Inlägg från: Anonym (anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anhörig)

1 antabus tablett = 20 fyllor...

så mycket säger min man att 1 antabus skadar levern. Kan detta verkligen vara sant??? Jag tror inte på det. Någon som vet om det ligger någon sanning i det påståendet.

• Svar på tråden 1 antabus tablett = 20 fyllor...
  • Anonym (anhörig)

Jag tror ju inte heller på det utan ser det mer som ett skäl att sluta med det. Kollade alldeles nyss upp det på VC också och sköterskan där hade då ALDRIG hört talas om nått sånt. Men han tror ju på vad har hört så jag har även skickat den frågan till sjukvårsupplysningen så att han får se svaret svart på vitt.

• Anonym (anhörig)

Det är min min man som tar antabus som säger detta så visst - han är alkoholist. Han får hjälp via sitt jobb att sluta. Han tar tabletterna antingen på jobbet eller här hemma. Efter intaget rings det till hans chef. Så han är kollad men han har också bett om att det skall göras på det sättet. Han tar Antabus 2 ggr i veckan plus att han har ett samtal 1 ggr var 14 dag i bästa fall. Varje samtal varar ca 20 min vilket är värdelöst. Själv har jag då behövt och delvis fortfarande behöver längre samtal än så för att må bra via Al-anon.

Från början hade han viljan men jag hör ju när han pratar att den rätta viljan inte finns där. Han sa dessutom häromdagen att han inte tänkte bli en nykter alkoholist utan en alkoholist som kan dricka med måtta! Min reaktikon på det var ett asgarv - trodde faktiskt att han drev med mig. Men nej så var inte fallet och sen kom dessutom den här fåniga ursäkten.

Jag har ringt till VC i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta och sköterskan hade då aldrig hört talas om något sådant utan hon tyckte det lät som en ursäkt för att slippa ta. Vilket jag också håller med om. Har även skrivit till sjukvårsupplysning.se för att få svar på min fråga.(får svar nästa vecka) för då får han se svaret svart på vitt.

• Anonym (anhörig)

Nä jag vet att ett garv inte va det bästa men det bara kom. AA tycker han inte passar honom. Jag har sagt åt honom att han inte kan säga att det inte passar honom efter att ha gått dit 4 ggr. Det krävs ganska lång tid.De fösta säkert 10 ggr jag gick på Al-Anon så tyckte jag att det var flummigt och konstigt men efter ett tag kändes det bra att gå dit. Jag har även sökt hjälp på annat håll när inte Al-Anon har räckt till.

Jaja vi får se vad som händer. Jag måste försöka att inte oroa mig för morgondagen för det är ju ingen hjälpt utav allra minst jag själv.

• Anonym (anhörig)

Ja du - om jag kunde få honom att förstå detta. Men du likaväl som jag vet att det är ingen mening att prata med en alkoholist om detta. Det är ju något han måste komma underfund om själv. Kanske han gör det så småningom. Jag hoppas det.

• Anonym (anhörig)

Ultimatumet att välja mellan spriten och mig har han redan fått. Han flyttade ut i maj och satt och tyckte synd om sig själv och söp (då han inte jobbade). Han tog då tag i det och bad att få antabus och har tagit det sedan juni. Han har nyss fått flytta tillbaka. Kanske det var för tidigt!

Nu tycker han att det känns som en forboja att behöva äta antabusen och behöva bli kollad. Han känner sig hämmad i sitt arbete och tycker att det stoppar honom. Han får längre inte nått jobb där han ska ligga borta - för han måste ju ha någon som kollar att han tar sina tabletter och därefter ringer till sin chef. Han pratar tom att hitta nån annan firma att jobba åt -mest tror jag för att slippa ifrån allt.

Det är ju så synd om honom (tycker han) - han kan ju inte ens äta rödvinssås till maten för att han kan bli dålig! Men för 17 gubbar - ta annan sås då!! Nä du, hans motivitation ligger inte på topp kan jag då säga och jag orkar inte (om jag ska vara ärlig) inte att bry särskilt mycket. Han måste ordna det själv.

Btw tack för att jag fått ha dig (Tompavan) till bollplank

• Anonym (anhörig)

Eller som jag sa till honom - välj en annan sås. Det gör ju andra som är allergiska också.Svårare än så är det ju inte!!

Nä vad som behövs är ju som du säger en förändring av sig själv. Det har jag påtalat för honom också men du vet hur det är...att lägga fram saker som jag ser det tar han nog mer som en förolämpning och tjat. Nä, det här är hans grej som han måste fixa. Han vet dock att börjar han dricka igen så åker han ut och kommer inte åter. Jag orkar absolut inte det. Jag har ett eget liv och jag vill må bra så mycket det är möjligt. Men som sagt som det är just nu när han inte dricker så är det bra. Har inte varit så här bra på evigheters evigheter. Så det är bara att passa på att njuta av det och hoppas att han inte börjar igen. För vad är det de säger ... hoppet är det sista som lämnar människan. Och JAG måste ju försöka lära mig att inte ta ut morgondagens bekymmer förrän de har kommit.

Ha en trevlig helg på dig

• Anonym (anhörig)

att oroa sig för morgondagen är som att betala ränta på lån som inte är uttagna. citat från Tompavan

så sant som det är sagt och nu har jag fått börja att betala räntan. Han försvann i helgen och söp kraftigt och har absolut ingen förståelse för att jag mår dåligt. Tycker att det är tråkigt och konstigt att jag inte kan acceptera honom som han är.

Nu är jag dödens less. Kroppen värker - har fruktansvärt ont i ryggen kan knappt stå eller sitta. Visst vet jag att det beror på all stress denna förb... alkohol ställer till med. Kroppen säger till slut ifrån. Han kommer hem om några timmar och då har han sin dotter med sig. Hon ska vara här några dagar på lovet och tanken var att min man skulle vara hemma i helgen så att vi kunde ordna allt inför att hon skulle komma. Vi skulle storstäda lgh och lämna bort vår katt eftersom hon är allergisk. Jag har inte kunnat lämna katten för han har bilen och städa har jag inte heller gjort. Känner att det inte ligger på mitt bord riktigt. Han bara lämpar över allt på mig så att jag ska kunna fixa det :(( grr

Så nu ska han lämna av henne på stan (vilket hon inte gråter över :) )och komma hem hit så att jag kan åka och lämna katten och medans så får han städa lgh. På allt detta så måste jag försöka att hålla humöret något tyglat eftersom hon är här. herregud vilket skit allt blev.

Hur som haver så ska jag åka på anhörighetsvecka nästa vecka på Korpberget. Det är kanske det som verkligen behövs för att jag ska kunna ta mig ur den här skiten.

Var tvungen att skriva av mig lite

Svar på tråden 1 antabus tablett = 20 fyllor...