Privat adoption
Är det någon här som vet hur privata adoptioner går till? Om vi blir godkända så har vi möjligheter att ordna privat adoption från utlandet. Kan adoptionsorganisationerna hjälpa till med det? Vore tacksam för svar om nån vet.
Är det någon här som vet hur privata adoptioner går till? Om vi blir godkända så har vi möjligheter att ordna privat adoption från utlandet. Kan adoptionsorganisationerna hjälpa till med det? Vore tacksam för svar om nån vet.
Tror inte att organisationerna hjälper till med det, utan då får ni vända er till MIA (mia.eu)
Lycka till!
Enskild adoption är mellan er och mia. Kraven för en enskild adoption är höga !
Det bästa är att vända er till MIA. Det kan se olika ut beroende på vilket land man adoptera ifrån. Det jag vet är att MIA måste godkänna alla privat adoptioner och att adoptionsorganisationerna inte hjälper till med detta.
Lycka till!
Jag antar att du känner till de höga kraven för att adoptera enskilt (som det heter)? Ta tidigt kontakt med MIA så att du vet vad som gäller och inte sätter igång något tidsödande som ändå inte resulterar i någon adoption.
Jag tror det förekommit att adoptionsorganisationer hjälpt till vid enskilda adoptioner. Mot ersättning förstås. Finns det några svenska adoptionsorganisationer som arbetar i det land som gäller? Ta kontakt med dem och fråga vad de kan göra och inte göra.
Jag kommer från Vietnam och ska adoptera ett barn från Vietnam, enskild adoption blir det. Jag har pratat med MIA några gånger och de hänvisade oss till kommunen för att göra alla krävande papper som du adopterar via adoptionsbyrå.
Efter du har fått medgivandet från kommunen då vänder du dig till MIA. De har en formulär för att ansöka enskild adoption på MIA hemsida då de ska titta på det riktigt.
Jag har gjort alla papper här och snart vi ska ha medgivandet.
Det blir lång väg.
Lycka till!
Berätta mer om du känner att du vill, jag blir nyfiken.
Har ni några särskilda barn till barnet som gjorde att det var ok att adoptera det? Eller räcke det med din anknytning till landet?
Det är bra om ni vid medgivandeutredningen vet om mia godkänner att ni har tillräckliga skäl att adoptera från vietnam... ring dem!
Enligt MIA får man göra enskild adoption oavsett du har några särskilda barn eller inte och jag i detta fallet måste fortfarande vietnamesisk medborskap. Vi ska skicka en ansökning till dem och måste bifoga ett brev till dem för att visa att vi har stark anknytning till landet. Det är svårt att säga om de ska godkänner det eller inte. Men jag vill chansa i detta fallet därför väntetid både här i Sverige och landet är jättelång, vi räknar det ca. 4 till 5 år.
Jag tror att vi ska ha medgivandet i nästa vecka och då ska jag ringa till MIA en gång till.
Lycka till till mig!
Lycka till nxh! Jag håller alla tummar och tår för er
Detta gäller vid privat / enskild adoption ;
"Enskild adoption
Om det finns särskilda skäl kan man adoptera utan förmedling av en adoptionsorganisation. I sådana fall ska MIA innan barnet lämnar ursprungslandet pröva om förfarandet är godtagbart d.v.s. om det finns särskilda skäl och om förmedlingssättet är tillförlitligt. Innan MIA gör en sådan prövning ska socialnämnden ha gett sitt medgivande. Ett vanligt särskilt skäl är att adoptionen gäller ett släktingbarn. Det kan också vara att den/de sökande har anknytning till landet exempelvis genom att ha sitt ursprung där. Om MIA anser att förfarandet är godtagbart får de sökande själva genomföra adoptionen. Ett beslut om avslag kan överklagas till länsrätten."
Det är utdrag från MIA´s hemsida.