• KarJac

dårt asöires setuG

Tant Greta skrev 2008-10-20 18:09:40 följande:
    JA!
    Mhm. Så resonerar PP också. Fast jag vet inte om the bride to be blev så jävla glad. But but, what are friends for?
    Varför går tåget så tidigt på morgonen?
  • KarJac

(jag tycker för övrigt att det är rätt modigt att anlita en giftermål-skeptisk människa som toastmadame..)

• KarJac
    jamex skrev 2008-10-20 18:12:17 följande:
    .. å det är inget kul! Skitsur nu för att jag inte kan hyra en lokal. trist att vara hemma o ha fest.. tror ni man kan se film på stolar eller får man träsmak? ingen som vill se då? makens kompisar är så tråkiga och gnäller hellre på det som inte är bra, än uppskattar de ansträngningar man gjort... vill ha en bra fest för mannens skull.. vad kan man annars hitta på? mamma tycker vi ska vänta med festen men då blir det inget, cet vet jag..
    Är jag bjuden? DU vet, är jag bjuden får du gratis underhållning och jag loovar att makens vänner kommer att uppskatta det.
    Och lokal... vem behöver det när PP kommer, vi kan klämma in oss så många vi kan i en klädkammare och råhångla lite.
  • KarJac

Och på tal om råhångel; är det någon i tråden med erfarenhet av ätstörningar?

• KarJac
    jamex skrev 2008-10-20 18:18:00 följande:
    nja, lite... inte egenupplevda men en nära kompis.
    Ja, det är en kollega som haft det i flera år occh verkar fallit tillbaks lite.. vill så gärna hjälpa henne.
    Pynta skrev 2008-10-20 18:18:04 följande:
    hehe... Ja, men kanske presentera ens åsikt lite nätt och vackert.Jag menar. Det är onödig att tex. tala om att hon ser ut som en blekfet gris. eller ett billigt Wt-luder. Liknande kommentarer kan lätt ha en negativ effekt på vänskapen.
    Jag var väldigt konstruktiv och sa vad jag tyckte. Jag har bara sett den på bild men kan inte se att min kompis - som är docksöt - kan passa i en sådan "hipp" klänning. Hon skulle passa i en klassisk, nätt klänning. Och det sa jag. Men, men, det är hennes bröllop.
  • KarJac

Jag var inte full MissK

MissKaos skrev 2008-10-20 18:23:26 följande:
    PP -Vill hon ha hjälp? Har hon anorexi eller Bulemi? Testa med att bara fråga hur hon mår, säg att du märker att det nog inte är så bra. Gå inte in i matdiskussioner -dom kan du inte vinna. Men att stötta henne och tex äta gemensamt bara ni två eller erbjud dig att följa med henne till vårdcentralen för vidare remiss. 
    Hon blir lätt träningsnarkoman (utan att äta mer) och har nu börjat hetsträna igen. Det är ju bra att träna, men hon vill bygga muskler - men går på hysteriska aerobicspass där hon i stort sett bara förbränner.
    Hon är under behandling.
  • KarJac
    MissKaos skrev 2008-10-20 18:32:03 följande:
    Bra, dkan du ju fråga henne vad hon vill ha hjälp med. Annars är det alltid skönt att ha vänner som frågar hur man mår, visar att dom tycker o en även om man är sjuk. Och inte tjatar om vad man äter/inte äter/tränar osv..
    Jag tycker det är så jävla svårt, man vill ju helst banka in en bra självbild i hennes huvud men det funkar ju inte riktigt så... Hon är ju så fin som hon är! Och ung är hon, bara 20.

En bifråga: hur brukar det vara för kvinnor med ätstörningar som blir gravida?
  • KarJac
    MissKaos skrev 2008-10-20 18:33:09 följande:
    PP -låter som ett bra svar, vad harman vänner till omsom ljuger när man vill veta vad domtycker?
    Eller hur. Jag vill att mina vänner ska kunna lita på mig, och då kan man inte alltid stryka medhårs, även om man - självklart - ska göra det på ett snyggt sätt. De vet ju att de kan lita på mig i alla fall.
    Men visst vill man väl helst höra att ens brudklänning är ljuvlig...
  • KarJac
    MissKaos skrev 2008-10-20 18:35:30 följande:
    Som mig?Jo, risken är stor för återfall.
    Hon vill så gärna skaffa barn - snart (med sin pojkvän sedan 3 månader....) och det känns ju som att hon har en del att ta sig igenom först... Hon måste ju kunna släppa kontrollen över kroppen på ett sätt. Hon måste gå upp i vikt, hon måste äta mer, hon måste tillåta sin kropp att förändras o.s.v. Och jag hoppas ju att hon väntar några år (och inte bara för ätstörningarna).
  • KarJac
    MissKaos skrev 2008-10-20 18:37:30 följande:
    Det kan du inte göra, det mste hon ha en terapuet till.Däremot kan du vara hennes vän. Man blir jävligt ensam i en äs. Bisats: Det kan var ariktigt jobbigt att bli kramad -men samtidigt ganska skönt. JAg ahde otroligt svårt för det. Avskyr fortfarden när folk pillar på migoch backar flera meter när svärmor vill pilla på min mage *brr* Så var lite försiktig med kroppskontakt.
    Ja, vi kramas rätt mycket, men jag är ingen kram-människa utan hon tar kontakt. När jag ser att hon mår dåligt säger jag bara att jag finns här, och hon pratar väldigt öppet med mig om allt, vilket känns skönt.
Svar på tråden dårt asöires setuG