Privat adoption
Är det någon här som vet hur privata adoptioner går till? Om vi blir godkända så har vi möjligheter att ordna privat adoption från utlandet. Kan adoptionsorganisationerna hjälpa till med det? Vore tacksam för svar om nån vet.
Är det någon här som vet hur privata adoptioner går till? Om vi blir godkända så har vi möjligheter att ordna privat adoption från utlandet. Kan adoptionsorganisationerna hjälpa till med det? Vore tacksam för svar om nån vet.
Tillägg till ovan. Man får inte de 40 000,- i adoptionsbidrag från försäkringskassan om man adopterar enskilt / privat.
Det verkar alltså som att det räcker att man kommer från Vietnam (och fortfarande har medborgarskapet kvar) för att få adoptera enskilt. Ja, så måste "förmedlingssättet vara tillförlitligt". Vilket väl inte kan vara helt lätt för MIA att bedöma. Hoppas att signaturen nxh känner att hon "har på fötterna".
Tycker att infon är intressant för oss som har barn med vietnamesiskt medborgarskap. Om reglerna fortsätter att vara desamma skulle de kunna adoptera på egen hand från Vietnam när de blir äldre.
Lycka till!
Kostnader vid enskilt adoption brukar vara mycket lägre än annars, men jag tror att man får tillbaka en del av dem.
Medborgarskap, ja, man måste ha bott i landet också och måste prata "landets" språk, annars kan det vara svårt med alla praktiska saker.
Enskild adoption ör mycket bra, om man känner barnet, tycker jag
Jag och min syster är adopterade från Östserrike, sen har min adoptiv mamma sin tvillingsyster där så min adoptiv släkt bor i Österrike. Ska på samtalet prata med soc om enskild adoption och hur de kan hjälpa till. Har skrivit ut papper från MIA, så det är bara att vänta å se vad som händer i framtiden. Dock kan jag inte språket där, men har släkten som hjälper mig med myndigheterna i landet om jag vill. Har en del hjälp av att min adoptiv moster jobbat på ett kloster som lärare där de hjälper föräldrarlösa barn. Hon har redan pratat med prästen/munken om adoption, och de säger att bara båda länders utredningar/godkännande är ok så finns det barn till mig och min make :)
Är det Österrike du vill adoptera från kan inte adoptionsorganisationerna hjälpa dig. De förmedlar inga barn från Österrike.
Soc kan heller inte hjälpa till.
Du måste PRATA med MIA, det räcker inte att skriva ut papper från deras hemsida. Gör det så snart som möjligt så att du inte får en massa förhoppningar i onödan.
Jaså :)
Skämt åsido, jag uppfattade att ts menade hjälp med den enskilda adoptionen. Och det är väl knappast soc sak...
en glad skrev 2008-10-05 20:27:58 följande:
Österrike är ett rikt land, liknande Sverige. Har de verkligen så många barn som söker familj att det bara är att anmäla sig och få ett?
Det måste ju dessutom finnas minst lika många adoptionssökande där som det gör här, köerna är säkert långa där med. Kan man då få ett barn bara genom kontakter? Låter nästan lite farligt nära vad som kan ses som etiskt och lagligt rätt...
Här är det bara några få barn som adopteras bort varje år. Vad är i så fall skillnaden mellan Sverige och Österrike? VARFÖR finns det så många barn som kan adopteras bort i Österrike? Vad är detta för barn?
Jag föreslår att ni först och främst pratar med MIA, för det är höga krav för att bli godkänd för enskild adoption. Hör också med dem om de vet nåt om Österrike och adoption, för jag tycker det här låter lite för enkelt och bra...
Jag misstänker att inhemsk adoption är betydligt vanligare i Österrike än i Sverige. Landet är ju väldigt katolskt präglat.
Ser man till adoptioner ut från landet är länken nedan intressant. Den visar att ett tjugotal barn adopterats till Tyskland och ett (!) till Sverige på senare år:
www.aican.org/statistics.php&type=birth
www.aican.org/statistics.php&type=birth