• Piastowska

Får ont i höften/benet när jag sover - tips?

Hej!

Som rubriken säger; jag får så förbannat ont i höften och benet när jag sover på sidan, så jag måste vända mig om var 30 minut.
    Att sova på rygg är inte ett alternativ.
    Benet domnar inte utan det mer börjar mola och värka, överbelastat liksom.
    Väntar tvillingar och är i v 32 och lite tyngre än vanligt.
    Är det fogarna som krånglar?
    Men varför gör det då ont i låret/knät oxå?
    Sover med kudde mellan knäna och även underbenet raklångt så det inte ska få för mycket tyngd på sig, men det gör varken till eller från.
    Någon som känner igen sig och som har tips att ge?
    Har 8 veckor kvar som jag hoppas jag kan knipa ihop, men fasar för att det blir värre och värre.

• Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?
  • nuedetdax

Hej, jag kände samma värk inatt och det var hemskt och nu gör höften ont. Vet inte vad det kan vara, men antar att man är såpass tung att nerver kommer ikläm eller nåt. Men har oxå en kudde mellan benen men den hjälpte inte då jag inte kan sova på nån av sidorna.
    Som du skriver rygg är inte ett alternativ.

• Thinan

Hej! Vad mysigt att få små bebisar snart!
    Jag hade precis som dig när jag var gravid, och tyckte inte att någon fattade vad jag menade haha..
    Hade också en hemsk foglossning så jag vet inte om det hade med det att göra fast det tror jag faktiskt inte.
    Men det var skitjobbigt det där, vände mig hela tiden, kudde mellan benen och sov nästan ingenting för det bara "värkte".
    Vet inte vad det är alltså eller något som kan hjälpa men ville bara tala om att jag känner igen mig helt o hållet i det du skriver om.
    Kan också tala om att det var plötsligt helt borta när jag fött min dotter!
    Lycka till!

• jordgumman

Jag är ledsen, men har inga tips. Känner bara igen mig när jag väntade tvillingarna. Har ni någon mjukare plats du kan sova på? soffan? Du kanske behöver ett par alvedon till natten? Jag vet inte hur länge man kan äta det i och för sig.

• Hannah76

Tryckte för tidigt...
    Det hjälpte mig, men en kompis var tvungen att köpa en ny hårdare säng.

• LillYmer

Vet inte hur jag ska förklara detta men det har med foglossning att göra.

Tänk dig att bäckenet/höften blir mjukare och glider isär något. Du får alltså bredare höft men fortfarande lika smalt mellan knän och fötter.

Det som då händer när du ligger ner med knän och fötter ihop är att hela benet "hänger" på höften. Då måste man ha en kudde mellan knäna för att räta upp höften/bäckenet så det inte blir så stor belastning.

Har du fler barn kan du be nån av dom att sätta sig precis på höften när du ligger ner och känna skillnaden. Det brukar vara superskönt, för då trycks bäckenet tillbaks lite av tyngden och känslan av att man "glider isär" försvinner.

Huvudregeln när du ligger på sidan är att knät ska vara över höften i höjd. Lägg två eller tre kuddar mellan dina knän tills det känns bra. Ju bredare isär med knäna desto mer avlastning för höften.

• LillYmer

Kom på att det som gör att du får ont i låret också är antagligen ischiasnerven som blir påverkad..

Bra positioner för att räta ut och avlasta den är att sitta med benen brett isär på huk som du ska kissa, fast så brett isär du kan.. Man kan även gunga lite upp och ner så man sträcker ut ländryggen.

Annars kan du kolla upp yogapositionen som heter hunden, den är grymt skön för korsrygg och höfter och går att göra när man är höggravid också. www.alltomyoga.se/index.php

• Mrs Firren

Jag kör med kudde mellan knäna.

Efter tips från sjukgymnasten som hävdade att det kunde hjälpa med en mjukare säng så har jag lagt en old school skummgummimadrass i sängen också, så att jag ligger som prinsessan på ärten. Jag tycker att jag har sovit fantastiskt bra de två senaste nätterna med min "nya" mjuka säng. Inget ont i höfterna alls. *frälst*

• nuedetdax
    LillYmer skrev 2008-09-30 13:12:19 följande:
    Vet inte hur jag ska förklara detta men det har med foglossning att göra.Tänk dig att bäckenet/höften blir mjukare och glider isär något. Du får alltså bredare höft men fortfarande lika smalt mellan knän och fötter. Det som då händer när du ligger ner med knän och fötter ihop är att hela benet "hänger" på höften. Då måste man ha en kudde mellan knäna för att räta upp höften/bäckenet så det inte blir så stor belastning.Har du fler barn kan du be nån av dom att sätta sig precis på höften när du ligger ner och känna skillnaden. Det brukar vara superskönt, för då trycks bäckenet tillbaks lite av tyngden och känslan av att man "glider isär" försvinner.Huvudregeln när du ligger på sidan är att knät ska vara över höften i höjd. Lägg två eller tre kuddar mellan dina knän tills det känns bra. Ju bredare isär med knäna desto mer avlastning för höften.
    Jättebra beskrivet ska nog lägga två kuddar under benen ikväll
  • Piastowska

Tusen tack för alla svar, vad glad jag blir.
    Skönt att flera känner igen detta.
    Hade en aning om att det var fogarna, men var inte säker.
    Har ju inte kännt av detta i all år innan, så det ä ju helt klart nåt nytt.....
    Har troligen en bäckenbottenuppluckring, men framtill vid blygdbenet, så det kan ju vara en följd av det.
    Funderade även på om jag hade för hård säng. Har haft diskbråck tidigare så därför väljer jag hård säng. Men av den anledningen var jag oxå tveksam till ischiasnerven för den kändes inte så när jag var som dåligast med diskbråcket. Men det blir kanske en kedjereaktion från höften...
    Men att testa en större kudde eller flera är helt klart målet till inatt.
    Feedback kommer i morgon :)

Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?