• Anonym (boobs)

Fula ärr efter bröstoperation?

Hej!

Någon mer som har fått fula ärr efter sin bröstoperation? Vad kan man göra åt det? Jag har provat salva som ska vara bra mot ärr men det har inte hjälpt. Oftast är det värst efter att jag har haft bh på mig, då kliar de också. När jag har bygel-bh på mig brukar det ibland kännas som om bygeln bränner mot ärren på något sätt. Det är ett år sedan operationen, är detta normalt? Det känns som alla andra säger att de har ärr som knappt syns. Det vill jag också ha.

• Svar på tråden Fula ärr efter bröstoperation?
  • Anonym

Ingen som fixat till sina ärr efteråt som kan berätta om det? Jag ska göra det, och undrar lite om själva ingreppet?

• Mammis70
    Anonym skrev 2008-10-14 20:55:27 följande:
    Ingen som fixat till sina ärr efteråt som kan berätta om det? Jag ska göra det, och undrar lite om själva ingreppet?
    Ska försöka hittar en länk till dig.
  • Anonym

Mammis70 skrev 2008-10-17 19:14:00 följande:

Tackar Mammis! Men ingenstans står det om korrigering. Jag fick en liten infektion som gjorde att det inte läkte så snyggt, och ska nu fixa til det. Tänkte om nån fler gjort det?
  • Mammis70
    Anonym skrev 2008-10-17 20:58:25 följande:
    Mammis70 skrev 2008-10-17 19:14:00 följande: Tackar Mammis! Men ingenstans står det om korrigering. Jag fick en liten infektion som gjorde att det inte läkte så snyggt, och ska nu fixa til det. Tänkte om nån fler gjort det?
    Varsågod!
  • Mammis70

Nu väger jag 109 kg ska ner till 70 kg. Jag orkat inte tar mig ut. Jag upplever och känner mig som en hösäck, stora hängbröst, kroppslig m.m.

• Mammis70

Axlarna mår ju inte jättebra av att bära omring på den extra tyngden. Hur "lite" kan man ta bort, får man välja storlek själv? Vill ju inte ha små bröst heller, lite vill jag ju i så fall ka kvar:)

• Mammis70
    Putmage! Finns det nån på som har ett bra tips på hur man blir av med sin "gravidmaga"?! (Är inte gravid). Kom inte med att jag ska ut och gå träna och vise versa det funkar inte har försökt! Är lite trött på att folk alltid kommer fram och lägger handen på magen och frågar när det är dax "igen"! = (Äter på bestämda tider och lagom mycke). Inte mycke godis har dragit ner på de massor. Klär mig alltid i stora kläder för att dölja magen vill kunna klä mig "snyggt" nångång och även känna mig snygg det gör jag defenitivt inte nu även om min sambo säger att jag är det.

Är lyhörd på allt!
  • Mammis70

Cykla för bröstcancerfonden! Din insats gör skillnad!‏

• Anonym (falunop)

För mig läkte det jättefort, de är knappt synliga alls. Men å har jag också mina ärr i armhålan, fantastiskt fina ärr. Ingen kan se det om jag sträcker upp armarna, om jag inte precis pekar ut vart ärren är. Så jag tycker absolut du ska visa upp dem på någon hudmottagning eller också där du opererade dig.

Läker du ärr fint annars, normalt sett?

Det låter dock logiskt att ärren blir irriterade när bh:n alltid sitter mot ärret.. då har ju huden aldrig fått vila.

• Anonym

Att få "fula" ärr dvs bulliga och röda är eg ett tecken på god läkningsförmåga om man ser det ur kroppens perspektiv. Kosmetiskt snygga ärr får de med sämre läkekött kan man säga om man förenklar det lite. Sår på bålen brukar oftare bli bulliga ärr än sår på benen. Och så spelar ärftlighet in. Som många andra sagt så tar det låååång tid innan ärr bleknar, blir tunnare osv.

Att åtgärda ärr med kirurgi tror jag är dödfött. Nytt sår = nytt ärr ska bildas och man läker på väsentligen samma sätt som förut. Men man utsätter sig för en ny risk iom ingreppet. Ingrepp medför alltid infektionsrisk.

• Anonym (boobs)

Kul med lite mer svar! Jag vet inte så bra hur jag läker ärr i vanliga fall för jag har aldrig sytt eller så tidigare, har bara haft småsår och det blir ju inte så mycket ärr av.

Har försökt lufta lite mer nu åtminstone och tycker faktiskt det har hjälpt en del. Har inte kollat på dom på länge men igår såg jag dom i spegeln och det såg bättre ut. Då bir man glad. Mina har inte direkt varit bulliga eller stått ut, det är mest att dom var/är så röda fortfarande. Men vet man att det är normalt att det tar tid är det ju lättare att stå ut med. Och när det verkar gå åt rätt håll.

Svar på tråden Fula ärr efter bröstoperation?