• Sandypants

    Komplicerat efter abort

    Gjorde en abort för 1 1/2 år sedan, då jag enbart var 19 år och kände att vi inte var redo. Jag gick igenom hela aborten själv vilket var väldigt tufft. Men jag va stark, då...
    Trodde inte att jag skulle bli såhär känslosam i efterhand. Min sambos syster är nu med barn ( jag är jätteglad för hennes skull) och vi har diskuterat fram och tillbaka när det är dags för oss, vilket vi kommit fram till att det får bli ganska snart. Hur som ang att han syster är med barn, han är helt insatt i det och vet att hennes bäbis är nu 3 cm i hennes mage, så helt från ingenstans har jag blivit deprimerad utav min abort då även våran bäbis var 3cm lång, men de va han inte ens intresserad av att veta. Varför är jag såhär? jag klarar inte av att höra honom prata om det. Och nu i efterhand när jag förklarar att jag är ledsen över det som hände så tycker han att det är konstigt, jag har ju inte varit ledsen tidigare...

  • Svar på tråden Komplicerat efter abort
  • fish

    För mig kom också känslorna över aborten efter ett halvår. De gav med sig när jag så småningom blev gravid igen. Hade jag vetat att jag skulle må så efteråt hade jag hellre fött barnet och haft det skitjobbigt då en period hellre än att ångra mig resten av mitt liv. Det var ett repotage på tv för ett tag sen om att en vädligt stor del av alla som gör abort blir deprimerade efteråt. Tror det kan komma efter olika lång tid.

  • Everton

    Det är inte alls konstigt att känslorna kan komma i efterhand. Ofta så vet kvinnor som gör abort inte riktigt vad de innebär, de informeras inte om hur fostret är eller hur det kan påverka dem psykiskt i framtiden. Nu säger jag inte att man ska förbjuda abort eller något sådant. Jag tycker bara att kvinnor ska få all möjlig information om fostret och om eventuella konsekvenser innan de gör aborten så att man kan ta itu med allt då och så att man verkligen vet vad man ger sig in i. De jobbiga känslorna kan komma ändå, men då är man åtminstonde förberedd på dem.

Svar på tråden Komplicerat efter abort