IrreVirre skrev 2008-10-02 18:04:45 följande:
KAn hända att det låter lätt. Men det jag inte förstår i så fall varför det finns en försäkring som gäller från v 10 om det inte täcker era problem. När jag tecknade denna blev jag uppringd den dagen den trädde i kraft och jag valde den som var gratis. Enligt trygg-HAnsa teckte det precis allt därav det fanns en sådan försäkring. Lider med er och visst vi har det lätt med en normalförlossning men min graviditet var en risk. Kräktes som en bäng hela graviditeten och var ofta inlaggd då jag behövde näring. Men vi klarade oss hela vägen sådär som på 1 vecka innan bf datum. Men det borde finnas någon som är på eran sida någon konsumentombudsman av något slag.
En riskgraviditet har väl inte så mycket med kräkningar att göra? Ursäkta men jag blir jävligt irriterad när folk kommer och är så nonchalanta. Läs det finstilta i dina försäkringspapper innan du uttalar dig och påstår att allt går att lösa med en gravidförsäkring, för face it-det är inte så!
Jag lever i det här just nu och får tillbaka papper hela tiden från olika försäkringsbolag om att de inte vill försäkra dottern.
Här följer ett exempel:
" Er ansökan om barnförsäkring för ---Tyra----
Vi har nu tagit del av hälsohandlingarna.
Med hänsyn till uppgifterna om Tyras låga födelsevikt, kan vi inte bevilja barnförsäkringen. En förklaring till detta är följande:
En barnförsäkring är avsedd att ge ersättning vid sjukdom eller olycksfallsskada. Om den som söker försäkring redan har en åkomma eller kan antas löpa påtagligt ökad risk att drabbas av försäkringsfall, täcker inte premien denna ökade risk. Vi kan därför inte alltid bevilja barnförsäkringen.
För att Tyra inte skall vara utan försäkringsskydd vid olycksfall vill vi istället erbjuda en begränsad barnolycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller endast för skador som uppkommit genom olycksfall. Försäkringen omfattar:
*Invaliditetskapital vid medicinsk invaliditet
*Dödfallskapital (0,5 basbelopp)
*Ersättning för läke-, tandskade- och resekostnader
Ni kan välja om försäkringsbeloppet vid invaliditet skall ha 10 eller 20 prisbasbelopp. För 10 basbelopp är premien 308 kr/år och för 20 basbelopp är den 410 kr/år. Premie och försäkringsbelopp följer basbeloppet och ändras därför varje år. " detta var från Skandia, men det klingar likadant i alla andra skällor.
KO har inget med saken att göra, det är frivilligt för ett försäkringsbolag att välja vilka de vill försäkra. Barn med låg födelsevikt går i regel inte att få försäkrade, iallafall inte de första åren.