Inlägg från: Tavelkrok |Visa alla inlägg
  • Tavelkrok

1 antabus tablett = 20 fyllor...

Om det är din man som ska ha antabus är han alkoholist. En alkoholist ljuger om precis vad som helst för att kunna fortsätta dricka. Det verkar inte som han är beredd att sluta, han verkar inte ha viljan. Utan den viljan blir det svårt att lägga av. Att försöka sluta och enbart använda antabus för att sluta är i princip dömt att misslyckas. Det måste till ytterligare hjälp. AA är en väg. Kanske finns det möjlighet till en behandling på behandlingshem.

Han kan lugnt ta antabus, den enda biverkning jag känner till (och själv har upplevt) är att man kan bli lite risig i magen. Men det är man när man dricker också så det spelar ingen roll. Bra att du kollar upp hans ursäkter!

• Tavelkrok

Det låter som att han inte tagit till sig att han är alkoholist och därmed är han allergisk mot alkohol. Om han dricker så dör han, inte i dag eller i morgon kanske, men antingen super han ihjäl sig eller kör ihjäl sig eller någon annan på fyllan eller på något annat alkoholrelaterat sätt. Det är så det ser ut för oss som har sjukdomen och inte kan dricka på ett normalt sätt.

Vi trodde länge att vi nästa gång kunde dricka normalt men alltid blev vi överbevisade om att det inte gick och ju förr vi inser det desto mindre lidande för både oss och anhöriga. Ett samtal var 14:e dag är helt verkningslöst, jag påstår att två möten i veckan hos AA är vad som behövs åtminstone det första nyktra året.

Ett asgarv var kanske inte det mest pedagogiska i det läget men jag förstår hur dumt det lät, men han tror fortfarande att han inte är alkoholist och har inte kapitulerat inför faktum att han inte är herre över spriten. Han behöver tala med någon som har varit i hans situation och som förstår hans resonemang och kan förklara hur tokigt det är. Det är ytterst få som inte själva är nyktra alkoholister som kan det. Därför har jag väldigt liten tilltro på "vårdsvängen". AA var vägen i mitt fall och jag är fortfarande efter drygt 2½ år nykter, så det fungerar.

• Tavelkrok

Ett tips är att han fortsätter på AA men att han försöker hitta en sponsor som han kan få vägledning av. Det är jätteviktigt att liksom hamna rätt i AA. Risken är att man snöar in på någon religiös del i programmet och blockerar sig för resten av programmet. Att ha en person man kan bolla egna tankar med, särskilt i början, tycker jag var jätteviktigt. På det viset fick jag en bra första kontakt med AA. Han måste förstå att han måste släppa sina tankar om att bli herre över drickandet. Att bara gå på AA räcker kanske inte. Att sitta med sin sponsor och ta en kopp kaffe och bara resonera, att älta sitt beteende och hur det har sett ut hjälper en att inse faktum. Det som man försöker förneka. Vi klarar inte att dricka "normalt".

• Tavelkrok

Fråga honom om han skulle vilja slippa dricka. Som du vet kan ju du inte få honom nykter och normalt är det enda som fungerar att han slår i sin egen botten. Det som är olika hos oss alkisar är var vår botten ligger. Du är ju väl medveten om medberoendet och vad det gör och du gör säkert allt för att försvåra hans drickande redan, kanske är ultimatumet att välja dig eller spriten det enda som är kvar. Han kanske behöver leva ensam och supa ner sig till sin botten innan poletten trillar ner. På det viset kanske du kan påskynda processen lite, istället för att lida tillsammans med honom.

Om han går på antabus nu så dricker han åtm inte nu men det kan han ju inte göra i evighet. Nykterhet på det viset brukar inte vara så länge tyvärr.

Kanske du kan ta en kontakt med någon på AA som komma hem till er och pratar dels med din man ensam och kanske också med er båda. Det kan ge din man lite nya perspektiv på drickandet.

• Tavelkrok

Det är lugnt, du får bolla hur mycket du vill :) Rödvinssåsen kan han vara lugn för, den lär inte orsaka några antabussymptom. (Alkoholen kokar bort) Däremot kan vinsmaken trigga ett alkoholsug hos en del, och det kan ju vara dumt. Man kan med fördel använda en skvätt balsamvinäger istället. Han kommer inte att få det lätt om han tänker vara nykter på antabus. En förändring av sig själv är det som behövs för att kunna njuta av livet som nykter, inte lida.

• Tavelkrok

Allt det du säger till honom har ingen verkan. Det är därför som det är så bra med en annan alkoholist som berättar hur det fungerar, han har en annan trovärdighet och vet på ett annat sätt vad han pratar om. Skönt att det ändå fungerar. Antar att det ändå finns ett stort orosmoln varje dag för att han ska börja igen. Sånt äter på en, men du har ju rätt inställning, njut av dagen som är och att oroa sig för morgondagen är som att betala ränta på lån som inte är uttagna. ;)

Svar på tråden 1 antabus tablett = 20 fyllor...