Inlägg från: Garageänkan |Visa alla inlägg
  • Garageänkan

dårt asöires setuG

Egen flagga också, glämde nästan det. En extra helgdag: Ålands självständighetsdag. 9 juni superbra

• Garageänkan

o GUTEGIRL o skrev 2008-12-22 22:14:22 följande:

Egen nationalsång!! Vi har en egen saga här i alla fall, gutasagan
    Vi har en egen nationalsång också. ställer mig inte upp och sjunger men ni kan ju göra det om ni känner för´t

Landet med tusende öar och skär,
    danat ur havsvågors sköte,
    Åland, vårt Åland, vår hembygd det är,
    dig går vår längtan till möte!
    Forngravars kummel i hängbjörkars skygd
    tälja din tusenårssaga.
    Aldrig förgäta vi fädernas bygd,
    vart vi i fjärrled än draga.

Skönt är vårt Åland, när fjärdar och sund
    blåna i vårljusa dagar,
    ljuvt är att vandra i skog och i lund,
    i strändernas blommande hagar.
    Midsommarstången mot aftonröd sky
    reses av villiga händer,
    ytterst i utskärens fiskareby
    ungdomen vårdkasar tänder.

Skönt är vårt Åland, när vågsvallet yr
    högt mot de mäktiga stupen,
    när under stjärnhimlen kyrkfolket styr
    över de islagda djupen.
    Ryter än stormen, i stugornas ro
    spinnrocken sjunger sin visa;
    minnet av barndomens hägnande bo
    sönerna lyckligast prisa.

Aldrig har åländska kvinnor och män
    svikit sin stam och dess ära;
    ofärd oss hotat, men segervisst än
    frihetens arvsrätt vi bära.
    Högt skall det klinga, vårt svenska språk,
    tala med manande stämma,
    lysa vår väg som en flammande båk,
    visa var vi äro hemma.
  • Garageänkan

Jag kan ju erkänna att jag inte sjunger den sååååå ofta längre, var mer tvång i lågstadiet och då undrade jag vadfan ytterst i utskärens fiskareby
    ungdomen vårdkasar tänder betydde. Bristande munhygien? Vårdkasar? Tänderna? Va? Men nu kom jag på att det betyder att de eldar vårdkasar, det är nån slags grej man bygger av pinnar som en kon och så eldar man upp den istället för att resa en midsommarstång. Ja ibland faller poletten på plats även om det tar 20 år eller mer haha haha

• Garageänkan

Nu berättade jag om min aha-upplevelse om vårdkasarna och tänderna åt KB och vi skrattar så vi får tårar i ögonen haha

• Garageänkan

o GUTEGIRL o skrev 2008-12-22 22:22:38 följande:

En vårdkase, har jag för mig, är en slags signaleld som man tände förr i tiden för att varna för faror. Lite som röksignaler.
    ja men det fattade inte jag, eller så har jag aldrig reflekterat över texten eller hört vad de sjunger haha så jag trodde det var nåt med att de satt och slappade och misskötte sina tänder haha då iaf
  • Garageänkan

MissKaos skrev 2008-12-22 22:32:41 följande:

Nä jag lever. Blev av med datorn en stund. Men ni vet att Aschmed the dead terrorist är på 5:an va? HUr f-n vet man om man läcker vatten, eller om det är flytningar ni som vet allt?
    Man får ett papper som visar olika färger från doktorn som visar om de är fostervatten eller flytningar tror jag.
  • Garageänkan

MissKaos skrev 2008-12-22 22:39:17 följande:

Det blev lite blött. Men jag vet inte om det bar är flytningar. Typ trosorna blev genomblöta -men det är väl bara att vänta och se. Finns det ingen FL metod för att se skillnad? Det kan ju tydligen läcka "lite" eller vara flytnignar modell "mycket"?
    Ta bild på trosorna och beskriv doft/smak mm noggrannt så vet säkert FL expertisen ? *obs skämt*
  • Garageänkan

MissKaos skrev 2008-12-22 22:40:52 följande:

Bra idé! Fast jag vet inte om jag vill lukta på det?
    smaka då?
  • Garageänkan

Nej nu vet jag. Get hardcore! gör en filmsnutt på det hela så alla verkligen inte missar det blöta i trosan. fniss

• Garageänkan

Iofs kommer jag ihåg att jag hade massor med flytningar och sen kom det slempropp i etapper så det var fan inte lätt att hålla reda på allt. Mitt vatten kom allt på en gång typ sen så det var ju tacksamt iaf.

Svar på tråden dårt asöires setuG