• Bästamorsan

tips på bra väggfärg!

Väggarna i vår hyreslägenhet är mörkt orange och grönfärgade.
    Dags att måla om för att få lite mer ljus och värme.
    Vi har 3m i takhöjd och höga stora fina fönster.
    Rummen är små och kommer användas som sovrum.
    Dels till föräldrar dels till barn och bör även gå att byta vid behov.

Tips om BRA VÄGGFÄRG tas tacksamt emot!

Även tips och bilder på fina väggar och ideér!
    Vi är inte moderna av oss mer romantiska och önskar lite gammaldags stil i lägenheten.

• Svar på tråden tips på bra väggfärg!
  • Bästamorsan

okej =)

fick ett snack med en målare idag
    han tyckte absolut att vi skulle tapetsera istället
    alternativt använda flugger färg...
    okej?!!?
    nån med erfarenhet av den?? =)

• AnnaGBG
    Bästamorsan skrev 2008-10-08 19:59:12 följande:
    okej =)fick ett snack med en målare idaghan tyckte absolut att vi skulle tapetsera iställetalternativt använda flugger färg...okej?!!? nån med erfarenhet av den?? =)
    Alla målare har ju sitt eget favoritfabrikat, Flugger är lika bra som något annat.

Vad det gäller antalet strykningar har jag aldrig någonsin behövt måla fler strykningar än 2 med någon färg?
  • Flippen

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på dyr och billig färg, inte nödvändigtvis, men oftast.
    Har många gånger köpt billig väggfärg och då fått måla 3-4 gånger för att det ska täcka riktigt.
    Jag kan verkligen rekommendera JOTUN's färgserie som heter Lady. Den täcker helt enormt bra redan första strykningen (om du inte har för stor färgskiftning)!
    Den är lite dyrare men det går betydligt mindre färg.

• Tezzan1981

Flugger är kanon.
    Ett tips är att alltid måla 2 lager grundfärg, då behöver du aldrig oroa dig för att den riktiga färgen inte ska täcka

• AnnaGBG
    Flippen skrev 2008-10-08 22:35:13 följande:
    Jag tycker det är väldigt stor skillnad på dyr och billig färg, inte nödvändigtvis, men oftast.Har många gånger köpt billig väggfärg och då fått måla 3-4 gånger för att det ska täcka riktigt.Jag kan verkligen rekommendera JOTUN's färgserie som heter Lady. Den täcker helt enormt bra redan första strykningen (om du inte har för stor färgskiftning)!Den är lite dyrare men det går betydligt mindre färg.
    [/citat]

Vad menas med billig färg? Alltså skitbillig från typ ÖB? Lady är bra, ja.

Kan tipsa om en färg som heter Scala annars, den är relativt billig och jag har precis målat om vardagsrummet. 2 strykningar
    Tezzan1981 skrev 2008-10-09 10:38:39 följande:
    [citat]
    Flugger är kanon.Ett tips är att alltid måla 2 lager grundfärg, då behöver du aldrig oroa dig för att den riktiga färgen inte ska täcka
    Hur menar du att det skulle ha betydelse? Om man målar vitt, alltså?
  • Senap

Med färg är det som allt annat. Man får vad man betalar för.
    Dyrare färger har i en bättre grundbas (ämnen som fäster på väggen, dvs flagar inte och håller bättre i tid) och mer pigment (färgen, dvs täcker bättre och håller färgen bättre i tid)

/färghandlardotterdotter

My sugar is raw
  • Tezzan1981
    AnnaGBG skrev 2008-10-09 10:44:11 följande:
    Hur menar du att det skulle ha betydelse? Om man målar vitt, alltså?
    eller annan ljus över mörk färg.

grundfärgen binder även tex spackeldamm om du målar en bredspacklad vägg...
    bra grund ger bra resultat, så är det när det gäller all renovering.
  • AnnaGBG
    Tezzan1981 skrev 2008-10-09 10:57:55 följande:
    eller annan ljus över mörk färg. grundfärgen binder även tex spackeldamm om du målar en bredspacklad vägg...bra grund ger bra resultat, så är det när det gäller all renovering.
    Ja, men om man målar mörk färg så har det ju ingen större betydelse hur många gånger man grundat? Om man inte hittar en mörk grundfärg då
  • Tezzan1981

du ska alltid grunda, även om du ska måla mörkt. du får ta en mörk grundfärg.

AnnaGBG skrev 2008-10-09 11:00:27 följande:
    Ja, men om man målar mörk färg så har det ju ingen större betydelse hur många gånger man grundat? Om man inte hittar en mörk grundfärg då
  • Flippen

Anna GBG:
    Den färgen ÖB har vet jag inget om så det kan jag inte svara på. Men jag köpte Landora-färg på Maxi, och skulle målat rött på en tidigare rosa vägg. Det borde ju inte kräva så många strykningar för att det skulle täcka, men jag strök i alla fall 3 gånger (sedan orkade jag inte mer ) och det är fortfarande jätte ojämt och flammigt. Jag hade ändå mycket färg på rollern.

I somras skulle vi måla en invändig väggpanel med vit färg från Byggmax. 4 strykningar och det blev ändå inte täckt!

Så ibland känns det som den billiga färgen är väldigt utspädd och då går det mycket mer färg = inte billigare i längden!

Men som sagt, det gäller säkert inte alla billiga färger.
    Scala har jag inte provat. Kanske ett bra alternativ till Lady. Var köper man den?

• lillinas
    Svar på #11
    har du tapet på väggen i dag? eller är den målad?
    är väggen väldigt mörk och väljer en tapet som inte är så "tjock" så måste du kanske grunda väggen med färg för att det inte ska lysa igenom, i bland har man oturen om man spacklar skarvar m.m.m att det kommer fram. Kan även vara så att om det är tapet så bubblar sig tapeter, i de flesta fall gå det tillbaka, men i bland kan det kvarstå bubblor, finns en speciell grundfärg till just de. Fast jag har målat mycket och klarat mig:)utan specialgrundfärg.
    tänk även på att du bor i hyreslägenhet och är det tapet så kan dom kräva nya tapeter när du flyttar eller att du får stå för ommålning alternativt/tapetsering innan flytt.
    kolla även med vilka regelr hyresvärden har, gillar han inte det ni gjort så är det inte kul.
  • Shagwell

Jotun och Lady har behagliga färger, ger mjukt intryck.

Det finns plus och minus med tapet vs väggfärg såklart. Tapetserade väggar ger kanske ett varmare/mjukare intryck men å andra sidan så är det ju praktiskt med målat, råkar du spilla så kan du måla om eller tvätta bort med diverse produkter för detta ändamål, på en tapet kan det vara kört.

• AnnaGBG
    Tezzan1981 skrev 2008-10-09 11:02:47 följande:
    du ska alltid grunda, även om du ska måla mörkt. du får ta en mörk grundfärg.
    Ja, visst grundar jag alltid men jag visste inte ens att det fanns mörk grundfärg? Fast den kanske går att bryta som med all annan kulör?

Skall i allafall testa dubbel grundning nästa gång. ( Skall måla trappan snart )

Flippen:

Nej, jag har heller inte testa ÖB:s färg. Jag bara undrade mest vad som menades med billig..?

Jag har själv köpt Scala i en butil i Kungsbacka, vet inte om någon kedja har tagit in dem, jag tror inte det?
    Deras färg Oden ( Colorex är tillverkaren ) fick bra betyg i Folksams fasadfärrgstest, så vi har just målat vårt hus med deras färg.

Vardagsrummet är också nymålat med Scala, 2 strykningar var mer än nog ( och så en grundning då och under den; Fluggers återställartapet. )
  • Bästamorsan

...oj märks att jag inte målat mycket...
    Jag har aldrig använt en speciell grundfärg... Ooops

Men åandrasidan så är det en hyreslägenhet så man vill ju inte lägga ner för mycket pengar heller...
    Dessutom kan inte skicket bli VÄRRE än det är idag =)
    Det är ganska kraftiga tapeter med stora fettfläckar på
    i mörk mörk orange o grön...

Provade en provburk Beckers som jag haft hemma sen länge
    och en tät strykning täckte det oranga,
    det bådar ju gott...

Ska absolut göra ett grundligt underarbete för det lönar sej såklart för det färdiga resultatet.
    Jag tycker tom det är lika kul som att måla =)

Angående billiga färger så tycker jag runt 500kr är billigt för 10L färg...
    Har köpt ännu billigare på Rusta men de var skit!
    Så från 500kr o uppåt...

• lillinas
    Svar på #24
    tänk även på att du inte bara kan måla med dagens vatten färger om du har vinyltapet, då måste du spalta den eller grunda med oljefärg. prata med färgbutiken om det, och är du osäker ta med ett tapetprov.
  • Bästamorsan

lilinas: oj okej det måste jag såklart kolla upp
    tapeterna är görkraftiga o tror 7,5år gamla...

• Myskillarna

Jag had valt Beckers färg.

Mamma till LIAM Oliver Maddox & HUGO Elliot Milton
  • Fru KM

Vi har nästan bara använt oss av Rustas, bra och billigt

Svar på tråden tips på bra väggfärg!