• ElinC

Provera?

Är det någon mer än jag som ska äta provera innan man börjar med pergo. Och är det någon som äter det just nu? Är inne på 4de dagen...

• Svar på tråden Provera?
  • tantgrön

jag har gjort det varje gång innan pergo.. men just nu äter jag bara metformin...

• mmiaa

Hej! Jag började med Primolut Nor (samma sak som Provera) idag för att sedan äta Pergo. När beräknas du börja med Pergo? Jag ska börja mensdag 3 så det blir ca 18/10. Vore roligt att följas åt!

• ElinC

mmia: Jag ska börja på mensdag 5, men har ingen aning om när det är. Är ganska oregelbunden. Men har för mig att gyn sa att jag skulle få mens efter proverakuren. Och då borde det bli runt den 18/10 för mig också. Spännande... Har ni försökt länge? Är det första försöket med pergo? Det är första här.

Varför äter man provera egentligen? Och varför gör inte alla det?

• tantgrön
    Svar på #3
    Det är för att få mens man äter provera, har man regelbunden mens så kan man börja direkt med pergo..
  • ElinC

Tant grön: Är det för att få bättre koll på ägglossningen då? För mens har jag ju... men på väldigt olika tider.

• mmiaa

Ja, det stämmer att meningen med Provera är att man ska få mens. Vad spännande att det blir runt samma datum då! Vi har försökt sen april i år och gått på utredning nu i höst. Jag har PCO, ingen egen menscykel.

• ElinC

mmiaa: Ja då kan vi hänga kvar här och hålla tummarna för att det tar sig... Tänk om vi skulle plussa samma dag!!? Vågar inte ens hoppas.
    Jag har egentligen ingen diagnos. Bara att det är lite svårare för oss. Vi har ju fått ett barn på naturlig väg, även om det inte var lätt. Så vi vet ju att det går. Vi försökte 14 månader förra gången, nu är vi nog inne på försök 11 tror jag.

• mmiaa

Nej, vågar inte hoppas än här heller. Man har ju hört en del som plussat på första kuren men också andra som ätit 10 kurer och inget har hänt. Ska bli spännande iaf!

• tantgrön
    Svar på #7
    nej inte vad jag kan förstå.. provera påverkar ju inte ÄL jag har mens så pass sällan att jag åt provera för att få mens i överhuvudtaget.. sen påstår ju en del att om man äter provera en period så att mensen blir regelbunden så kan ju ÄL komma igång.. men det är ju inget ägglossningsstimulerande läkemedel så att bara ta det och direkt ta pergo ser inte jag någon mening med...vet inte varför du fick det?

Lycka till tjejer =)
  • mmiaa

En kur Provera kan ju ibland hjälpa kroppen igång till en normal cykel när man inte haft någon mens ett tag, dock är det ju ganska sällan det funkar så.
    Ibland får man ju pergotime utskrivet även om man har regelbunden mens eller bara lite oregelbunden för att ägglossningen ska bli optimal.

Svar på tråden Provera?