Provera?
Är det någon mer än jag som ska äta provera innan man börjar med pergo. Och är det någon som äter det just nu? Är inne på 4de dagen...
Är det någon mer än jag som ska äta provera innan man börjar med pergo. Och är det någon som äter det just nu? Är inne på 4de dagen...
mmia: Jag ska börja på mensdag 5, men har ingen aning om när det är. Är ganska oregelbunden. Men har för mig att gyn sa att jag skulle få mens efter proverakuren. Och då borde det bli runt den 18/10 för mig också. Spännande... Har ni försökt länge? Är det första försöket med pergo? Det är första här.
Varför äter man provera egentligen? Och varför gör inte alla det?
Tant grön: Är det för att få bättre koll på ägglossningen då? För mens har jag ju... men på väldigt olika tider.
mmiaa: Ja då kan vi hänga kvar här och hålla tummarna för att det tar sig... Tänk om vi skulle plussa samma dag!!? Vågar inte ens hoppas.
Jag har egentligen ingen diagnos. Bara att det är lite svårare för oss. Vi har ju fått ett barn på naturlig väg, även om det inte var lätt. Så vi vet ju att det går. Vi försökte 14 månader förra gången, nu är vi nog inne på försök 11 tror jag.
Konstigt att jag fick det då... Jag är ju bara lite oregelbunden. Men jag får väl följa det gyn sa. Så får vi se hur det går... Hoppas det inte blir värre bara...
Ja visst gör det... Men jag får se det positivt. Hade jag inte ätit provera så hade jag fått vänta mycket längre på nästa mens och då hade det ju tagit ännu längre tid.
Men det borde väl bara vara typ 10 dagar eller nått innan vi får börja? Men sen kommer ju nästa väntan.
Har ni fått nån information om att man inte ska bli gravid när man äter provera? Eller vet ni att ni inte kan få barn då? Min gyn sa att jag skulle skydda mig under äl den här månaden. Men det känns ju så konstigt att göra det när det är barn man försöker göra...
Jag gjorde ju ett vul när jag var på gynbesök, innan jag fick pergo utskrivet. Men det var ju några månader sen. Vad innebär det? För många äggblåsor? Innebär det nån fara eller är det bara att risken ökar för fler än en bebis?
Tantgrön: Nu förstår jag vad du menade med vul... Jag läste i en annan tråd om pergo att man skulle göra det efter att man ätit pergo innan äl. Stämmer det? Det har jag inte fått nån info om alls?
Vad kan det vara för fel då? Om man får ont menar jag... Det verkar ju vara en hel djungel det här. Finns det några risker när man äter pergo?
Undrar om det var det min gyn pratade om? Hängde inte riktigt med i allt hon sa.
Men det var nått att risken kunde öka för flerbarnsgraviditet. Men att jag ändå skulle få så låg dos att det inte skulle vara någon fara. Det kanske är därför jag inte skulle behöva göra vul heller?
Känns som att det är ett litet problem att det skulle bli tvillingar. Som det är nu väljer iallafall jag mycket hellre tvillingar än inget barn. Tror nästan att jag skulle tycka att det var ännu bättre. Ju fler barn jag kan få dessto gladare blir jag. Speciellt när man har svårt att bli gravid, då är det ju bara bra om man kunde få två på en gång.
mmiaa: Ja visst gör det... Men idag har jag bara en kvar till kvällen. Sen får man väl se vad som händer.
Jag har fått massor med finnar. Jobbigt! Undrar om det kan bero på proveran? Det fanns med som en mindre vanlig biverkning. Just nu har jag den största finne jag nånsin sett på hakan. Lagom till första dan på nya jobbet, TOPPEN! Inte!
Hur lång tid brukar det ta innan mensen sätter igång nu? Mina tabletter är äntligen slut!!! Tar det nån dag, eller flera?
Ok... nu känner man sig laddad till 100 inför nästa äl. Som min gyn sa, Sen runt dag 16 till 20 så kan ni ju försöka hålla er hemma :)
Jag har fått jätteont i brösten... är det nått ni märkt av med proveran?
mmiaa: Känner du av mensvärk redan? Jag har fortfarande inte nån känning av att mens är på väg, och jag tog sista tabletten i måndags morse. Så jag börjar inte med pergo de närmaste dagarna. Undrar hur länge man ska vänta innan man ringer gyn och frågar? Har ju ingen aning om vad som är normal tid att mensen dröjer efter provera. Eller så är jag redan gravid? Men det vågar man ju inte ens tänka.
Spännande! Ja jag får nog ha tålamod, ingen mens än... Jag ringde till gyn och hon sa att det inte är alla som får mens efter provera. Så jag kanske är en av dom? Hon sa att jag skulle ta ett gravtest nästa vecka om det inte hänt nått då, men jag kan ju inte hålla mig så jag testade igår, negativt, Suck! Vi får se hur det utvecklar sig... Om inte så får jag väl börja med pergo när min riktiga mens sätter igång. Men det kan ju ta ett par veckor till.
Hur har det gått? Några graviditetssymtom??? Verkade pergon funka för dig?
Jag fick iallafall svar på varför jag inte fick någon blödning. Jag blev gravid när jag åt proveran, så jag är i v. 9 nu.