Inlägg från: FruLeskinen |Visa alla inlägg
  • FruLeskinen

Får dom göra så på systemet?

roadrunner skrev 2008-10-06 14:24:22 följande:
    Nej, de får inte göra så. Hade personen varit under 18, så kanske de hade kunnat hitta en paragraf någonstans som gett dom rätt. Men eftersom han innehar laglig ålder för förtäring så gjorde hon fel. Svea rikes lag är faktiskt ganska lustig, kassörskan begår faktiskt ett brott när hon begär leg, om man ska vara riktig paragrafryttare. Det är faktiskt inte lagligt att ha 18 års gräns på krogen. I Sverige gäller 16 år utan målsman. Men verkligheten ser ju annorlunda ut för att förenkla utskänkningskontrollen.
    JO! Vi har all rätt att neka om personen som e me ej har åldern inne! Jag jobbar själv på systemet, så ja, ja vet att vi har rätt att göra så. Eller rätt o rätt.... De e vår skyldighet att ggöra så.
  • FruLeskinen
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-10-06 18:12:46 följande:
    Men krögare får väl i princip servera vilka de vill. Ser de att ngn är för full kan de neka denna att handla mer. Vad gäller systemet här vet jag inte riktigt men kanske samma sak eller?
    Vi har precis som krogarna skyldighet att ej sälja till de som e för fulla. Vi drar till o me gränsen vid att vi ej säljer till dem som e märkbart påverkade.
  • FruLeskinen
    Jelin skrev 2008-10-06 18:30:38 följande:
    Får och får, nu är det väl dom som har monopol och kan bestämma precis som dom vill...liksom, är du inte nöjd med servicen finns det ju ingen konkurrent att gå till istället. Har hänt mig och min sambo också, men vi var då 27 och 25 år gamla...skoja om överdrivet. Har aldrig hänt varken före eller efter det, och då går vi oftast o handlar tillsammans. Dom tar alltid leg på den av oss som handlar dock. För övrigt är det ganska löjligt att de tror att de stoppar langning på detta sätt, det är ju lika enkelt för den myndiga personen att gå tillbaks ensam och sedan dela med sig till kompisarna på festen... Tanken är ju fin, men det drabbar mest oss som kanske inte planerar vår alkoholkonsumtion så det passar systemets öppettider! Spontan vinkväll med några vänner? Ehh...rotlack någon?
    Alltså... Om du går in på samma bolag efter att ha blivit nekad så SKA personalen neka dig igen, om de nekat dig nyss.
    Vi kanske ej stoppar langning, men de e ju en bit på väg iaf.
Svar på tråden Får dom göra så på systemet?