vad är insulinchock?
Någon med diabetes som kan förklara för mig vad det är för något???
Någon med diabetes som kan förklara för mig vad det är för något???
jag är inte diabetiker men vet att vid insulinchock har man för hög insulinnivå. Man har med andra ord för låg blodsockerhalt.
här kan du läsa mer om det
www.diabetes.fi/sivu.php
puffar
stör det dig om jag vill ha flera svar
man kan få kramper och hamna i koma.
har själv aldrig vart med om det, men har ba haft typ1 i 5 år..
ja säg det
Syraförgiftning (koma)
Syraförgiftning (ketoacidos) utvecklas mycket långsammare än en insulinchock och är betydligt ovanligare. Situationen är det motsatta: vid insulinchock är blodsockret för lågt, vid syraförgiftning är blodsockret mycket högt.
Om en typ 1-daiebtiker är utan insulin i mer än ett dygn fortsätter blodsockret att stiga och det läcker ut socker och ketoner (syror) i urinen. Insulinbristen resulterar först i syraförgiftning och till sist är medvetslöshet, koma, ett faktum. Typiska symtom är syraförgiftning är trötthet, illamående, buksmärta, rödaktig hud, acetonlukt vid utandning, djup och kippande andning, i extrema fall sömnighet och medvetanderubbningar och till sist medvetslöshet, koma, som är ett livshotande tillstånd och alltid kräver akut sjukhusvård. Rean en misstanke om syraförgiftning är orsak nog att ta kontakt med sjukhus eller hälsovårdscentral.
Också vid typ 2-diabetes kan blodsockret någon gång skjuta ordentligt i höjden, men det läcker ut bara socker, inte syror, i urinen. Den drabbades tillstånd försämras snabbt och det är bäst att uppsöka sjukhusvård så snabbt som möjligt.
Syraförgiftning tillstöter inte om en diabetiker tar hand om egenvården på rätt sätt. På sjukdagar är det viktigt att göra täta kontroller av blodsockret och syror i urinen. Justera egenvården efter resultaten. Numera förekommer syraförgiftning och koma mycket sällan.