• therese

Svårt att försäkra barnet?

Hej

Jag undrar lite om hur det fungerar m barnförsäkring för tidigt födda barn? Vår son kom ut i v 36+6 och det kan väl knappast räknas som prematur egentligen, men han är det på pappret iallafall.
    Vår son mådde bra när han kom ut, ingen sondmatning, ingen syrgas, inte ens värmedyna. Förlossningen slutade m urakut snitt men det var aldrig nån fara för hans liv.

Min bror, nu 18 år, föddes i v 32 och han fick inte bli försäkrad förrån han genomgått 4 årskontrollen på BVC! Men så är det väl inte fortfarande?

Undrar nybliven trebarnsmor...

• Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?
  • knäppisen
    Svar på #20
    Du har fel. Den gratisförsäkringen som TryggHansa har är en olycksfallsförsäkring för mamman och en livförsäkring för barnet. Vill du få ersättning för nånting annat så måste du ta den försäkringen som kostar.

www.trygghansa.se/04Privat/Page7737.html

Vi har två gravidförsäkringar - MammaBarn och VäntaBarn

MammaBarn
    En gratis olycksfallsförsäkring för mamman och barnet, samt en livförsäkring för barnet.

VäntaBarn
    En mer komplett försäkring som kostar 1 050 kronor. MammaBarn ingår alltid i VäntaBarn.

En sjukförsäkring för barnet fram till sex månaders ålder. Den ger ersättning för sådant som kan uppstå vid för tidig födsel (till exempel vård på sjukhus) eller skador vid förlossningen (till exempel cerebral pares).

VäntaBarn ger också snabb ersättning direkt vid diagnos av vissa sjukdomar/skador. Exempelvis läpp-, käk-, gomspalt, allvarliga hjärtfel och ryggmärgsbråck.

I VäntaBarn ingår dessutom Liv- och Krisförsäkring för mamma, pappa samt ersättning vid vissa förlossningskomplikationer för mamman.
  • Pilea

Morotsstavar:
    Ja, våra barn är försäkrade i ACE Europe och det är kanon, billigt också, 120:- i mån för båda. Alve har ju ev medfödd benskörhet också, men det är inget hinder för försäkringen.

• Proletariatet
    IrreVirre skrev 2008-10-03 13:46:56 följande:
    Tyckte inte heller att kräkningar är risk men ska tillägga att det är det för kräks man så mycket som jag gjorde jag gick ner 9 kg istället för att gå upp och fick inte behålla något de 7 månaderna av 9 så kan ju inte fostret få så mycket näring som den behöver och då inte växa som den ska.Och den försäkring som jag tog genom trygg- hansa skyddar dig som mamma och barnet vid komplikationer vid tex tidig födsel. Morotstavar: Kalla mig nonchalant eller vad du vill. Sa bara vad min försäkring täckte utan att mena något illa. HAr lärt mig att inte dömma andra och säga saker som att komma och vara nonchalant. Det är det värsta jag vet. När man skriver är det lätt att bli missförstådda. HAde jag skrivit lycka till om jag menade att vara dum knappast. Försökte bara hjälpa.
    Konstigt att mina kräkningar och det faktum att jag gick ner 7 kilo inte bidrog till att graviditeten var en riskgraviditet. Tråkigt att ditt barn inte växte som den skulle, det påverkade dock inte storleken på mitt.
  • Proletariatet
    knäppisen skrev 2008-10-03 14:05:44 följande:
    Svar på #20Du har fel. Den gratisförsäkringen som TryggHansa har är en olycksfallsförsäkring för mamman och en livförsäkring för barnet. Vill du få ersättning för nånting annat så måste du ta den försäkringen som kostar.www.trygghansa.se/04Privat/Page7737.htmlVi har två gravidförsäkringar - MammaBarn och VäntaBarn MammaBarn En gratis olycksfallsförsäkring för mamman och barnet, samt en livförsäkring för barnet. VäntaBarn En mer komplett försäkring som kostar 1 050 kronor. MammaBarn ingår alltid i VäntaBarn.En sjukförsäkring för barnet fram till sex månaders ålder. Den ger ersättning för sådant som kan uppstå vid för tidig födsel (till exempel vård på sjukhus) eller skador vid förlossningen (till exempel cerebral pares).VäntaBarn ger också snabb ersättning direkt vid diagnos av vissa sjukdomar/skador. Exempelvis läpp-, käk-, gomspalt, allvarliga hjärtfel och ryggmärgsbråck.I VäntaBarn ingår dessutom Liv- och Krisförsäkring för mamma, pappa samt ersättning vid vissa förlossningskomplikationer för mamman.
    Och även om man har den så kommer de antagligen inte vilja försäkra barnet senare om det har låg födelsevikt(litet tillägg bara).
  • Misilo

Hej!
    Försäkringsbolagen gör verkligen precis som de vill mot dessa våra minsta! De som mest av allt behöver ett skydd.

Jag hade den graviditetsförsäkringen på Trygg hansa som var gratis och sen kom lillen i v. 27. Det täckte ingenting vid en prematurfödsel fick vi veta efteråt. Jo, vi skulle få ersättning om han dog. Det var ju en lättnad... Skämt å sido, ingen ville försäkra vårt lilla gullegryn pga för låg födelsevikt och förtidig vecka. Vi kunde återkomma efter 2 år om allt var bra på läkarkontrollen. De var till och med så fräcka att de ringde och skulle erbjuda sin fantastiska försäkring och sedan drog de tillbaka erbjudandet när de fick höra om hur det hade gått.

Har tack och lov ett bra fack ,Lärarnas riksförbund, och de försäkrar ALLA barn oavsett. Ger inte lika fullt skydd som ex. Trygg Hansas barnförsäkring tydligen,men jag sa upp min äldste sons försäkring hos Trygg Hansa och tog bara försäkringen genom LR. jag blev fruktansvärt kränkt av försäkringsbolagens sätt. Det är tufft att känna att mitt barn inte är tillräckligt dyrbart att försäkra.
    Lycka till alla ni där ute. Jag hoppas det ordnar sig för er.
    Kram

• cloudberry79

Jag har också Lärarförsäkringar och är väldigt tacksam för deras otroligt förmånliga barnförsäkring!! Rent formellt är det Folksam som är försäkringsgivare, så om någon av er är med i ett fackförbund som har medlem barn så är det värt att kolla upp!

Och ett tillägg: Jag hade den försäkringen under graviditeten som man BETALAR för. Tyvärr hann jag bli inlagd innan jag fått försäkringsbrevet (hade betalat) och så gäller den inte, eftersom det blev en riskgraviditet. Då får man INTE 6-månadersförsäkringen heller.

TS: Det är individuell bedömning som gäller (typ v28? nej, v36? ja), du borde inte ha några problem att försäkra ditt barn även om det står prematur i journalen.

Skillz that Killz 10k+
  • Pluffsan

Min dotter föddes v.36+5 och har inte varit några problem att försäkra. Däremot min lille kille som föddes i v.30+4 är lite svårare. Dom vill vänta tills han är 1,5år...

• MME

Hej!
    Det har inte varit några problem att försäkra vår yngste som är född i v 35+1 heller, kanske försäkringsbolagen (i vårt fall Trygghansa) har 35 fullgångna v som en nedre gräns...

är nu gravid igen och har nu tecknat Trygghansas Väntabarn försäkring men läste det finstilta och den gäller inte för så mycket som jag trodde, CPskador, Downssyndrom mm mm täcker den inte , vi har den utökade barnförsäkringen på våra 3 andra barn och den täcker ju det mesta...men så kostar den nästan 2000 kr per barn och år...

blir ju ganska mycket (8000 kr) per så i bara barnförsäkringar och man är ju ganska sugen på att teckna försäkringar via min mans fack coh då är den i Folksam...men vi tänkte vänta tills man ser om någon får ADHD, damp eller ngt annat som den utökade Trygghansa försäkringen täcker...

ja det är svårt med försäkringar...lycka till med era försäkringar...

Ha en fortsatt härlig kväll/Malin

• MME

Opps glömde skriva att Trygghansa KANSKE har 35 fullgångna veckor som en nedre gräns...var bara ett antagande från min sida, inga fakta...

• Livsglädjen

Vi har fått många "Tyvärr, men..."-brev för vår Edvin (född i v 28+5, 935g)

Svaret vi har fått från Trygg Hansa var ungefär som morotsstavars svar, fast förklaringen vi fick var "p.g.a. Edvins ryckningar i benen och att han fortfarande är inskriven på Barnkliniken".
    Ryckningarna i benen är inga ryckningar utan någon sorts onani (helt normalt för barn i den åldern, men eftersom TH inte hade kollat hela journalen så hade de inte lagt märke till att EEG:n var helt normal och läkaren avskrivit allt.) När jag ifrågasatte att de nekade p.g.a. att han forfarande var inskriven, de kan de ju vara tills de är 18 år, så svarade kvinnan att "så länge brukar de inte vara inskrivna". Men det är just det som de kan vara om de uppmanas att återkomma för allmän kontroll om t.ex. tre år, så är de ju forfarande inskrivna...
    Att man dessutom hör talas om andra i liknande situationer som har FÅTT teckan försäkringar i samma bolag känns nästan ännu mer kränkande än att få själva avslaget.

Svaren från If och Länsförsäkringar var i princip identiska med morotsstavars. "Tyvärr... p.g.a av Edvins låga födelsevikt... återkom när 5-årskontrollen på BVC är gjord"
    Varför bad de mig (när jag ringde när Edvin var nyfödd) att återkomma när han var minst 18 månader gammal om de redan från första början visste att de i alla fall inte vill försäkra honom?!
    Och 5-ÅRSKONTROLL!!! Det är ju flera år dit!

Vi fick sjuk- coh olycksfallsförsäkra Edvin utan hälsodeklaration via mitt facks föräkring. Jag är medlem i Sveriges ingenjörer och försäkringen förmedlas via Akademikerförsäkring som samarbetar med Moderna Försäkringar. Vi betalar 59 kr/mån (708 kr/år) och den premien gäller även om man har syskon (fast nu har vi bara ett barn). Det är inte säkert att den kommer att täcka alla sjukdomsbilder som kan uppkomma (pga den tidiga födelsen), men de ville iaf försäkra honom!

morotsstavar skrev 2008-10-02 19:34:23 följande:
    En riskgraviditet har väl inte så mycket med kräkningar att göra? Ursäkta men jag blir jävligt irriterad när folk kommer och är så nonchalanta. Läs det finstilta i dina försäkringspapper innan du uttalar dig och påstår att allt går att lösa med en gravidförsäkring, för face it-det är inte så!Jag lever i det här just nu och får tillbaka papper hela tiden från olika försäkringsbolag om att de inte vill försäkra dottern.Här följer ett exempel:" Er ansökan om barnförsäkring för ---Tyra----Vi har nu tagit del av hälsohandlingarna.Med hänsyn till uppgifterna om Tyras låga födelsevikt, kan vi inte bevilja barnförsäkringen. En förklaring till detta är följande:En barnförsäkring är avsedd att ge ersättning vid sjukdom eller olycksfallsskada. Om den som söker försäkring redan har en åkomma eller kan antas löpa påtagligt ökad risk att drabbas av försäkringsfall, täcker inte premien denna ökade risk. Vi kan därför inte alltid bevilja barnförsäkringen. För att Tyra inte skall vara utan försäkringsskydd vid olycksfall vill vi istället erbjuda en begränsad barnolycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller endast för skador som uppkommit genom olycksfall. Försäkringen omfattar: *Invaliditetskapital vid medicinsk invaliditet*Dödfallskapital (0,5 basbelopp)*Ersättning för läke-, tandskade- och resekostnaderNi kan välja om försäkringsbeloppet vid invaliditet skall ha 10 eller 20 prisbasbelopp. För 10 basbelopp är premien 308 kr/år och för 20 basbelopp är den 410 kr/år. Premie och försäkringsbelopp följer basbeloppet och ändras därför varje år. " detta var från Skandia, men det klingar likadant i alla andra skällor. KO har inget med saken att göra, det är frivilligt för ett försäkringsbolag att välja vilka de vill försäkra. Barn med låg födelsevikt går i regel inte att få försäkrade, iallafall inte de första åren.
  • laveya

Mina tjejer föddes i v.30+5 och har INTE fått beviljad barnförsäkring pga dem låg i respiratio i 1 DYGN.

Barnen mår bra!

kan få barnförsäkring från dem är 18 månader. Har nu fått olycksfallsförsäkring bara.
    Är lite irriterad över detta.

• lugna gatan

Hej.vi fick tre förtidigt födda barn, v29, som haft många komplikationer. Nu räknas de som fullt friska (6 mån), vi hade utökad gravidförsäkring hos folksam och när de var två mån ringde min man och skaffade barnförsäkring istället. Det var inga problem, kanske gick det av bara farten?!
    Vi har våra två första barn försäkrade där.

• Staxson

Hej hej!

Jag fick min dotter i v 32+5. Hon föddes utan några komlikationer och henne fick vi utan problem försäkring på hos Länsförsäkringar. Fast vi trodde innan vi fick papprena i handen att vi inte skulle få någon..

Himla irriterande att det ska vara så olika bland alla FB! Blir både ledsen och förbannad att många som fått förtidigt blir särbehandlade, eller det känns så iallafall.

Många hade tex kanske en del problem under tiden tills det de vart fullgågna eller strax efter, men, har inga problem av det idag, si och så lång tid senare...och så får man ingen försäkring pga det... Men tyvärr så kan försäkringsbolagen haka upp sig på minsta förkylning så det blir stopp till beviljande av F.

Ja....jag blir lite uppjagad när jag tänker på det, även fast vi nu fick till vår dotter, men jag har vänner som inte fått försäkringar till sina tidiga och det gör mig förbannad. Sen så blir man ju ledsen när man hör att det är så många andra som heller inte får igenom.

• systersandra

Min födde i v.29+5 jag ansökte om barnförsäkring (olycks och sjuk)och tänkte:det här kommar aldrig gå igenom.
    Men det gjorde det faktiskt.

Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?