Fula ärr efter bröstoperation?
har oxå gjort b. op. flera gnr. du måste ge de mer än ett år. tar längre tid än så..
kram
har oxå gjort b. op. flera gnr. du måste ge de mer än ett år. tar längre tid än så..
kram
Håller med om att det tar längre tid än ett år, det kommer att blekna under flera år. Mina ärr syns också och kan bli lite röda vid skav av behå. Undvik bygel om det gör ont, jag har skippat det helt. Om ärren är jättefula tror jag man kan ta upp dom och sy om. Kanske nån annan gjort?
Jag har förminskat mina bröst, för 5år sen, mina ärr bleknar fortfarande!
och sist för bara ett år sen hade jag ont av ärren, där bygeln hade setat..
Så det tar tid..
Men som jag ser det, hellre fula ärr än fula/stora hängande bröst.
Ja mina kliade oxå förut, helt galet mkt ibland.
Men numera kliar de aldrig.
Håller helt med om hellre fula ärr än fula bröst
Och för lite pengar kan man alltid få det tillsnyggat. Men vissa har fulare ärrläkning än andra, och ju yngre man är desto sämre.
Du kan va lugn trådstartaren=)
Mina ärr kunde vara ilsket röda, nästan mörklila just där bygeln hade legat emot, över 2år efter op.
Nu 5år senare är de bara ljusrosa typ. =)
På Lindex har jag köpt bygellöst liksom på Twillfit. Ibland har jag sportbehå, finns släta mjuka på Lindex. Så fort det skaver blir det som sagt lilarött, för mig är det nästan två år sen. Tror inte det är bra om man vill att det ska blekna.
På ställen det blir väldigt irriterat kanske man borde ha tejp, men det känns ju konstigt efter så lång tid.
Det borde ju vara bätre att lufta ärren än att ha något dygnet runt som skaver mot dom, tror jag
Själv har jag inte behå alls hemma.
Jag var 20 när jag gjorde min op och efter mer än 5 år så var dom nästan bort (är 35 nu)
Jag gjorde en förminskning så jag hade enormt mycket ärr.
Ingen som fixat till sina ärr efteråt som kan berätta om det? Jag ska göra det, och undrar lite om själva ingreppet?
Mammis70 skrev 2008-10-17 19:14:00 följande:
Att få "fula" ärr dvs bulliga och röda är eg ett tecken på god läkningsförmåga om man ser det ur kroppens perspektiv. Kosmetiskt snygga ärr får de med sämre läkekött kan man säga om man förenklar det lite. Sår på bålen brukar oftare bli bulliga ärr än sår på benen. Och så spelar ärftlighet in. Som många andra sagt så tar det låååång tid innan ärr bleknar, blir tunnare osv.
Att åtgärda ärr med kirurgi tror jag är dödfött. Nytt sår = nytt ärr ska bildas och man läker på väsentligen samma sätt som förut. Men man utsätter sig för en ny risk iom ingreppet. Ingrepp medför alltid infektionsrisk.