Inlägg från: Namin |Visa alla inlägg
  • Namin

Får dom göra så på systemet?

Så här står det på Systembolagets hemsida.

Måste mitt sällskap också visa leg?
    Jag är 22 år och har fått handla hos er i två år. Men nu gick det inte, trots att jag visade leg. Anledningen var att min 17-åriga syster stod bredvid. Expediten krävde leg av henne också och sa till mig att jag inte skulle få handla något även om min syster gick ut. Han misstänkte att jag skulle langa, nämligen. Gjorde han verkligen rätt enligt era regler?
    Svar: Ja, han följde våra regler.
    En av den svenska alkoholpolitikens viktigaste frågor gäller ålderskontrollen. Systembolagets uppgift är att motverka att minderåriga direkt eller indirekt kan handla i våra butiker.

Vi upplever dagligen situationer som liknar den du beskriver. Om flera ungdomar i ett sällskap kommer in och handlar, och försäljaren bedömer att flera engagerar sig i köpet, räcker det inte att en person kan legitimera sig. Då gäller det att alla har åldern inne.

Någon gång händer det att vi gör felbedömningar, men syftet är gott och målet är att skydda ungdomar från en alltför tidig alkoholdebut.

www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/KontaktaOss/vanligaomsystembolaget.htm

De har alltså rätt att kolla om de anser att någon minderårig verkar vara delaktig i köpet, och det måste man ju säga att din kille var om han hjälpte dig att bära osv... Att det har funkat andra gånger kan ju bero antingen på att de inte ansett att den minderåriga varit delaktig i köpet, eller så har de helt enkelt begått ett misstag...

Svar på tråden Får dom göra så på systemet?