• April123

madrass till spjälsäng

köpte en madrass idag på jysk, men sen blev jag lite fundersam...det var ingen vanlig skumgummi madrass, utan det var lite "tempuraktig" som formar sig efter kroppen.
    då undrar jag, om det e bra? tänkte mest på om det kanskei nte e bra för bebisars ryggar eller nåt, kanske ska vara nåt hårdare material?
    vad har ni köpt?

• Svar på tråden madrass till spjälsäng
  • yoshimi

Jag har köpt på Ikea plus bäddmadrass så man slipper tvätta hela madrassen om det händer en olycka i sängen.
    Jysks madrass har jag ingen koll på dock.

• Pekino

jag har också köpt min madrass på ikea.. bäddmadrass vet jag inte om jag ska ha.. räcker det inte med plastad frotte??

• WochE

Jag har "tänkt" ( hade det till en början men vi får se hur det blir ) att vara lite duktig fick faktiskt tippset från en tråd här för ett tag sedan att sy om en 120 bäddmadrass. Vi har en som inte används och inte är så gammal och det blir lagom att klippa den i 3 bitar sy på lite kantband för stöd och vipps har man 3 bäddmadrasser( Vi är mycket ute på vårt land sommar som vinter och kommer ha en säng där med ) Hade blivit så dyrt att köpa 2 sen har man 1 extra när olyckan är framme. Madrass får jag en av min chef hon använder inte sin sen har jag tänkt skära till en av en annan madrass och dra på ett drapå lakan eller liknadne. Obs! jag har tänkt göra detta men då jag inte ens får mannen att snabba på med att måla sängarna misstänker jag att om några veckor står det en lånad säng med allt från min kusin de fick tvilligar för några år sen och har 2 uppsättningar stående,

• LillYmer

Tror inte det spelar nån roll för barnet vilken madrass om du köper ny men däremot skulle jag aldrig lägga mitt barn i en begagnad madrass som jag ärvt av nån.
    Det är ju konstaterat att om man ska minimera risken för plötslig spädbarnsdöd såska man inte använda begagnade eller lånade madrasser i babyns säng.

cc80: Sån stor utgift är det ändå inte i förhållande till allt annat man köper under babytiden,. Håller med om att idén var smart men om du ska göra så kan du ju ha dom i reserv (eller på landet som du skrev) eller när barnet blir lite större??

• WochE

Ja jag vet att det inte kostar så mycket att köpa nya den billigaste madrassen på Ikea kostar 99 kr det är bäddmadrassen som är dyr så det är inte att jag är snål. Sen vet jag att det går att köpa skumgummi madrasser löst mycket billigare och bara dra över ett lakan eller påslakan och då blir det både nytt och enklare speciellt som jag sa vi har två hem ( håller på och flyttar ut till landet) så jag måste tänka lite praktistk och smart så jag inte behöver köpa dubbelt ska ju inte ha tvillingar *ler* fast ibland känns det så....

• WochE

Om det är risk att lägga sin bäbis i begangnade och lånade madrasser för spädbarnsdöd mm som du sa LillYmer hur farligt är det då att låta den lille ligga i en begangnad barnvagn ( Där har vi i och för sig köpt en ny så det är nog ingen fara???))Är det bakterier och sånt du tänkte på då eller ???

• LillYmer

Man ska alltid ha ny madrass oavsett om man köper en begagnad barnvagn.. Har jag hört iaf.

• camillas1985

Varför är ny madrass så viktigt? Vad är det som gör att bebisen kan dö?
    Jag ska få säng och madrass från en släkting, hennes son sov i den några gånger men sen sov han bara med föräldrarna. Kan jag inte använda den då?

• Darla

Jag har också läst rekommendationer att barnet ska ha en ny madrass, har hört att det ska vara pgr av bakterier, kvalster och mögel som kan finnas i använda madrasser tydligen. Även såna som inte blivit mycket använda då det även kan bero på förvaringen.

Svar på tråden madrass till spjälsäng