Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

dårt asöires setuG

Trogga skrev 2008-11-14 20:32:32 följande:
    Min chef vill göra mig övertalig istället för den som varit sist in
    Har han något som helst stöd för det?
  • Pelargonen
    MissKaos skrev 2008-11-14 20:34:25 följande:
    Nej, en kram av MArc är ju verklgein det jag ALLTID har drömt om..
    Är nog alla kvinnors våta dröm skulle jag tro.
  • Pelargonen
    Trogga skrev 2008-11-14 20:43:36 följande:
    För att jag varit föräldraledig (fick inte komma tillbaka under hösten). De som jobbar nu känner eleverna. När jag började på skolan var det i januari, sen kommer det nya elever varje år. Eleverna byter klasser mm
    Är du lärare? Behörig? Fast anställd? Jag arbetar fackligt i Lärarförbundet.
  • Pelargonen
    Trogga skrev 2008-11-14 20:46:50 följande:
    Hade fackreprensentant med jobbar som elevass. Men vi visste inte detta innan, vilket gjorde att jag och hon från facket satt som frågetecken
    varför fick du inte återkomma under hösten? hade arbetsgivaren rätt att neka dig?

Om du har mest LAS-tid i kommunen kan arbetsgivaren inte låta dig gå. Sist in gäller, så länge det inte finns skillnad i behörighet.
  • Pelargonen

Jag förstår inte riktigt vad du menar men ditt fackliga ombud kan ju titta hur LAS-tiden ser ut er emellan samt vem som borde få gå.

Vad sa facket under mötet?

• Pelargonen
    Trogga skrev 2008-11-14 21:09:35 följande:
    Chefen kommer att trycka på att eleverna behöver personalen som de redan känner
    Fast det har han inget stöd av i lagen så det kan han trycka på bäst han vill tycker jag.
  • Pelargonen
    Trogga skrev 2008-11-14 21:12:49 följande:
    Jo det finns en liten lucka om att eleverna bästa ska komma i första hand och jag jobbar på särskola.Hon kommer även att göra två grundskollärare övertaliga som är hemma föräldralediga
    Fast enligt föräldraledighetslagen får föräldralediga inte diskrimineras.

Kan du länka till någon lagtext där det står att elevernas bästa väger tyngre än LAS?
  • Pelargonen

Lärarna är dessutom skyddade av skollagen så där kan han omöjligt hävda att elevernas bästa går före.

• Pelargonen

Jag skulle begära central förhandling direkt om ditt lokala ombud inte verkar kunnig i frågan.

Svar på tråden dårt asöires setuG