• Pildi

Får ont i höften/benet när jag sover - tips?

LillYmer skrev 2008-09-30 13:12:19 följande:
    Vet inte hur jag ska förklara detta men det har med foglossning att göra.Tänk dig att bäckenet/höften blir mjukare och glider isär något. Du får alltså bredare höft men fortfarande lika smalt mellan knän och fötter. Det som då händer när du ligger ner med knän och fötter ihop är att hela benet "hänger" på höften. Då måste man ha en kudde mellan knäna för att räta upp höften/bäckenet så det inte blir så stor belastning.Har du fler barn kan du be nån av dom att sätta sig precis på höften när du ligger ner och känna skillnaden. Det brukar vara superskönt, för då trycks bäckenet tillbaks lite av tyngden och känslan av att man "glider isär" försvinner.Huvudregeln när du ligger på sidan är att knät ska vara över höften i höjd. Lägg två eller tre kuddar mellan dina knän tills det känns bra. Ju bredare isär med knäna desto mer avlastning för höften.
    Bra tips! Jag har nämligen samma problem. Går över en när jag går upp men på natten måste jag ändra ställning ofta och varje gång jag vänder mig måste jag rätta till kuddarna. Det blir mycket viftande med kuddar....Skrattande
Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?