade mannen oc jag på att gå ut och äte på en mysig resturang...

• Savanna555
    hallonpannkaka skrev 2008-10-01 19:36:33 följande:
    Aha, då förstår jag hur det funkar. Han fick nöja sig med en god middag och en bebis som troligtvis föds på lördag.Tack för hjälpen! :)
    Det blir ju den allra bästa presenten man kan tänka sig! Och grattis till er båda. :)

Jag har en liknanade fråga, hoppas det är okej om jag lånar din tråd. Jag är bjuden på Eid-al fitr firande hos några vänner där han är muslim och hon inte är det. Jag vill ge dem en gåva och det vore roligt att ge något som är speciellt för högtiden. Har ni några förslag?
  • sky1208

I Malaysia där jag kommer ifrån brukar vi ger en korg med olika mat som ses i denna bild i.pbase.com/o4/12/543412/1/53576979.PicSept05049.jpg

Ett annat att ger är chocklad, ta med oss kakor/ cookies / eller något hembakat/hemlagat. Vet inte hur det är i andra kulturer. vore kul att läsa vad ni säger också

En gång tog jag en fruktkorg med frukter som finns i mellanöstern till en vännina och det var mycket uppskattade.

• 0108

savanna555
    vi har alltid fått choklad kartonger,godis från släkt och ger bort det med.till den närmare familjen har barnen fått presenter(kläder,leksaker)mannen kommer från palestina.

• Umm Elias

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-30 09:01:07 följande:

Kan ju säga att Eid i Sverige inte är eid i ett "muslimskt" land. Inte lika mkt roligt som händer,
    Oj, vilken fördom! Det blir vad man gör det till ska jag säga
  • Salsoul

Självklart blir det vad man gör det till, men jag tror inte det handlar om fördomar. Snarare är det så att om man tillbringar ramadan i ett land med stor andel muslimer märker man givetvis av Eid på ett helt annat sätt. Kan jämföras med julfirandet här som genomsyrar hela december månad + lite innan. Det är inte riktigt samma sak med Eid i Sverige som endast matbutiker i förorten och Willys uppmärksammar med extrapriser på orientalisk mat, som i ett land med starkare islamiska traditioner.

• 0108

har också förstått att det är stor skillnad på firandet här och i de muslimska länderna

• DOLCE FAR NIENTE

Umm Elias skrev 2008-10-03 11:49:35 följande:

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-30 09:01:07 följande:
    Oj, vilken fördom! Det blir vad man gör det till ska jag säga
    Fördom nähe min erfarenhet belive me
Svar på tråden Hur firar ni Eid-al fitr?