• therese

Svårt att försäkra barnet?

Hej

Jag undrar lite om hur det fungerar m barnförsäkring för tidigt födda barn? Vår son kom ut i v 36+6 och det kan väl knappast räknas som prematur egentligen, men han är det på pappret iallafall.
    Vår son mådde bra när han kom ut, ingen sondmatning, ingen syrgas, inte ens värmedyna. Förlossningen slutade m urakut snitt men det var aldrig nån fara för hans liv.

Min bror, nu 18 år, föddes i v 32 och han fick inte bli försäkrad förrån han genomgått 4 årskontrollen på BVC! Men så är det väl inte fortfarande?

Undrar nybliven trebarnsmor...

• Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?
  • Proletariatet
    IrreVirre skrev 2008-10-02 09:53:15 följande:
    Försäkrar ni er inte när ni är gravida? Den är oftast gratis för att det inte ska bli så här. Och då är ju du och barnet försäkrat mot te4x tidig förlossning eller andra komplikationer. JU längre man väntar med försäkring av sitt barn desto svårare kan det vara för att barnet hinner dra påå sig en massa sjukdomar. När min flicka var 4 månader fick hon rs virus det var inga konstigheter med det vi fick pengar för vi var inlaggda på sjukhuset och får pengar om det blir några komplikationer så som astma. Min kompis dotter var också 3 månader oförsäkrad och fick rs virus. De fick ingen bra försäkring alls. Så var snabba.Vi har trygg hansa till båda barnen och har inte haft några problem trots att båda har haft/har medicinska sjukdomar som iorf växer bort. LYcka till alla!!!
    Har man en riskgraviditet får man inte ta en "plus" gravidförsäkring, endast basdelen och den täcker inte prematurfödsel och även i den påkostade modellen avsäger de sig skyldigheten att godkänna en senare barnförsäkring.
    Du får det att låta så lätt, men vi som är inne i det här vet att det inte är det.
  • Tax

Håller med morotsstavar.
    Försäkringsbolagen har full power att välja vem som är kvalificerad eller inte .. det är förjävligt när man får avslag .
    Tycker det är diskriminering. Jag har hållit på att bråka med Trygg Hansa (otrygg Hansa) länge nu . Jag fick en dotter (jag fick 2 döttrar ,min ena tjej levde 8tim) i vecka 25+0 ,ja visst hon vägde 561g och det var många komplikationer (prematura )och allt vad det innebär,men idag väger hon 10kg och är precis som andra ,1 år och 7mån gammal och Trygg Hansa vägrar att oss en försäkring på henne med anledning till hennes låga födelsevikt!
    Jag har sagt att jag köper inte den förklaringen ! dom kan skylla på nåt annat men inte det.. Varför ska inte hon få en försäkring,det finns en anledning till att man räddar dessa små
    förtidigt födda människor att man tror på det och att dom sen oxså kommer in i samhället och arbetar och betalar skatt osv som vem som helst. Nä jag är faktiskt förbannad!!!
    Trygg hansa har bett oss att återkomma när vår dotter är 5 ½ år
    så kanske dom kan ge oss en försäkring.. dom vill se att hon inte får några men.. Dom kan ta sig!!!
    Är lite förbannad bara
    men det finns ett superbra allternativ för alla oss som får avslag.. Facket har en kollektivförsäkring (Folksam) dom har uppdaterat sina villkor ,den heter MEDLEM BARN och det är en sjuk
    och olycksfallsförsäkring för 80kr i månaden utan förbehåll.
    Helt fantastiskt ! Hon som sållde försäkringen till mej hade själv fått prematurt och fattar vilket träsk det är sa att
    det är nog det bästa du kan få... håller med . det är iallafall en sjukförsäkring!! sen kan man ju alltid fortsätta tjata på dom man får avslag på!!
    Mitt inlägg var inte menat att knäppa nån på fingrara ville bara tala om att man kan bli jävligt frustrerad på dom som har makten ibland..
    Lycka till med försäkringarna kram Tina.

• Proletariatet
    Pilea skrev 2008-10-02 15:27:58 följande:
    Säger bara ACE Europe!www.ace-forsakringar.se/
    Var in och kollade och det såg ju onekligen bra ut, är era barn försäkrade där? Är ni nöjda med dem?
  • AsaLu
    Tax skrev 2008-10-02 12:11:05 följande:
    Är lite förbannad bara men det finns ett superbra allternativ för alla oss som får avslag.. Facket har en kollektivförsäkring (Folksam) dom har uppdaterat sina villkor ,den heter MEDLEM BARN och det är en sjukoch olycksfallsförsäkring för 80kr i månaden utan förbehåll.Helt fantastiskt ! Hon som sållde försäkringen till mej hade själv fått prematurt och fattar vilket träsk det är sa att det är nog det bästa du kan få... håller med . det är iallafall en sjukförsäkring!!
    Har samma problem, blir nekad överallt för sonen född v 28+4. Vilket fackförbund är det som samarbetar med Folksam för denna försäkring??
  • IrreVirre

KAn hända att det låter lätt. Men det jag inte förstår i så fall varför det finns en försäkring som gäller från v 10 om det inte täcker era problem. När jag tecknade denna blev jag uppringd den dagen den trädde i kraft och jag valde den som var gratis. Enligt trygg-HAnsa teckte det precis allt därav det fanns en sådan försäkring. Lider med er och visst vi har det lätt med en normalförlossning men min graviditet var en risk. Kräktes som en bäng hela graviditeten och var ofta inlaggd då jag behövde näring. Men vi klarade oss hela vägen sådär som på 1 vecka innan bf datum. Men det borde finnas någon som är på eran sida någon konsumentombudsman av något slag.

• Tax

AsaLu: Jag är med i hotell och restaurangfacket och min sambo elektrikerförbundet. Lycka till!

IrreVirre: NÄr Trygg Hansasförsäkring gäller tidigt tror jag det bara gäller mamman, för barnet då måste man ha haft vänta barn försäkringen och passerat v 26 (fulla) innan den ska gälla.

Jag har Trygg Hansa på mina andra barn och har ju tyckt att det är en bra försäkring.Tyckte oxså att det var självklart att min
    elinsson skulle ha en likadan,men det tyckte inte Trygg Hansa...

Håller med om att det borde finnas nån på vår sida, men dom tycker ju tydligen att det är för stora risker och ta .
    Dom kanske inte har fattat hur bra neonatalvården är och ständigt blir bättre...
    Sen är ju försäkringsbolag alltid så att när det väl händer något så gör dom allt för att slippa casha..
    Men det är klart man ska försäkra sig.
    ha det så bra

• Proletariatet
    IrreVirre skrev 2008-10-02 18:04:45 följande:
    KAn hända att det låter lätt. Men det jag inte förstår i så fall varför det finns en försäkring som gäller från v 10 om det inte täcker era problem. När jag tecknade denna blev jag uppringd den dagen den trädde i kraft och jag valde den som var gratis. Enligt trygg-HAnsa teckte det precis allt därav det fanns en sådan försäkring. Lider med er och visst vi har det lätt med en normalförlossning men min graviditet var en risk. Kräktes som en bäng hela graviditeten och var ofta inlaggd då jag behövde näring. Men vi klarade oss hela vägen sådär som på 1 vecka innan bf datum. Men det borde finnas någon som är på eran sida någon konsumentombudsman av något slag.
    En riskgraviditet har väl inte så mycket med kräkningar att göra? Ursäkta men jag blir jävligt irriterad när folk kommer och är så nonchalanta. Läs det finstilta i dina försäkringspapper innan du uttalar dig och påstår att allt går att lösa med en gravidförsäkring, för face it-det är inte så!
    Jag lever i det här just nu och får tillbaka papper hela tiden från olika försäkringsbolag om att de inte vill försäkra dottern.
    Här följer ett exempel:
    " Er ansökan om barnförsäkring för ---Tyra----
    Vi har nu tagit del av hälsohandlingarna.
    Med hänsyn till uppgifterna om Tyras låga födelsevikt, kan vi inte bevilja barnförsäkringen. En förklaring till detta är följande:

En barnförsäkring är avsedd att ge ersättning vid sjukdom eller olycksfallsskada. Om den som söker försäkring redan har en åkomma eller kan antas löpa påtagligt ökad risk att drabbas av försäkringsfall, täcker inte premien denna ökade risk. Vi kan därför inte alltid bevilja barnförsäkringen.

För att Tyra inte skall vara utan försäkringsskydd vid olycksfall vill vi istället erbjuda en begränsad barnolycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller endast för skador som uppkommit genom olycksfall. Försäkringen omfattar:

*Invaliditetskapital vid medicinsk invaliditet
    *Dödfallskapital (0,5 basbelopp)
    *Ersättning för läke-, tandskade- och resekostnader

Ni kan välja om försäkringsbeloppet vid invaliditet skall ha 10 eller 20 prisbasbelopp. För 10 basbelopp är premien 308 kr/år och för 20 basbelopp är den 410 kr/år. Premie och försäkringsbelopp följer basbeloppet och ändras därför varje år. " detta var från Skandia, men det klingar likadant i alla andra skällor.

KO har inget med saken att göra, det är frivilligt för ett försäkringsbolag att välja vilka de vill försäkra. Barn med låg födelsevikt går i regel inte att få försäkrade, iallafall inte de första åren.
  • therese

Nu har vi skickat in våra papper iallafall, så får vi väl se hur det blir...

Att kräkas mycket kan knappast räknas som riskgraviditet... Inte enl mig iaf men jag är kanske lite väl hårdhudad då min mor haft 6 graviditeter men jag har bara 2 syskon...

Jag tror att många fackförbund samarbetar med Folksam, jag är rätt säker på att vårt förbund Lärarförbundet också har ett sånt samarbete.

Visst är det för jäkligt med maktfullkomliga försäkringsbolag. Som sagt fick min bror vara oförsäkrad tills han varit på 4 årskontrollen.
    Pratade lite m vår BVC sköterska om just barnförsäkringar och hon var rätt irriterad på bolagen. De får ju titta i journalerna och om hon t ex gjort en notering om "torr hud", bara för att hon vill kolla upp det senare, så kan bolagen knorra över det och påstå att det rör sig om atopiska eksem och då göra inskränkningar i försäkringen... De är helt enkelt "överkänsliga"!!

• IrreVirre

Tyckte inte heller att kräkningar är risk men ska tillägga att det är det för kräks man så mycket som jag gjorde jag gick ner 9 kg istället för att gå upp och fick inte behålla något de 7 månaderna av 9 så kan ju inte fostret få så mycket näring som den behöver och då inte växa som den ska.

Och den försäkring som jag tog genom trygg- hansa skyddar dig som mamma och barnet vid komplikationer vid tex tidig födsel.

Morotstavar: Kalla mig nonchalant eller vad du vill. Sa bara vad min försäkring täckte utan att mena något illa. HAr lärt mig att inte dömma andra och säga saker som att komma och vara nonchalant. Det är det värsta jag vet. När man skriver är det lätt att bli missförstådda. HAde jag skrivit lycka till om jag menade att vara dum knappast. Försökte bara hjälpa.

Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?