• April123

madrass till spjälsäng

köpte en madrass idag på jysk, men sen blev jag lite fundersam...det var ingen vanlig skumgummi madrass, utan det var lite "tempuraktig" som formar sig efter kroppen.
    då undrar jag, om det e bra? tänkte mest på om det kanskei nte e bra för bebisars ryggar eller nåt, kanske ska vara nåt hårdare material?
    vad har ni köpt?

• Svar på tråden madrass till spjälsäng
  • WochE

Jag tror nog att det finns väldigt mycket bör och bör ej, man säger ju att man bör ej hålla på med kattlådan när man är gravid, jag har katt och han behövs tas hand om han med han och han är både min och min sambos ansvar och jag ska inte äta ur hans kattlåda och han sover i min säng och han kommer säkert sova där sen med fast vi har en liten, och det är också många som inte rekomenderar.

Är uppvuxen på landet och vi har alltid haft djur , skit i hörnen mm har inte en enda allergi mot något så att det skulle vara farligt för den lilla att sova på en madrass som är använd det vet jag inte. Då kan den ju inte sova i mammas och pappas säng heller om vi inte köper ny madrass( Nu har vi just gjort det inte för den lilles skull utan för min men,,,)

• LillYmer

Ja, så har jag också uppfattat det. Och en liten madrass till spjälsäng och vagn är ju ingen stor investering egentligen...

• camillas1985

Konstigt att man inte har hört det förut.
    Håller med CC80 och undrar också hur barnet ska kunna sova i föräldrarnas säng om inte de har nya madrasser.

• WochE

Nej det är det inte. Som jag sa innan den ny på IKEA kostar från 99kr sen såg jag bäddmadrass från 149:- på jysk täke har jag köpt ny kudde med men den ska inte vara i sängen spjälskydd är nytt så även om jag tror det skulle gå att använda en använd madrass misstänker jag att det kommer bli en ny. jag är mer envis än min kar. Han tycker inte vi ska köpa ny.

• LillYmer

Men om ni ska ha plastad frotté istället för bäddmadrass/madrasskydd så vill jag även varna för att ha den högre upp än midjehöjd på babyn då plasten kan göra att det blir för tätt för andningen om den placeras vid huvudet. Också för att minimera att barnet slutar andas eller får för lite syre.

Det är ganska dumt på sätt och vis eftersom spädbarn ofta kräks en massa bröstmjölk och välling. Då vill man ju även ha ett madrasskydd som går upp till huvudändan. Så ett vanligt madrasskydd utanpå madrassen och nedra sägnhalvan med plastad frotté är mitt bästa tips.

Men det är ju omöjligt att vara förberedd på allt så har man bara en tvättmaskin så ska det väl lösa sig ändå =)=)

• Primrose

Även om jag själv tycker att nytt är bäst (så länge det inte innehåller en massa farliga kemikalier...) så förstår jag hur du menar, CC80. Många har ju sin bebis i sin egen säng, som sagt, och då köper man ju inte oftast ny madrass.
    Själv vill jag gärna köpa något av god kvalitet, så att det håller. Därför är jag litet tveksam till IKEAs madrasser - men deras litet dyrare varianter kanske är bättre.

Sedan finns det ju något som heter Hälsomadrass, som bl a säljs av Babyproffsen, är det någon som har provat den?

Jag är novis vad jag gäller babysaker. Madrass till barnvagn - är det något man alltid har, eller är det i vissa vagnar? Vi har köpt en ny Bugaboo Cameleon (som vi inte har hemma ännu, så jag kan inte kolla hur hård/mjuk den är). Har man madrassen i barnvagnen för komfort eller för hygien?

• WochE

Tittar man på alla anonser över begangnade barnsängar är det välldigt många som säljer de komplett. Kompisen hon köper det mesta begangnat till sina barn, även sin lilla dotter som är 7 månader nu har fått begangnade saker och hon är högst välmående trots begangnad vagn , säng och tillbehör.

Som jag skrev det är inte dyrt att köpa nytt men ska jag bara kasta det sakerna jag har för att köpa nytt??

• snicker

Hej

Jag hittade ingen madrass som jag var riktigt nöjd med. Tyckte ofta att de som var tänkta till spjälsäng var för hårda eller så.

Gjorde som jag såg någon tänkt ovan, att jag köpte en vanlig bäddmadrass av bättre tjockare kvalitet på jysk.
    Kapade den i 3 delar och vips hade jag en madrass till spjälsängen, en att lämna hos mina föräldrar till resesängen och en hos svärföräldrarna när vi är där. På så sätt slipper jag packa med madrass också när jag ska till de ställen som vi oftast sover över på.

• LillYmer

Jo det finns allt för många måsten. Men man kan ju tänka att OM man har oturen att barnet dör i plötslig spädbarnsdöd så är det ju bra om man gjort allt man kan för att MINIMERA riskerna för sitt samvete..

Vill jag ha en ny eller begagnad madrass?

Vill jag ha babyn i min säng eller ska den få somna till där efter amning och sen lyftas över i sin egen säng?

Ska den sova på rygg eller mage??

Allt är ju rekommendationer. Min första son sov jämt på mage för han hade magknip. Men då var jag inte nojig för spädbarnsdöd heller. Nu är jag det och skulle hellre lägga nya babyn på rygg för att sova. Man gör ju som man vill ändå såklart.

• Kaxmaja

Hej!
    Min son e nu 7 månader. Och han har sovit i sin spjälsäng hela tiden men IKEAs billigaste badrass. Ingen bäddmadrass över det har fungeraat super bra. Förstaa dan tyckte jag den kåandes hård men när den vecklar ut sig och så blir den bra. Ang plastadfrotte så kommer ju inte den vid ansiktet för där har du ju kudden. Lycka till med era inköp.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden madrass till spjälsäng