o GUTEGIRL o skrev 2008-10-07 20:31:58 följande:
Lika tröttsamt blir när folk som fått barn i 20-årsåldern beskrivs som oansvariga och naiva osv osv. Jag vet att alla inte har lyxen att välja och att barn långt ifrån är någon självklarhet. Många får kämpa otroligt, vilket jag vet att du gör Cent. Men eftersom det är så mycket saker som ska avklaras innan man blir förälder så skjuter folk upp det och börjar kanske försöka först när de är 37-38 år, och då kan det vara svårt att få till det utan IVF (även om jag vet att det ju går ändå ibland) och med allt det kämpandet det innebär, det blir svårare och svårare med åren, så undrar jag varför man skjuter på det så länge att det sedan kanske inte går att åtgärda. Om man inte kan få barn själv så har jag fått för mig att det är lättare att lyckas med en IVF om man är 31 än om man är 43.
Ja, tydlien slutar vissa landsting försöka efter 42 (tror jag det var)
Centurion skrev 2008-10-07 20:36:18 följande:
Tror faktiskt att det är svårare för folk att hitta fasta partners som de faktiskt vill ha barn med nu för tiden också.
Dessutom...
Skolgång mm tar så mkt längre tid, att bygg aupp ekonomi mm mm. Livet ser inte ut som när våra föräldrar var unga.
Var och enmåste ta ansvar för det han/hon gör.
JAg var ju tex säker på att jag inte skulle ha barn under flera år -fast jag ville- pga psykiska problem MEn när det vart löst så. Tänk om det hade tagit mig 5 år till att landa på fast mark? Skulle jag då inte kunnat skaffa barn pga ålder? När jag innan inte gjort det för att jag ville ge barnet en stabil uppväxt..